• Tinka

Folsyra mm???

Jag tror att ni kommer att få stå ut med att jag pepprar alla er visare blivande och nuvarande mödrar med tusentals frågor...

Jag var hos min barnmorska idag o gjorde ännu ett test för de förra va svagt, men nu va det mkt starkt så det finns inga mer tvivel *glad*

Men hon nämnde inte att man skulle börja äta några vitaminer. Är det ingen ide att äta folsyra om man inte gjort det sedan 2 månader innan barnet blev till?
    Vad äter ni mer för vitaminer och järn och sånt?

Tusen tack på förhand...man vill ju inte missa nått...

kram //T

• Svar på tråden Folsyra mm???
  • jag har järnbrist och brist må massa andra vitaminer så för mig är det bara bra.
    eftersom att jag tidigare inte har skött min kost etc.

• Jessie

Jag har inte börjat ätit järntabletter än men det ska jag för jag har järnsbrist så att det bara smäller av. Jag kan inte ens sätta mig i soffan för då somnar jag.
    Folsyra äter jag!
    Hoppas att bebisen i min mage mår bra!

• SolFlickan

innehåller mitt val kvinna vitamin A? jag äter nämligen multiplex kvinna och den innehåller 400 mikrog vitamin A.. som visst kan vara skadligt för fostret.. men det står på burken "för kvinnor i fertil ålder inkl gravida och ammande..."
    jag tänkte om mitt val kvinna kanske innehåller mindre? isf byter jag.. *rädd* ;)
    (jag kan inte fråga min BM om sånt här för hon har haft semester i över en månad, utan vikarie.. så jag vänder mig till er)

• Nektarin

Oj! Jag knaprar glatt Friggs Multivitamin mineral och där ingår "800 mikrogram vitamin A, varav betakaroten 400 mikrogram". Låter ju på tok för mycket!

Får kanske göra som Aprilbarn skrev, och äta Mitt Val Vegitarian och Folsyra...

Synpunkter?

• Nektarin

Jag kommer själv med ytterligare synpunkter.

Hittade följande på livsmedelsverkets hemsida:

"De kostråd som finns i Sverige idag säger att gravida skall undvika att äta lever och leverrätter och att eventuella extra kosttillskott av A vitamin i form av multivitaminer eller liknande inte ska innehålla mer än högst 1 mg A vitamin per dagsdos. "

Och även om jag inte är bra i matte så dristar jag mig till att gissa att 1 mg = 1 000 mikrogram. (Stämmer det, någon?) Dvs mer över vad som verkar finnas i de kosttillskott vi resonerat om.

Länken är www.slv.se/default.asp

• Nektarin

(funkar visst ej att klistra in hela - sorry!)

• SolFlickan

hmm.. ja, jag tror det stämmer.. så då borde det ju vara ok att fortsätta med dom här vitaminerna alltså.. vågade inte ta nån igår när jag började fundera på det där..

• Hanna36

Jag frågade min bm på inskrivning om vitaminer och hon tyckte jag skulle börja då.. hade inte ätit några vitaminer innan det.. så det är inte för sent att börja, tvärtom är det bra att du tar extra tillskott!!

• Madicken

Jag började äta folsyra (Mitt val - kvinna) direkt när jag fick reda på att jag väntade barn (v.3) men tyvärr hjälpte inte det. Man ska helst äta folsyra minst en månad innan för att minska risken för ryggmärgsbråck. Det är som tur är väldigt ovanligt. Tror att det "bara" är 1 barn av 1500 barn som drabbas. Så risken för att du kommer att drabbas är väldigt liten. Enligt Svenska ryggsidan finns även ärftliga faktorer till att barnet får ryggmärgsbråck.
    Jag förstår inte varför man inte går ut med informationen om att man ska äta folsyra (broccoli, brysselkål, spenat m.m.) till alla kvinnor i fertil ålder eller t ex berikar spannmål med folsyra. Eftersom folsyra är en B-vitamin så kissar man ut överflödet.

• Fido

Jag äter Natur Apotekets kvinna gravida/ammande. Den innehåller 800 mikrogram per dos, vilket är under livsmedelsverkets riktvärden (1milligram). Däremot fick jag mig en fundering när jag häromdagen insåg att de inte innehåller något kalcium alls. Borde inte det vara ett viktigt tillskott?

• Fido

Sorry, 800 mikrogram A-vitamin skulle det vara...

• Mums

Om det är nån mer än jag som mår illa av vitaminpiller, typ Enomdan, så rekommenderar jag Donsbachs MIVITOTAL, en flytande lösning som man har i kylen och tar 30 ml om dagen.

Den har lite stark smak, jag brukar blanda med hälften vatten, men den har fått mycket bra omdömen i undersökningar vad jag förstår.

Svar på tråden Folsyra mm???