• Anna Collovin

Ja ha då var man körkortslös

Ja då var man körkortslös efter en kul helg uppe i Jönköping då man varit på
    Elmia och tittat på en massa fina bilar i vårvädret va riktigt kul

Mindre kul var ju att jönköpinge polisen på hemvägen var på hugget 163 km/h
    i deras jävla kamera tur var väl att de stod där de stod och inte tidigare när det gick ännu fortare så nu återstår bara att se om det blir 3-4 månader utan kort som polisen sa

• Svar på tråden Ja ha då var man körkortslös
  • Petra med små

vet bäst83 skrev 2009-04-17 12:14:51 följande:

Jag tror många här inne knappt kört nå bil i sina dar. Ligger man ute efter motorvägarna och kör så ligger tempot i vänsterfilen oftast mellan 140- 150 km/ beroende på om det är 110 väg eller 120 väg.Ni som skriver hastigheterna är som dom är av en anledning. kan ni ge mig denna anledning?Dom flesta hastigheter är satta på 70 talet då svennson körde volvo amazon och opel rekord som toppade 160 och hade sämre väghållning och styrförmåga än silja line idag.Bil utvecklingen och dagens moderna vägar har hoppat flera steg framåt medans hastighetsgränserna i sverige lever kvar från 70 talet. Jag kör väldigt mycket bil i tjänsten ca 5000 mil om året och jag kan utan att skämmas säga att när man kommer av helsingborg färjan vid midnatt så ställer jag farthållaren på 180 km/h och kör uppåt landet och flera med mig som har långa arbetsdagar i bilen gör på liknande sätt-Känns så djävla dumt att man bara några timmar tidigare körde 200-250 km/h fullt lagligt på ofta sämre vägar än dom vi har i sverige och helt plötsligt ska man sitta och fis köra i 110 km/h på stora nästan tomma motorvägar.Vänligen.
    Tyvärr utvecklas inte reaktionsförmågan och synen så som bilarna och vägarna gjort.
  • Zimlis
    Froststar skrev 2009-04-17 12:50:20 följande:
    Va bra att höra att någon gör som du. Du har rätt i att köbildning är inte traktor/lastbil/etc fel utan de bakom. Det är ju jobbigare att köra om 4-5 + lastbil på rad än att ta en i taget. Jag kör ju inte heller om när jag vet att jag ska stanna, svänga eller annat om ett litet tag. Men tror du att folk kör om för det? Fast jag ligger inte i häcken på traktorn eller lastbilen för jag vill kunna se förbi den. Men nej, så kan det gott ligga en hel kö bakom, orsakad av de bilar som ligger efter mig och inte kör om. Man måste verkligen beundra vissas körstil. Eller inte
    Ja för då har man ju ändå lagt sej på ett "kör om om du har så bråttom-avstånd"
    Nej en del fattar ju inte att6 man vill att de kör om istället för att trycka en i häcken, hur övertydlig man än är *suck*
    Hade en gammal 740 innan och den va guld värd i sådana lägen - man kunde nämligen dra växelspaken mot backläge - så backlampan tändes (självklart utan att lägga i backen) och det gjorde att en hel del lämnade fint avstånd
    Klia en hund och du har funnit en fast anställning.
  • Polly S

jag menade inte att du skulle leta upp trådarna, men du kunde ju ha sett dom.
    vad av det som TS skriver HÄR gör att du känner att hon är så omdömesgill och klarar av att köra för fort?

Froststar skrev 2009-04-17 12:54:00 följande:
    När man skriver i en tråd, t.ex. denna så utgår i alla fall jag ifrån den här tråden. Har tyvärr inte tid och möjlighet att läsa alla trådar och inlägg en viss TS skrivit på FL för att själv kunna skriva ett inlägg i en tråd postad av TS. Polly S skrev 2009-04-16 19:03:31 följande:
  • CloudBerry the 1st
    JCFN skrev 2009-04-17 13:11:18 följande:
    ässhh 50 , 60,70,11o skiiit samma..det finns skyltar för en anledning..sen spelar det ingen roll om du inte ser en månniksa lr bil på flera meters håll..hastifheterna är för att följa..samma gäller andra skyltar mm..tror knappst nån hade fått sitt körkort med tron att det är farligare o köra fort vid hus än på mororväg o bal bla bla..ju högre hastig het desto större skada..lr??kankse ska gå o göra om teoriprovet med era egna tankar o regler i huvudet o se om ni kan få körkortet..skulle inte tro det!!!
    Nej i trafiken är det inte skitsamma.

Det är ofta jag legat på 60 på 90-väg vid ishalka så då går jag verkligen inte efter det som står på skyltarna.

Jag använder oftare eget förnuft än att gå exakt efter vad som står på skyltarna.
  • Anna Collovin

CloudBerry the 1st skrev 2009-04-17 13:29:34 följande:

Nej i trafiken är det inte skitsamma.Det är ofta jag legat på 60 på 90-väg vid ishalka så då går jag verkligen inte efter det som står på skyltarna. Jag använder oftare eget förnuft än att gå exakt efter vad som står på skyltarna.
    Precis sunt förnuft har blivit omkörd många gånger på vintern i snö modd och halka har dem kört för fort nä inte enligt skylten men åt helvete för fort
    för väglaget

Samma personer kan sen säkert gnälla då jag sen susar förbi i 160-170 på torr
    fin motorväg
  • Virriga Vera

Anna Collovin skrev 2009-04-17 13:37:44 följande:

Precis sunt förnuft har blivit omkörd många gånger på vintern i snö modd och halka har dem kört för fort nä inte enligt skylten men åt helvete för fort för väglagetSamma personer kan sen säkert gnälla då jag sen susar förbi i 160-170 på torrfin motorväg
    Och du vet att det är samma personer?
  • Bei Bei
    vet bäst83 skrev 2009-04-17 12:14:51 följande:
    Jag tror många här inne knappt kört nå bil i sina dar. Ligger man ute efter motorvägarna och kör så ligger tempot i vänsterfilen oftast mellan 140- 150 km/ beroende på om det är 110 väg eller 120 väg. Ni som skriver hastigheterna är som dom är av en anledning. kan ni ge mig denna anledning? Dom flesta hastigheter är satta på 70 talet då svennson körde volvo amazon och opel rekord som toppade 160 och hade sämre väghållning och styrförmåga än silja line idag. Bil utvecklingen och dagens moderna vägar har hoppat flera steg framåt medans hastighetsgränserna i sverige lever kvar från 70 talet. Jag kör väldigt mycket bil i tjänsten ca 5000 mil om året och jag kan utan att skämmas säga att när man kommer av helsingborg färjan vid midnatt så ställer jag farthållaren på 180 km/h och kör uppåt landet och flera med mig som har långa arbetsdagar i bilen gör på liknande sätt- Känns så djävla dumt att man bara några timmar tidigare körde 200-250 km/h fullt lagligt på ofta sämre vägar än dom vi har i sverige och helt plötsligt ska man sitta och fis köra i 110 km/h på stora nästan tomma motorvägar. Vänligen.
    Det var det löjigaste jag har läst tror jag och detta kommer från en som inte haft körkort mer än max 7 år  

Som någon annan skrev, synen och reaktionsförmågan har inte förbättrats, vi har fått bra mkt mer trafik på vägarna, tyngre och större transporter och dessutom trodde jag du (som har körkort) visste att BROMSSTRÄCKAN blir bra mkt längre ju högre fart man får = värre skador (om man ens överlever! )

Du kanske borde vara lite rädd om livet istället, var tacksam för att du kan leva normalt. Andra har inte den turen. Sluta ta livet för givet.
    ♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Froststar

Det var ju en bra bil Tur att inte de bakom dig började backa. Man vet ju aldrig vad vissa kan hitta på

Zimlis skrev 2009-04-17 13:26:20 följande:
    Ja för då har man ju ändå lagt sej på ett "kör om om du har så bråttom-avstånd"Nej en del fattar ju inte att6 man vill att de kör om istället för att trycka en i häcken, hur övertydlig man än är *suck* Hade en gammal 740 innan och den va guld värd i sådana lägen - man kunde nämligen dra växelspaken mot backläge - så backlampan tändes (självklart utan att lägga i backen) och det gjorde att en hel del lämnade fint avstånd
  • Froststar

I TS stod där inget mer än att hon körde fort och blev av med kortet. Som hon skrev tolkade jag som att hon körde för fort på motorväg. Beroende på hur det såg ut på motorvägen vid den tiden, hur fort andra körde, vad det var för tidpunkt på dagen, etc, etc så går det väl inte att läsa ut något om omdöme eller brist på det. Så 163 på motorvägen kan vara fruktansvärt fel ibland (t.ex. mellan Malmö och Lund i rusningstrafik) och kanske inte något större problem vid andra tillfällen (nästan inte en enda bil i sikte).

Polly S skrev 2009-04-17 13:27:42 följande:
    jag menade inte att du skulle leta upp trådarna, men du kunde ju ha sett dom.vad av det som TS skriver HÄR gör att du känner att hon är så omdömesgill och klarar av att köra för fort?
  • Froststar

Det där har du helt rätt i. Jag har också sett fenomenet och tycker det är fullkomligt korkat resonemang av dem. Där kan vi snacka total brist på omdöme, om något.

Anna Collovin skrev 2009-04-17 13:37:44 följande:

Precis sunt förnuft har blivit omkörd många gånger på vintern i snö modd och halka har dem kört för fort nä inte enligt skylten men åt helvete för fort för väglagetSamma personer kan sen säkert gnälla då jag sen susar förbi i 160-170 på torrfin motorväg
Svar på tråden Ja ha då var man körkortslös