• Tinka

Folsyra mm???

Jag tror att ni kommer att få stå ut med att jag pepprar alla er visare blivande och nuvarande mödrar med tusentals frågor...

Jag var hos min barnmorska idag o gjorde ännu ett test för de förra va svagt, men nu va det mkt starkt så det finns inga mer tvivel *glad*

Men hon nämnde inte att man skulle börja äta några vitaminer. Är det ingen ide att äta folsyra om man inte gjort det sedan 2 månader innan barnet blev till?
    Vad äter ni mer för vitaminer och järn och sånt?

Tusen tack på förhand...man vill ju inte missa nått...

kram //T

• Svar på tråden Folsyra mm???
  • Rebs

Jag har ätit Folsyra (från Apoteket) 400 mg sen dagen jag fick två blåa streck
    Har även tagit EnOmDan och järntabletter...senare fick jag på BM begäran börja äta starkare Järntabletter (Niferex).
    Folsyran slutade jag nog med i månad 5 tror jag!

• Kajaj

Jag äter Mitt Val Kvinna, finns på apoteket. Min BM säger att de är bra, de innehåller folsyra och järn och massa vitaminer.

Jag började nog äta dem ett par månader innan jag blev gravid, men jag tror att det går lika bra att börja nu, säkert bättre än att inte ta alls.

Sen kommer du få ta Hb-prov hos MVC ibland för att kolla järnvärdet och blir det för lågt får du extra järntabletter.

• Themis

Det är inte vanligt med folsyrabrist om man äter normal och varierad kost, men det är en billig "försäkring" att ta det som tillskott eftersom en brist kan skada fostrets nervsystem och leda till ryggmärgsbråck. Av den anledningen är det alltså viktigast med folsyra under första delen av graviditeten när hjärnan och nervsystemet anläggs.

Om man kan är det bra att börja äta folsyra 1-2 månader innan man försöker bli gravid, men få inte panik för att du inte har ätit folsyratillskott, för det ska normalt sett inte behövas.

Brist på folsyra ses vanligen hos narkomaner, alkoholister, hos äldre som till stor del lever på bröd och kaffe eller te samt hos personer med tarmsjukdomar som förhindrar näringsupptag.

T ex bönor, havregryn, svamp, broccoli, oxkött och sparris innehåller mycket folsyra helt naturligt, det är bara att äta!

Folsyra samverkar också med järn och vitamin B12 för att producera fler röda blodkroppar. Under graviditeten ökar din blodvolym för att kunna försörja fostret och moderkakan och det måste bildas många fler röda blodkroppar. Därför är det också bra att ta folsyratillskott, samt även järntillskott. Blodbrist blir man väldigt trött av och det är ett vanligt graviditetssymptom hos kvinnor som har lågt järnvärde (Hb-värde).
    De flesta kvinnor kan därför må bra av några doser järn under graviditeten, om man inte har exceptionellt högt järnvärde normalt.

• Åsa

Villebusen, jag käkade Vitaplex innan men gick över till ren folsyra för att jag läste att man skulle undvika tillskott med vitamin A under graviditeten.

• halloj..
    min mamma tipsade mig om ett piller som heter multivitamin kvinna
    det är kanonbra..
    i tabletten finns inte bara de 400 mikrogrammen folsyra som är rekomenderat utan extra järn och andra användbara vitaminer.. testa dem för de är skitbra..
    dock smakar de lite beskt :P
    det får man stå ut med :)
    kram /emma

• Netzkjii

Min bm sa att ett glas jos om dagen skulle täcka behovet av folsyra som vi gravida behöver...

• Jennie med ie

Det kan knappast stämma, 2 dl apelsinjuice t ex innehåller runt 80 mikrogram folsyra i de folsyrarikaste sorterna, ner mot 40 i vissa andra. Och gravida och ammande rekommenderas intaga 400 mikrogram.

• Sture

Jag har ätit folsyra sedan jag blev inskriven hos läkaren (400 som ni andra) eftersom vi i norra helisfären inte äter tillräckligt med kål (kål, brysselkål, broccoli) och annat som innehåller folsyra i stora mängder. Däremot vill hon inte att jag proppar i mig en massa andra preparat som extra järn och vitaminer eftersom blodvärdena är bra ändå och man ska (enligt henne) helst få i sig näringsämnen etc på naturlig väg och inte via tabletter.

• aprilbarn

Jag åt folsyra i ett par månader innan. Dessutom har jag lagt till Mitt Val vegetarian eftersom jag inte äter kött, men mest pga att det inte innehåller A-vitamin då jag vill undvika det. (Har precis som Åsa läst och hört att det är bra att göra det...)

Ring din bm och fråga. Du hade säkert väldigt bra värden och därför rekommenderade hon inte det. Men om du känner dig säkrare efter att ha pratat med henne så gör det.

Svar på tråden Folsyra mm???