Inlägg från: Pelargonen |Visa alla inlägg
  • Pelargonen

Vi som plan(t)erar inför sommaren!

Här är tråden för alla oss som planerar och planerar inför sommaren. En del har en stor trädgård, andra har en liten och en del har en balkong. Andra har växthus, någon har en kolonilott medan andra odlar på altanen. Detta är tråden för oss som planterar i mängder och för oss som planterar i liten skala. Vi både sår, tar sticklingar och/eller köper allt färdigt.

Var med och delge andra dina bästa tips och råd eller ställ en fråga för att få ta del av andras kunskaper. Välkomna!

Den gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-150/m40451537.html

Bra länkar:

www.alltomtradgard.se
    www.odla.nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-17 12:48
    Zonkartan: www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

• Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!
  • Pelargonen
    Kyoko skrev 2009-04-17 11:49:18 följande:
    Ansluter mig trots att jag inte varit med tidigare Är ganska nybliven trädgårdsägare med en nästan 10 000kvm tomt där halva är tomt och halva naturträdgård. Tidigare ägare har inte varit trädgårdsintresserad tror jag så inte så mycket odlat/arrangerat. Så nu står man med en tokigt stor trädgård, ingen kunskap men massor av vilja.Har planterat ett massa perenner som ajg samlat på mig under åren. Få se vad som gror men det som just nu växer i miniväxthusen är bl a massa olika vallmosorter, rosenvial, stockros, luktärt, trädgårdsnattviol (tror jag den hette) mm. Hur det går med detta får fortsättningen utvisa. Tar det lite som det kommer och hoppas på bra tips här. I framtiden skall jag anlägga fruktträdgård, potatis-, jordgubbs-, grönsaksland, örtagård, syrenberså, rosengömma etc. Men en sak i taget. Har en 7 veckors dotter så vi får se hur mycket tid som blir över.Roligt om man kan få följas åt med lite andra intresserade iallfall
    Välkommen!

Och vilken fantastiskt yta du har att husera över! Underbart!
  • Pelargonen
    SABL skrev 2009-04-17 11:53:48 följande:
    Vi köpte en gård på 7600 kvm för lite mer än ett år sedan, förra året blev det en rabatt och så planterade vi 4 syrenbuskar och svarta och röda vinbär. Nu till våren ska vi plantera en spireahäck mot vägen, pilar längst infarten och hallonbuskar en bit i från våra vinbärsbuskar. Vi bor i Luleå så det dröjer dit, men planerna har börjat smidas :)
    Vi köpte också hus förra året så detta blir vår andra sommar. Planterade också en del buskar och träd förra sommaren och anlade en del rabatter. I år ligger fokus på att utveckla rabatterna samt växthuset som vi köpte ralativt sent förra året.

Ni har också stor tomt! Vad härligt!
  • Pelargonen
    Kindibary skrev 2009-04-17 12:26:28 följande:
    Vi byggde hus sommaren 07.Har mest bara gräsmatta just nu.Ska sätta något träd eller buske som kan vara trevlig att ha på framsidan, söderläge.Någon som har tips? Gärna med rosa, vita eller lila blommor.
    Jag tycker våra två körsbärsträd är fantastiskt vackra. Mängder med vita, fina blommor som skimrar i solen. Annars är schersminbuskar (stavning?) jättefina t.ex.

Svårt så här på rak arm, det finns så mycket fint. Vilken zon bor du i?
  • Pelargonen
    Kindibary skrev 2009-04-17 12:44:39 följande:
    Jag vet inte vilken zon det är här. Är i alla fall i nordvästra skåne.Ja, körsbärsträd är jättefina. Vi har dock redan ett sådant i andra sidan av trädgården. Helst ska det vara en buske som är max 1,5 meter bred och lika hög.Och om det är ett träd så bör den inte vara högre än 2,5 meter eller lägre än 1,5m.Fler tips =) ?
    Åh, då har du ju alla chanser i världen att välja ett mer exotiskt träd!

www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html
  • Pelargonen
    Kindibary skrev 2009-04-17 12:56:39 följande:
    =)Tack för kartan. Jag googlade lite nu om något så exotiskt som persikoträd.Men det verkade inte vara så lätt att få rätt på dom.Annars är de fina och ger kanske en o annan god frukt me =)
    När jag bodde i Sthlm hade vi två plommonträd på tomten. Underbart goda frukter!
  • Pelargonen
    Kindibary skrev 2009-04-17 13:01:41 följande:
    Jasså. Ja, men de kanske man skulle försöka sig på då.Frågan är bara var man kan få tag på ett.Får höra me plantskolan om de har några... =)
    Ja, det har de säkert. Här uppe där jag bor går det inte att få frukt på plommonträden så jag får nöja mig med äpplen och körsbär (bor i zon 6).
  • Pelargonen
    SABL skrev 2009-04-17 13:13:45 följande:
    Vad roligt att det är fler än jag som har trädgård i en hög zon :)
    Vi bor dessutom fasligt nära varandra.
  • Pelargonen
    SABL skrev 2009-04-17 13:25:08 följande:
    Jasså, jag bor på Brändön :P
    Är fint där ute.
  • Pelargonen
    Ina79 skrev 2009-04-17 13:48:18 följande:
    Hej! är helt nybörjare på det här... Har en altan och trädgård. Tänkte höra om man kan lägga jord i en skokartong och göra små hål i botten på den och sen sticka i fröer där och ha på altanen tills det är dags att sätta det i ett grönsaksland i trädgården?Vi har väl gurka, sallad, brytbönor med mera. Ska köpa till mer. Men har än så länge bara skokartong hemma. Mjölkkartong? Tips tack, kan inget om sånt här.Vill ha jordgubbar också.
    Skokartong hade jag nog inte valt. Tror det kan bli rätt "kladdigt" när du vattnar. Då är mjölkpaket att föredra, använder det själv när jag skolar om t.ex. tomater för andra gången.
Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!