vet bäst83 skrev 2009-04-17 12:14:51 följande:
Jag tror många här inne knappt kört nå bil i sina dar. Ligger man ute efter motorvägarna och kör så ligger tempot i vänsterfilen oftast mellan 140- 150 km/ beroende på om det är 110 väg eller 120 väg. Ni som skriver hastigheterna är som dom är av en anledning. kan ni ge mig denna anledning? Dom flesta hastigheter är satta på 70 talet då svennson körde volvo amazon och opel rekord som toppade 160 och hade sämre väghållning och styrförmåga än silja line idag. Bil utvecklingen och dagens moderna vägar har hoppat flera steg framåt medans hastighetsgränserna i sverige lever kvar från 70 talet. Jag kör väldigt mycket bil i tjänsten ca 5000 mil om året och jag kan utan att skämmas säga att när man kommer av helsingborg färjan vid midnatt så ställer jag farthållaren på 180 km/h och kör uppåt landet och flera med mig som har långa arbetsdagar i bilen gör på liknande sätt- Känns så djävla dumt att man bara några timmar tidigare körde 200-250 km/h fullt lagligt på ofta sämre vägar än dom vi har i sverige och helt plötsligt ska man sitta och fis köra i 110 km/h på stora nästan tomma motorvägar. Vänligen.
Det var det löjigaste jag har läst tror jag och detta kommer från en som inte haft körkort mer än max 7 år
Som någon annan skrev, synen och reaktionsförmågan har inte förbättrats, vi har fått bra mkt mer trafik på vägarna, tyngre och större transporter och dessutom trodde jag du (som har körkort) visste att
BROMSSTRÄCKAN blir bra mkt längre ju högre fart man får = värre skador (om man ens överlever!

)
Du kanske borde vara lite rädd om livet istället, var tacksam för att du kan leva normalt. Andra har inte den turen. Sluta ta livet för givet.