• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • fotbollsfru

Trailer T skrev 2009-04-14 19:58:08 följande:

Säg förlåt till din man..Var inte meningen att störa honom
    Will do, will do...

Men jag tänkte mer på kommentaren om homosexuella...
  • Trailer T
    fotbollsfru skrev 2009-04-14 19:59:07 följande:
    Trailer T skrev 2009-04-14 19:58:08 följande: Will do, will do... Men jag tänkte mer på kommentaren om homosexuella...
    Alla vet ju att det går att bota homosexuella men vem vill likssom chansa..Silvertejp is da shit
  • fotbollsfru

Nej just det! Och de medicinerna är säkert minst lika dyra som en bilbarnstol...

Så man sparar ju egentligen dubbelt upp på att INTE använda stolen...

• M C

Trailer T skrev 2009-04-14 20:00:09 följande:

Alla vet ju att det går att bota homosexuella men vem vill likssom chansa..Silvertejp is da shit
    Mhä, det är ju ett BRA tips!
    Tjepa igen röven bara, då blir det inget homosex!

Man reder sig bra i livet med silvertjep!
    Bilbarnstol, antibög, antibrölappstuttar, laga byxor..
    Lång lista jag har börjat få!
  • Koloratur

älskade hugo skrev 2009-04-14 19:40:47 följande:

ja kan bli så förbannd på mäniskor som resonerar på de sättet att "vi har inte bil banrstol" men man kan ju fråga sig varför de finns bilbarnstol o ´varför de finn lag på att man ska ha de. för att de e för barnent bästa o varaför inte undvik aom nu man krockar att minks risken att barnen dör elletr bli skadat genom att ha de?nä då finns de fortafande mäniskor som åker utan även vid 2009 o dess erfarenhet att ed e ett MÅSTYe med blibarnstol.. *arg*
    menn dett e ju int bevissat at bil barn stollar minska riscken förr å kroka så vrför ska man legga sej i en sån sak??
  • Koloratur
    mysigamamma75 skrev 2009-04-14 19:41:15 följande:
    Du med din silvertejp. Ja den är bra till mycket. Fast det är ju upp till var o en. Tänk om ni skulle vara med i en bilolycka ni skulle klara er men inte erat barn skulle du vilja leva med det???????????????
    Inte vilja direkt, men överleva skulle man ju.
  • Trailer T
    Koloratur skrev 2009-04-14 20:04:04 följande:
    älskade hugo skrev 2009-04-14 19:40:47 följande: menn dett e ju int bevissat at bil barn stollar minska riscken förr å kroka så vrför ska man legga sej i en sån sak??
  • Koloratur
    Mumsan88 skrev 2009-04-14 19:43:41 följande:
    Det finns ju en anledning till att man har bilstol.. Kanske för att det forskats på att barnet klarar sig bäst vid en kollision om det sitter i en stol.. Men vill du att din unge ska flyga igenom rutan och dö eller få skador som hade kunnat undvikits med en bilstol så är ju det ditt val.. Men då borde du kanske inte ha barn..
    Men den forskningen är ju bara strunt. Man gör inte krocktest med levande barn, så hur ska man egentligen kunna veta hur bra ett LEVANDE barn klarar sig i en krock? Barn som överlevt krockar har ju inte alltid haft stol ju!
  • BlommyNess12

älskade hugo skrev 2009-04-14 19:40:47 följande:

ja kan bli så förbannd på mäniskor som resonerar på de sättet att "vi har inte bil banrstol" men man kan ju fråga sig varför de finns bilbarnstol o ´varför de finn lag på att man ska ha de. för att de e för barnent bästa o varaför inte undvik aom nu man krockar att minks risken att barnen dör elletr bli skadat genom att ha de?nä då finns de fortafande mäniskor som åker utan även vid 2009 o dess erfarenhet att ed e ett MÅSTYe med blibarnstol.. *arg*
    Krockar man så krockar man, och då har gud menat att vi ska dö. Och man ska inte bråka med gud, äta upp sin middag och säga amen i kyrkan!
  • Koloratur
    Tequeida86 skrev 2009-04-14 19:44:01 följande:
    Det här var antagligen det dummaste jag har läst nånsin,jag se mej berättigat att ha åsikter utan att ha läst igenom tråden.bara TS inlägg.Jag tror faktiskt det här var det värsta jag har hört,hur kan man göra så där mot sitt barn?hur är man funtad då,det finns inga ursäkter för att inte använda bilbarnstol,bara din egen jävla dummhet...,tyvärr...har man inte råd med en bilbarnstol borde man inte ha råd med en bil och föresten är det LAG på att ha bilbarnstol i sverige så alltså bryter du mot lagen varje gång du sätter dej i bilen,hade ajg vart en anhörig eller vän eller ens sett dej i bilen med barnet icke fastspänt hade jag inte tvekat en sekund med att anmäla dej,hoppas du blir stoppad av polisen och hoppas du blir av med vårdnaden om ditt barn innan barnet råkar illa ut.du är ju fan en fara för ditt eget barn...suck...
    Men tror du att jag KÖPER min bil?? är du galen, lägga ut så mycket onödigt med pengar! Nä, jag brukar "hitta" bilar på ödsliga järnvägsparkeringar och andra skuggiga ställen.... min dumhet avgör väl inte hur bra förare jag är?? och jag är jättebra, krockar endast en gång i veckan och då är det oftast bara en liten volt eller två :)
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!