• Äldre 16 Apr 15:20
    35317 visningar
    110 svar
    110
    35317

    Tråd för oss immuniserade!

    Tänkte att det kan vara roligt att ha ett ställe där vi immuniserade kan prata av oss. Finns flera sorters immuniseringar har jag förstått och här är alla välkomna.
    När man är mitt i graviditeten med alla koller och allt vad det innebär så kan det vara skönt att kunna fråga och prata med andra. Men även efter en graviditet kan det vara intressant att prata med andra som varit i samma situation, speciellt kanske med tanke på att eventuellt bli gravid igen.

    Det kommer upp nya inlägg med jämna mellanrum där folk fått veta att de blivit immuniserade och alla skriver och vill få svar. Här kanske vi kan försöka samla på oss all information vi fått så att man lätt kan komma åt att läsa den.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-17 17:42
    www.lakartidningen.se/07engine.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 13:16
    www.orebroll.se/upload/USO/BlodC/Dokument/Region/Alloimmunisering%20under%20graviditet.pdf

    Hoppas länken fungerar. Intressant läsning. Synd bara jag är så dålig på engelska, i alla fall när det gäller sån här engelska Om någon känner att ni förstår texten får ni gärna översätta den på något vis och spara den så kan vi andra också få förstå

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 13:47
    se.babycenter.com/pregnancy/complications/whyneedantidexpert/

    www.kbh.uu.se/Education/SK-kurs/OveAxelsson_Immuniseringar_SK-kursvt09.pdf
    Här finns kurvan som de fyller i när man gjort flödes ul, hur tätt man måste dit för att göra nytt ul.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 14:16
    www.lio.se/upload/bildarkiv/Lmo/transfusionsmed/KK%20instruktion%20hemolytisk%20sjukdom.pdf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 22:14
    www.hu.liu.se/content/1/c6/14/12/16/F%C3%B6rel%C3%A4sningskompendier/2009/ImmunHudInfektion/Lektion%203%20Docent%2020080312.pdf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-13 21:25
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article217645.ab
    Nässpray kan förhindra missfall

  • Svar på tråden Tråd för oss immuniserade!
  • Tasha7­8
    Äldre 14 Jul 17:37
    #91

    har inget svar där men det borde gå bra enligt min bvc sköterska behöver inte jag vara orolig fast jag hade antikroppar med flickan de verkar ta lätt på alla problem


    Исидора
  • Äldre 14 Jul 17:47
    #92

    emme 86 skrev 2009-07-13 23:51:25 följande:


    Nu förstår jag inte riktigt, var du immuniserad redan innan du blev gravid då menar du? Och hur upptäcktes det isf?Du kanske kan ge mig svar på varför det är lika riskfyllt för en som fått en blodtransfusion som en som gjort abort alt fått missfall? För vid abort o missfall så har man ju iaf vart gravid, det är ju inte samma sak som att få blod?
    När mitt första barn föddes så hade han lite gulsot, då upptäcktes det att jag redan va immuniserad så nån spruta va det ingen ide att ge mig...
  • Äldre 14 Jul 18:07
    #93
    Happiest skrev 2009-07-13 21:22:28 följande:
    Jag vet faktiskt inte men hittade detta som någon skrivit i något annat forum. Vet ju inte om det hon skriver stämmer el ej men... --------------------------------------------------
    ------- Re: RH-negativ - ännu en sak att oroa sig över? av Maya08 28 aug 2008, 19:57 Är inte själv RH-negativ, men jag känner flera som är det. Precis som övriga här har skrivit så ska man få en spruta om bebben visar sig vara RH-positiv och då ska det inte vara några som helst problem med nästa graviditet. En av tjejerna jag känner fick inte sin spruta (eller om hon fick den för sent...minns inte riktigt) och hon drabbades sedan av flertalet missfall pga att hon hade bildat antikroppar......hon fick gå till massor av läk innan hon fick hjälp och det tog flera år innan hon lyckades behålla ett foster (undrar om den bebisen hon väl födde sedan var negativ som hon...jag tror det) så se till att sprutan inte glöms bort bara! Då ska allt vara okej sedan!!! --------------------------------------------------
    ----------------------------------------
    Okej, det var intressant. Då kanske kan det vara ngt att ta upp inför ivf, får se vad de säger.
  • Äldre 14 Jul 19:29
    #94

    jag fick spruta både efter min abort och sen efter min förlossning med dottern, så ag känner mig lugn. Är det nått jag tjatar om i förlossningsbrev och irl på förlossningen så är det sprutjäkeln


    ♥ Tuva 2006 ♥ Lillebror BF 14/11 - 09 ♥
  • Äldre 14 Jul 19:35
    #95
    InHeaven skrev 2009-07-14 15:32:09 följande:
    hur rädd bör man vara som rh negativ att skaffa en 2a?
    Det är ju VÄLDIGT liten risk att det ska bli komplikationer om du fick sprutan efter första förlossningen. Så jag tycker absolut inte att du ska oroa dig. Skulle det mot all förmodan bli knas så går det ju att behandla. Så kör på ni tycker jag
  • Äldre 14 Jul 19:49
    #96
    Momawi skrev 2009-07-14 13:18:52 följande:
    Det är ju bara om ditt blod blandas med RH+ blod som det händer... Kroppen reagerar på "inkräktare" och angriper blodet. Hade ingen koll på detta förrän en läkare ringde mig o ville ha in mig i v.35. Min barnmorska sa bara att " vi får hålla koll på ditt blod och efter förlossningen får du en spruta"...
    Men hur ska mitt blod kunna blandas med Rh+ om dem kontrollerar att jag har Rh-? Jag menar, nu för tiden har dem ju bra koll på såntdär o då känns det onödigt att dem skriver så i en artikel o skrämmer upp folk.
  • Äldre 14 Jul 19:55
    #97

    hos min BM är det inget konstigt att vara Rh-, 
    min säger bara "ja då blir det som vanligt 2 extra blodprov under graviditeten för att hålla lite extra koll" att oroa sig i onödan är dumt.


    ♥ Tuva 2006 ♥ Lillebror BF 14/11 - 09 ♥
  • Äldre 14 Jul 20:17
    #98
    emme 86 skrev 2009-07-14 19:49:04 följande:
    Men hur ska mitt blod kunna blandas med Rh+ om dem kontrollerar att jag har Rh-? Jag menar, nu för tiden har dem ju bra koll på såntdär o då känns det onödigt att dem skriver så i en artikel o skrämmer upp folk.
    Men du har ju alla gånger fått ditt blod Rh- så du har inget att oroa dig för.
    Håller med dig om att dem skrämmer upp folk men samtidigt är vi några som är immuniserade o att det faktiskt finns. De skriver överallt om den förbannade sprutan...som inte hjälper på alla... Tror mer på amerikansk sjukvård där alla får sprutan i grav i v.28 o sen efteråt. Har läst på FASS att det minskar risken om man får sprutan i grav också.
  • Äldre 14 Jul 20:23
    #99
    Momawi skrev 2009-07-14 20:17:18 följande:
    Men du har ju alla gånger fått ditt blod Rh- så du har inget att oroa dig för.Håller med dig om att dem skrämmer upp folk men samtidigt är vi några som är immuniserade o att det faktiskt finns. De skriver överallt om den förbannade sprutan...som inte hjälper på alla... Tror mer på amerikansk sjukvård där alla får sprutan i grav i v.28 o sen efteråt. Har läst på FASS att det minskar risken om man får sprutan i grav också.
    Ja tycker det är helt okey att dem skriver en artikel, men onödigt att ta upp detdär med blodtransfusion om det nu inte är någon högre risk än annars tycker ja. Jag blev iaf rikigt nervös när jag läste det o många andra oxå kanske.
    Jag får säga de till min BM när jag är där för fösta gången iaf att jag fått blod så får hon svara på mina frågor, känns som om det är lättare.
  • InHeav­en
    Äldre 14 Jul 21:29

    skönt att höra... vi har försökt nu ett år sen vårat mf förra juli.. nu denna månad hoppas vi ytterligare att det ska bli ett syskon...


    Happiest skrev 2009-07-14 19:35:56 följande:
    Det är ju VÄLDIGT liten risk att det ska bli komplikationer om du fick sprutan efter första förlossningen. Så jag tycker absolut inte att du ska oroa dig. Skulle det mot all förmodan bli knas så går det ju att behandla. Så kör på ni tycker jag
  • Äldre 15 Jul 10:01
  • Äldre 15 Jul 10:01
    Ny tråd, den här stäng snart

    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m45593909.html
  • Theres­e83tez­z
    Äldre 24 Aug 11:14

    Hej hej!
    Hittade denna tråd o hoppas hitta flera som e immuniserade som jag...
    Vill ha någon och prata med.
    Är i v. 12 och ska t Huddinge spec. Mvc i morgon o få mer info...

  • Äldre 4 Sep 20:31

    Titta i länken över så hittar du den aktuella tråden

  • nikole­an900
    Äldre 27 Feb 13:35

    Hej,

    Jag har precis fått veta att jag är immuniserad. Min Bm sa följande till mig:

    ORhd positiv

    Triter: 4

    Dat negativ


    Antikroppar Kpa -

    Någon annan som haft detta och vet vad det innebär?

  • Äldre 12 Mar 21:46

    Om du har facebook så sök upp oss där. Immuniserad- här möts vi

  • Äldre 10 Apr 15:42

    Jag genomgår detta nu och behöver prata med någon som vet. Ser att tråden e gammal:(

  • Äldre 10 Apr 21:46

    Jag genomgår detta nu och behöver prata med någon som vet. Ser att tråden e gammal:(

  • Äldre 5 Jun 12:35

    Har du sett att vi har en grupp på Facebook ? Där är vi mer aktiva.

  • Äldre 31 Jan 17:26

    Någon aktiv här fortfarande?

Svar på tråden Tråd för oss immuniserade!