• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • norgesessan

Min syster hade en svart bilbarnstol i läder....med oranga remmar...Ett under att hon inte brann sig på sommaren...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • SABL

Istället för barnvagn kan jag tipsa om kundvagn, då kan man själv bestämma vad det får kosta, 5 eller 10 kr :) Dock ryms den in i bagaget, men vad gör det? Räcker ju med att man har en hemma, och sen får man ta en på närmaste affär då man är iväg på äventyr, eller använda skateboarden.

• Tokfrjant
    SABL skrev 2009-04-17 19:08:56 följande:
    Istället för barnvagn kan jag tipsa om kundvagn, då kan man själv bestämma vad det får kosta, 5 eller 10 kr :) Dock ryms den in i bagaget, men vad gör det? Räcker ju med att man har en hemma, och sen får man ta en på närmaste affär då man är iväg på äventyr, eller använda skateboarden.
    Bogseringslina! Spänn fast den där bak. Barnet får friskluft och de i bilen slipper gnället.
  • Doriath

Kan man inte bara sätta hjul-inplantat på barnens ryggar direkt de kommer ut? Man slipper bråk och skrik i bilen. Underbart

• Knasis

Men hallå!!! Det finns ju tackräcke! Vad ska man ha det till om inte att binda fast ungarna i??? Jisses..... man vill väl ha lugn och ro i bilen..... {#lang_emotions_dreamer}

Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
  • Kaxmaja
    Knasis skrev 2009-04-17 20:51:29 följande:
    Men hallå!!! Det finns ju tackräcke! Vad ska man ha det till om inte att binda fast ungarna i??? Jisses..... man vill väl ha lugn och ro i bilen.....
    Dock ser polisen barnen där *suck* de brukar kunna bli så himla larvigt griniga
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 Lillebror BF 5/6 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Knasis
    Kaxmaja skrev 2009-04-17 20:52:39 följande:
    Dock ser polisen barnen där *suck* de brukar kunna bli så himla larvigt griniga
    Men släng dom i takboxen då!! Probleme solved!
    Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
  • Koloratur
    Sötnosarna skrev 2009-04-17 16:55:48 följande:
    Det var det mest oansvariga jag hört. Vad händer om ni krockar tror du??? Jag finner inga ord, du kan ju inte vara rädd om ditt barn!!!
    jag vet ju vad som händer om vi krockar... lacken repad och det blir bilen på verkstad så man får köra traktorn ett tag :(
  • JuliaåRonjasmammis
    Tokfrjant skrev 2009-04-17 19:28:26 följande:
    Bogseringslina! Spänn fast den där bak. Barnet får friskluft och de i bilen slipper gnället.
    Men se där, nån mer som tagit åt sig av mitt förslag om löplina!! Bara bra om dagens feta ungar får lite motion, ju! Var köper du dina linor?!

Det var nån som föreslog att man kunde ta snörena runt tidningsbuntarna...funkar kanske om man bor i lägenhet, men vi bor på landet, typ.

Sen vill jag ju gärna att linan ska matcha, helst både bilen och ungens outfit för dagen. Och så kan ju inte Chewwin ha en röd lina, för då blir han bög säger hans pappa. Och Wannezzaa kan inte ha en blå, för då börjar hon bara spela hockey eller nåt. Och guuuuuud, vad grannarna ska prata då å vaskajaskrivapåfltyp?!

Gör PoP löplinor?
  • Tokfrjant
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-04-18 00:03:54 följande:
    Men se där, nån mer som tagit åt sig av mitt förslag om löplina!! Bara bra om dagens feta ungar får lite motion, ju! Var köper du dina linor?!Det var nån som föreslog att man kunde ta snörena runt tidningsbuntarna...funkar kanske om man bor i lägenhet, men vi bor på landet, typ.Sen vill jag ju gärna att linan ska matcha, helst både bilen och ungens outfit för dagen. Och så kan ju inte Chewwin ha en röd lina, för då blir han bög säger hans pappa. Och Wannezzaa kan inte ha en blå, för då börjar hon bara spela hockey eller nåt. Och guuuuuud, vad grannarna ska prata då å vaskajaskrivapåfltyp?!Gör PoP löplinor?
    MeAndI säljer ut billiga linor nu!! 2000 kronor stycket, finns i färngerna: unisex och unisex!
Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!