• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • ugnspannkakan
    Fåret Shaun skrev 2009-04-11 23:37:02 följande:
    TS vi har lastnät till bakluckan och brukar låta våra barn leka i bakluckan så packar vi i baksätet. De kan inte klättra och i får det lugnare. Om vi åker långt brukar vi ställa fram en potta, något att äta och dricka. Även kudde och filt
    så brukar vi göra med vår katt! vi har en sån där bur med stängsel. vi sätter fram lite torrfoder och en skål vatten, en liten "toalåda" och hennes sovkorg, funkar jättebra! men nej ungar är värda lite mer pengar och omsorg än så.
  • norgesessan

Det var ju ett jättebra tips ju!! Jätteroligt för dom att få röra på sig istället för att sitta fast....

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Echidna

Du kan alltid använda silvertejp som komplement till bilbältet, för så slipper ni ju problemet med att det går över halsen. Alt att bara använda silvertjep.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Koloraturell
    Echidna skrev 2010-05-30 17:15:25 följande:
    Du kan alltid använda silvertejp som komplement till bilbältet, för så slipper ni ju problemet med att det går över halsen. Alt att bara använda silvertjep.
    vi testade silvertejp förut men åkte in i en poliskontroll och dom påstod att det var lag på bilbarnstol. {#lang_emotions_surprised} Kändes mycket olustigt, är det verkligen en LAG, inte bara en rekommendation?  {#lang_emotions_embarassed}
  • norgesessan

Det var säkert en överpretto polis som överdriver allt...
    Självklart duger silvertejp...

Skulle liksom silvertejptillverkaren producera något farligt????

• ugnspannkakan

såhär tycker jag barnen ska åka i bilen:
    nyfödd: babyskydd.
    1-3 år: bakåtvänd bilbarnstol.
    3-5 år: framåtvänd bilbarnstol, eller bakåtvänd om barnet inte mår illa eller vill se ut mer.
    5-7 år: bältesstol.
    7 år-140 cm(brukar man väl vara när man är nio-tio år va?): bilkudde.

• BlommyNess12
    ugnspannkakan skrev 2010-05-30 18:47:51 följande:
    såhär tycker jag barnen ska åka i bilen:nyfödd: babyskydd.1-3 år: bakåtvänd bilbarnstol.3-5 år: framåtvänd bilbarnstol, eller bakåtvänd om barnet inte mår illa eller vill se ut mer.5-7 år: bältesstol.7 år-140 cm(brukar man väl vara när man är nio-tio år va?): bilkudde.
    Såhär tycker jag:

nyfödd: fastknuten på en soffkudde
    1-3 år, med silvertejp och bilbälte
    3 år + hur fan de vill.
  • Lady Gaga
    BlommyNess12 skrev 2010-05-30 19:10:50 följande:
    Såhär tycker jag: nyfödd: fastknuten på en soffkudde 1-3 år, med silvertejp och bilbälte 3 år + hur fan de vill.
    Vi har en kombi så ungarna får sitta bak i skuffen och leka.
    I used to be Hikaru before I got run over.
  • norgesessan

Ja, 3 åringar vill vel skutta runt i bilen, eller sitta i mammans famn i framsätet? Eller ennu bättre, i pappas knä och styra...
    Det tycker mina är döroligt

• Anton Chigurh

Bilbarnstol ????  Sån onödig jävla lyx, bind fast han på taket, så får han riktigt med frisk luft på köpet.

Biltema säljer billiga sk lastband som faktiskt håller ungen på plats ifall du kör full och krockar med en stor jävla Ek. Mycket behändigt. Dessutom går lastbanden att använda till annat också. Bondage tex.

Don't run, you'll only die tired - US Sniper Team.
  • ugnspannkakan

varför inte slänga in spädbarnet i hanskfacket? då flyger de ju inenstans och skadas inte vid en krock. lite äldre barn kan man ju som någon annan skrev sätta i en pulka som man har fastsurrad på taket. dökul för dom också!

• bamse10

Åh, innan jag hittade den här tråden velade jag fram och tillbaka hur jag skulle göra med bilbarnstol, men efter att ha läst den här tråden har jag kommit på att det är bara skit med bilbarnstol. Risken att råka ut för en olycka blir ju inte lägre bara för att man har en barnstol liksom. Tack så mycket för denna tråd Hjärta

• t0va

men skit... jag hittade inte tråden innan vi köpte stol... fast stolen är skitsmidig att ha fram på passagerarsidan och lägga drickan och godiset i, så åker det inte runt när jag kör. Ungen kan faktiskt sitta i buren bak i bilen, jag har reseburar åt kaninerna och där går det att få in ungen sen. Hanen funderar jag på att lägga i en takbox har haft honom i bilen men han tjatar så mycket så det är tröttsamt, takbox kan väl funka bra då? 

• bamse10
    t0va skrev 2010-07-20 02:18:08 följande:
    men skit... jag hittade inte tråden innan vi köpte stol... fast stolen är skitsmidig att ha fram på passagerarsidan och lägga drickan och godiset i, så åker det inte runt när jag kör. Ungen kan faktiskt sitta i buren bak i bilen, jag har reseburar åt kaninerna och där går det att få in ungen sen. Hanen funderar jag på att lägga i en takbox har haft honom i bilen men han tjatar så mycket så det är tröttsamt, takbox kan väl funka bra då? 
    Även om det är bra att stolen kommer till användning på något sätt, så tycker jag ändå att det är slöseri på både pengar och utrymme att ha den. Sno en varukorg i affären istället, mycket smidigare och dessutom gratis. Skulle jag vara i din situation skulle jag sälja bilbarnstolen på loppis *moneymoneymoney*
    Takbox tror jag att funkar väldigt bra till hanen. And remember; drick and drive, then smoke and fly!
  • Lady Gaga
    t0va skrev 2010-07-20 02:18:08 följande:
    absolut kan du ha hanen i takbox. släng i några starköl så blir han nog lugn
  • Ulf Harrys Farsa
    Lady Gaga skrev 2010-07-20 12:16:24 följande:
    absolut kan du ha hanen i takbox. släng i några starköl så blir han nog lugn
    OJOJ tänk på att inte ha starköl i takboxen om det är minusgrader ute, dom fryser sönder, ta med sprit om ni nu skall åka takbox!
  • Lady Gaga
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-07-20 12:17:20 följande:
    OJOJ tänk på att inte ha starköl i takboxen om det är minusgrader ute, dom fryser sönder, ta med sprit om ni nu skall åka takbox!
    jo det är ju så klart sant, men under sommarhalvåret funkar starköl finfint. Fast iofs.... ju starkare dricka - desto bättre...?
  • TSadi

Hur många gånger har ni hamnat i poliskontroll? Har ni någongång fått böter.

Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!