• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • Gummsan85

JAG är BÄST skrev 2009-04-17 12:34:35 följande:

8mån?,, har hon ställt sig i bostadskön än?. Menar hon har ju inte så många månader kvar innan ni bör sparka ut henne
    nä inte än, ska se till så hon ställer sig där innan nästa vecka e slut hade jag tänkt, så fort hon fått något, ja då åker hon ut med huvudet före.
  • Sötnosarna
    Koloratur skrev 2009-04-11 22:10:40 följande:
    Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla. Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka. Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet. Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig. Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?
    Det var det mest oansvariga jag hört. Vad händer om ni krockar tror du??? Jag finner inga ord, du kan ju inte vara rädd om ditt barn!!!
  • Kaxmaja
    Sötnosarna skrev 2009-04-17 16:55:48 följande:
    Det var det mest oansvariga jag hört. Vad händer om ni krockar tror du??? Jag finner inga ord, du kan ju inte vara rädd om ditt barn!!!
    Ta de lungt TS brukar slänga in ungarna i bagageluckan, takboxen eller spänna fast med silver tejp. ingen fara
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 Lillebror BF 5/6 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • puma82
    Sötnosarna skrev 2009-04-17 16:55:48 följande:
    Eller ha dem i löplina efter bilen :)

Upplysningsvis: DETTA ÄR ETT SKÄMT! Kolla vart tråden är postad, den ligger i: SANDLÅDAN
  • Kaxmaja
    puma82 skrev 2009-04-17 18:11:11 följande:
    Eller ha dem i löplina efter bilen :)Upplysningsvis: DETTA ÄR ETT SKÄMT! Kolla vart tråden är postad, den ligger i: SANDLÅDAN
    Skvallerbytta {#lang_emotions_tongue_out}
  • puma82

Asch då :) Bäst är det som någon skrev, att vika in dem i barnvagnen och ner med den i bagaget. Då sitter de fast i selet ju :) och bekvämt också då man ju alltid kan ha en filt och snutte där i :)

• Tokfrjant
    puma82 skrev 2009-04-17 18:27:47 följande:
    Asch då :) Bäst är det som någon skrev, att vika in dem i barnvagnen och ner med den i bagaget. Då sitter de fast i selet ju :) och bekvämt också då man ju alltid kan ha en filt och snutte där i :)
    Jupps! Mycket bekvämare än bilstol också!
  • Kaxmaja

Dock kan ju vagn vara rätt så dyrt. Vi brukar ta en gammal skateboard som vi tejpar fast sonen på och så ett hopprep som man knyter fast runt ena foten. Fungerar super bra istället för vagn

• Tokfrjant

Ja!! Asså, finns det bilbarnstolar som man kan ha som vagn, varför inte vagn som bilbarnstol då??

Skatebord verkar ju med funka utmäkt!

• Knasis

När jag var liten satt jag i en "stol" som var hängd över baksätets ryggstöd. En sits som fälldes ner och en bygel runt magen.. Herregud!! Som att jag inte kunde suttit i sätet som alla andra., Fjantigt!!

Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!