• Anonym (ojoj)

Rädd! Lugna mig!

Inte rätt forum kanske, men jag är så flygrädd! Ska iväg i sommar och har redan magont för denna flygresa..
    Finns det hjälp att få? Har riktig dödsångest när jag flyger!

• Svar på tråden Rädd! Lugna mig!
  • Anonym (ojdå)

Oj... hm, är det så allvarligt så kontakta en läkare/terapeut för experthjälp. Det hade jag nog gjort! Lycka till =)

• Anonym (me to)

finns ju kurser för flygrädda, (om man har stor plånbok) annars är ju Kognitiv betendeterapi bra, man kan ju använda metoden själv. utan att besöka terapeut. googla kbt och flygrädsla. Vad är du rädd för när du flyger?

• Anonym (ojoj)

jag tror att planet ska störta. Eller tror o tror, jag är säker på att det ska hända! Jag älskar att resa, men detta förstör ju allt! Har blivit värre med åren. Sitter och ber till gud om och om igen när jag flyger.
    Man kan ju inte inte supa ner sig så mycket heller, för då kommer man ju inte på planet.

Låter fånigt, men jag är verkligen flygrädd.

• fruis

Från www.lfv.se (Luftfartsverket)

Dvd - böcker
    På Flygtrygg kan du beställa en interaktiv egenbehandling mot flygrädsla. Här ingår bland annat en 35 minuter lång dvd-film. Följ med ?bakom kulisserna? och se besättningens förberedelser inför en flygning och de olika momenten - från att flygplanet lämnar terminalen till dess det landar igen. Filmen kompletteras med KBT-inspirerade praktiska övningar i det tryckta kompendiet som ingår. Pris: 485 kr + frakt.
    Flygtrygg.se
    Läs mer i nyhetsbrevet Insikt nr 5-08

"Att våga flyga" är en dvd-film om flygrädsla och flygsäkerhet. I filmen visas vad som sker under en flygning och hur man på framkomliga vägar kan minska sin flygrädsla. Filmen kostar
    172 kronor inkl moms och kan beställas från flygtorget.se

Boken Fobier, skriven av Kerstin Hellström och Åsa Hanell, tar upp det mesta kring fobier. I boken finns även ett avsnitt om flygfobi. Du kan köpa boken från Psykologi och livsfilosofi.

Boken Våga flyga av Paula Kinnunen beskriver orsaker till flygrädsla. Här ges också kunskap om flygsäkerhet, flygplanens konstruktion, flygterminologi, personalens förberedelser inför avfärd etc. Du kan köpa boken från de flesta bokhandelssajter. På recension.se finns recension och länk till lägsta pris-guide.

Fler webbplatser om flygrädsla

På sajten anxietes.com finns en särskild del, Fear of Flying, med ett hjälp-till-självhjälp-program för flygrädda.

Vill du kontrollera om statistiken ljuger eller inte? På Am I going down? anger du tidpunkt för resan, sträcka, flygbolag och flygplantyp. Inom några sekunder presenteras sannolikheten för att du ska råka ut för ett haveri.

Att flyga, skriver Gunilla Amnér i sin avhandling om flygrädsla, är 29 gånger säkrare än att köra bil och 18 gånger säkrare än att stanna hemma. Ändå har ungefär 20 procent så mycket besvär att de drar sig för att flyga. Lunds Universitet har publicerat en intervju med Gunilla Amnér.

airsafe.com finns det gott om tips och svaren på de flesta frågor om flygning och flygrädsla. Dessutom massor av länkar.

På Luftfartsstyrelsens webb finns bland annat information om flygets säkerhetsarbete.

lfv.se finns en hel del matnyttigt:
    ? Under rubriken Flygledning beskrivs hur flygledarna arbetar.
    ? Under rubriken Säkerhetskontrollen finns information om säkerhet, bagageregler och annat som du behöver känna till innan du reser.
    ? En stor länksamling till svenska och utländska flygplatser, flygbolag, flygplanstillverkare, organisationer och övriga sidor med flygintresse finns under rubriken Planera resan.

• hanna elise

Jag är också väldigt flygrädd. Har lovat mej själv att aldrig mer flyga, Det är inte värt det för jag tror verkligen att jag ska DÖ.
    Sist jag flög var däremot stewarden väldigt gullig och pratade och lugnade mej hela vägen (iofs bara 50 min flygresa). Det hjälpte liiiite, men inte mycket:(

• Anonym (ojoj)
    fruis skrev 2009-04-16 20:33:00 följande:
    Från www.lfv.se (Luftfartsverket)Dvd - böckerPå Flygtrygg kan du beställa en interaktiv egenbehandling mot flygrädsla. Här ingår bland annat en 35 minuter lång dvd-film. Följ med ?bakom kulisserna? och se besättningens förberedelser inför en flygning och de olika momenten - från att flygplanet lämnar terminalen till dess det landar igen. Filmen kompletteras med KBT-inspirerade praktiska övningar i det tryckta kompendiet som ingår. Pris: 485 kr + frakt.Flygtrygg.seLäs mer i nyhetsbrevet Insikt nr 5-08"Att våga flyga" är en dvd-film om flygrädsla och flygsäkerhet. I filmen visas vad som sker under en flygning och hur man på framkomliga vägar kan minska sin flygrädsla. Filmen kostar 172 kronor inkl moms och kan beställas från flygtorget.se Boken Fobier, skriven av Kerstin Hellström och Åsa Hanell, tar upp det mesta kring fobier. I boken finns även ett avsnitt om flygfobi. Du kan köpa boken från Psykologi och livsfilosofi.Boken Våga flyga av Paula Kinnunen beskriver orsaker till flygrädsla. Här ges också kunskap om flygsäkerhet, flygplanens konstruktion, flygterminologi, personalens förberedelser inför avfärd etc. Du kan köpa boken från de flesta bokhandelssajter. På recension.se finns recension och länk till lägsta pris-guide.Fler webbplatser om flygrädslaPå sajten anxietes.com finns en särskild del, Fear of Flying, med ett hjälp-till-självhjälp-program för flygrädda.Vill du kontrollera om statistiken ljuger eller inte? På Am I going down? anger du tidpunkt för resan, sträcka, flygbolag och flygplantyp. Inom några sekunder presenteras sannolikheten för att du ska råka ut för ett haveri.Att flyga, skriver Gunilla Amnér i sin avhandling om flygrädsla, är 29 gånger säkrare än att köra bil och 18 gånger säkrare än att stanna hemma. Ändå har ungefär 20 procent så mycket besvär att de drar sig för att flyga. Lunds Universitet har publicerat en intervju med Gunilla Amnér.På airsafe.com finns det gott om tips och svaren på de flesta frågor om flygning och flygrädsla. Dessutom massor av länkar.På Luftfartsstyrelsens webb finns bland annat information om flygets säkerhetsarbete.På lfv.se finns en hel del matnyttigt:? Under rubriken Flygledning beskrivs hur flygledarna arbetar.? Under rubriken Säkerhetskontrollen finns information om säkerhet, bagageregler och annat som du behöver känna till innan du reser.? En stor länksamling till svenska och utländska flygplatser, flygbolag, flygplanstillverkare, organisationer och övriga sidor med flygintresse finns under rubriken Planera resan.
    Oj, tack för all info.
    måste kila.. kikar in senare
  • Anonym (ojoj)

är det väldigt barnsligt att prata med flygvärdinnorna om detta när man kommer på planet? Vet inte vad jag ska fråga om iof, men att de kanske kan komma till mig då och då, bekräfta att allt är ok..

Jag tokglor på dom i vanliga fall eftersom jag räknar med att det ska synas på deras miner om det är något som inte är som det ska. Så länge de agerar lugnt osv känns det lite lättare. Iom att jag hör konstiga ljud ibland, och ibland hör att motorn slutar gå...

Hur ska detta gå!
    Ska definitivt läsa allt jag kommer över som du "fruis" tipsade om.

• Anonym (ojoj)

hanna elise skrev 2009-04-16 20:33:00 följande:

Jag är också väldigt flygrädd. Har lovat mej själv att aldrig mer flyga, Det är inte värt det för jag tror verkligen att jag ska DÖ.Sist jag flög var däremot stewarden väldigt gullig och pratade och lugnade mej hela vägen (iofs bara 50 min flygresa). Det hjälpte liiiite, men inte mycket:(
    Hade du talat om att du var flygrädd?
  • hanna elise

Nej, jag talade inte om det sist jag flög, men stewarden kom och frågade om jag var rädd. Efteråt när vi landat frågade jag hur han kunde märka det. (för jag satt ju inte och grät eller så, jag tyckte att jag höll mej lugn utåt,,,)
    Han sa att förstod det för att jag var så uppmärksam. Varje gång en flygvärdinna reser sej så följer jag med blicken för att se vad som händer, om dom ser rädda ut osv.
    Jag var väl också typ den enda på planet som faktiskt lyssnade på säkerhetsgenomgången, kollade in närmsta nödutgång osv.

Men hursomhelst så sa han att nästa gång jag flyger (vilket troligtvis blir aldrig), så skulle jag säga till på en gång.
    Så det ska du absolut göra. Han sa också att så länge vi skrattar och skämtar med varann (alltså dom som jobbar) så är allt lugnt. Och det kändes jättebra för dom småskojade mest hela tiden

Svar på tråden Rädd! Lugna mig!