• Koloratur

Bilbarnstol - så jävla onödigt!

Jag blir så trött och irriterad på det här med bilbarnstolar. De är ju rätt dyra att köpa så vi har inte skaffat någon till vår son än, trots att vi har bil. Han är bara 2,5 år och jag tycker vi kan skaffa en sen när han kan sitta framåtvänd. Som det är nu brukar jag åka i baksätet med honom och ha honom i mitt knä, han sitter ju i alla fall lite mera fast då än om han sitter helt själv. Han har väl gjort det ett par gånger men han klättrar ju runt och är inte stilla.

Både jag och min man tappar tålamodet ibland och sätter fast honom med bilbältet men eftersom han är så liten hamnar det ju ofta över halsen, så om han börjar hulka eller låta konstigt brukar vi stanna och fixa det om det är en bit kvar att åka.

Alla jag mött har hittills reagerat med att säga "hur kan ni göra så, livsfarligt, ni borde inte ha barn osv" men jag fattar verkligen inte deras åsikter. Alla föräldrar gör väl det de tror är bäst för sina barn?? Jag klagar ju inte på de föräldrar som valt att ha bilbarnstol, även om jag tycker att det är onödigt. Vi har valt att inte skaffa bilbarnstol, risken att krocka blir ju inte ett dugg mindre bara för att vi vaggas in i nån slags falsk trygghet.

Det här med att det är lag på bilbarnstol anser jag nog vara den mest onödiga lag som finns..... Hur bilen är utformad är viktigare tror jag. Med form så menar jag att så länge bilen har fyra däck och tak så duger den åt mig.

Vad tycker ni? Är det oansvarigt att inte ha bilstol? Hur har ni det i bilen?

• Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!
  • Kaxmaja
    lollisen skrev 2009-04-21 15:07:30 följande:
    Ha ha ha... Ja, det gick ju så bra förra gången jag startade en tråd liksom.... Inget hallå alls juh... *fniss*
    Mohaha. Påminn mig imorgon så startar jag en åt dig Idag hinner jag inte
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 Lillebror BF 5/6 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Kaxmaja

Var ute och åkte lite bil med en kompis idag. Først blev hon lite førvånad då jag inte hade med npgn bilstol till sonen men sen insåg hon det praktiska med att ha honom liggande på golvet i baksätet. Man fick ju plats med en massa shoppingkassar i sätet = PERFEKT

• JuliaåRonjasmammis
    Kaxmaja skrev 2009-05-08 19:44:34 följande:
    Var ute och åkte lite bil med en kompis idag. Først blev hon lite førvånad då jag inte hade med npgn bilstol till sonen men sen insåg hon det praktiska med att ha honom liggande på golvet i baksätet. Man fick ju plats med en massa shoppingkassar i sätet = PERFEKT
    Låter smart. Speciellt bra är det när man handlat ägg t ex, då måste man ju spänna fast kassen ordentligt så att inte äggen flyger ur och går sönder. Och skulle de ändå flyga ur, ja då ligger ju barnet/barnen där och dämpar stötarna, så att säga.
  • Järven

Vi har bara bilstol i en av bilarna i den andra finns det inget bälte för det är en veteranbil och där får man åka utan.

• CattieNess
    Järven skrev 2009-05-09 01:05:16 följande:
    Vi har bara bilstol i en av bilarna i den andra finns det inget bälte för det är en veteranbil och där får man åka utan.
    Är det inte nya regler nu? Barn under 15 skall ha bilbälte, oavsett?
  • Kaxmaja
    Järven skrev 2009-05-09 01:05:16 följande:
    Jag rekomenderar silvertejp fungerar super bra från tidig ålder
  • Clara03

Måste bara följa denna tråden alltså. Gudars vad jag har skrattat åt vissa inlägg

• Midka

Har bar läst några sidor tillbaka så jag kanske upprepar ngt... Jag har heller aldrig förstått nyttan med bilbarnstol när det finns airbag... bäst måste vara att ha lillen i knät när man kör eftersom det finns flest airbags kring den som kör. Dessutom är det mest att göra för en liten aktiv kille, ratt att hålla i, knappar att trycka på mm mm.

• Lusegris

Hej! Jag är en tjej som är ganska överviktig. Eftersom det aldrig kan hända mig nått i bilen - jag sitter där jag sitter- brukar jag knöla in barnen bakom mig. Det har funkat jättebra. Ibland ligger vi bak i bagaget på kombin, kan va riktigt trevligt där när barnen härjar runt. Jag tycker att föräldrar är elaka som binder fast sina barn fast de inte vill. dom blir ju arga och ledsna - det är väll kränkande om nått. Jag tycker faktist om barn.

• Pappa fluff

Men hm... om man lägger dom i baksätet och låter dom skrika sig röda så att ådrorna nästan går sönder (inte helt då blir det geggigt och det är DYRT med sanering av bilar + en massa dumma frågor av oförstående polis ect) Sedan använder man värmen dom alstrar att värma upp vatten till kokpunkten , sedan driver man bilen som en ångmaskin. borde inte det funka ?

Sedan kan man räkna ut matematiskt hur många barn man ska ha i bagage utrymmet för att uppnå maximal värme i motsats till minimal vikt (barnen då såklart) Är då antalet barn .. säg 37 .. då kan man bli dag mamma / pappa och få bilen att åka gratis + få pengar för man är barnpassare som man sedan kan slänga ut på sprit , festande , shopping och annat nyttigt! .. jag menar man måste kunna roa sig för att orka med vardagen! .. barnen får starka lungor och jag måt bättre som person.

Kan någon vara snäll och slänga upp en kalkyl på detta ?

Svar på tråden Bilbarnstol - så jävla onödigt!