Inlägg från: Pelargonen |Visa alla inlägg
  • Pelargonen

Vi som plan(t)erar inför sommaren!

vackrastarflow skrev 2009-04-17 19:13:15 följande:
    tack för nya tråden Danstina!!känner mig dock lite utanför med min 8 kvm balkong
    Inte då!
  • Pelargonen

Idag har solrosfröna åkt ner i jorden. För första året har jag testat att så dem i toarullar, har läst om det tipset i flertalet trädgårdsböcker så nu slog jag till. Rullen löses upp av sig själv i jorden sen och man slipper "knacka lös" plantorna ur en plastkruka vilket rötterna tydligen föredrar (att förbli orörda alltså). Samma gäller luktärt och sockerärtor så jag ska köra på samma metod där. Hoppas det fungerar.

Är det någon som brukar ha stora (!) solrosor i kruka? Jag hade det för tre år sen och lyckades då prima, förra året tog de sig inte alls i krukorna och bara stod där ca 60 cm höra med fjuttiga och rätt risiga blommor.

• Pelargonen
    tisteln skrev 2009-04-18 14:16:48 följande:
    Danstina - det där med solroser och toarullar hade jag inte hört - får testa det nästa år!! Faktum är att jag planterade mina solroser för tre timmar sedan.. Samt lite kryddagetes, sparrissallad. Ja, och så tog jag några fröer från en melon och en spetspaprika i går som åkte ned i jorden. Inga pengar lagda på dem, så det gör inte något om det inte blir något - men väldigt kul OM det blir någt!!
    Ja, visst är det roligt att ta frön från frukt! Alla mina tomatplantor för i år är tagna från frukter, dock så är jag ju medveten om att det är F1:or och att de därmed mest troligt blir något annorlunda i smaken än de tomater jag tog dem från men det är något särskilt tycker jag att inte köpa frön utan plocka dem själv. Jag har länge varit sugen på att lära mig hur man själv samlar in frön även från blommor och andra växter men har än så länge inte haft tid eller ork att sätta mig in i det.

Melon låter härligt! Hoppas de tar sig.
  • Pelargonen
    tisteln skrev 2009-04-18 14:24:47 följande:
    Ja, fröer från blommor har jag inte förstått hur man tar riktigt.. Akleja (tror jag det är) har ju frökapslar, så det går ju bra, det klarar tom jag av Men jag vet att det finns de här på FL som tar från tagetes mm...
    vackrastarflow skrev 2009-04-18 14:30:08 följande:
    tror det finns bra böcker om hur man fixar fröerna själv frukt och grönsaker är ju snäppet lättare.
    tisteln: Aha! Får kanske starta en tråd där tips för frötagning eftersökes då.
    ¨
    vackrastarflow: Jo, jag såg en sån på bokrean i mars. Ångrar fortfarande att jag inte köpte den. Mest intresserad är jag just nu av Dahlia, tycker de är så fina.
  • Pelargonen
    tisteln skrev 2009-04-18 18:32:05 följande:
    Visst var det någon av er som planterade fröer till pysallis förra året??? Hur blev de? Hur höga, hur breda? När ni planterade om dem, skolade ni om dem som man gör med tomaterna??Har varit ute och plockat grenar i trädgården - äppelträdet blev färdigklippt igår (äntligen). Fasanerna blir mer och mer fräcka - nyss spatserade en över våran altan.. Det har de aldrig gjrt de tidigare åren då vi bott här! Undras om jag kommer att få problem med dem i krydd- och trädgårdslandet??
    Jag satte phyaslis förra året och hade sen tre plantor i växthuset. I år har jag endast behållt två stycken, de tar stor (!) plats och jag rymmer inte fler än två i år. Jag behandlade dem inte som tomat faktiskt utan skolade om dem två gånger men satte dem inte lika djupt som tomater. Blommorna är underbart vackra och frukterna smaskiga som få. Lät dem faktiskt dö under hösten då vinterkylan kom eftersom de är för stora för att ta in, har inte plats för dem. Dessutom är de så lätta att driva upp igen så jag orkade inte göra mig åbäket att förvara dem inomhus.
  • Pelargonen
    Kyoko skrev 2009-04-20 12:27:26 följande:
    Precis på väg in till ortens handelsträdgård som smygöppnar sin del med uteväxter idag. OK det är kallt här fortfarande men vad 17 man måste ju få drömma Dessutom har de en nybyggd del som skall bli spännande att se vad det innehåller.www.mobackes.se/ Kan för övrigt rekommendera butiken för alla som har vägarna förbi och då måste ni ta er tid att fika eller luncha på Lilla K www.lillak.com/ finns i samma fastighet.
    Åh vad roligt att titta på plantor!

Jag var i förra veckan och tjuvstartade lite, köpte "Million bells" (två små plantor) som jag inte haft förut men dock hört ska vara så fina.
  • Pelargonen
    tisteln skrev 2009-04-20 15:03:03 följande:
    Idag började jag gräva i landet.. De som vi köpte huset av för tre år sedan, hade just anlagt ett trädgårdsland - ligger jättebra med söderläge. MEN... Ena långsidan av landet ligger 20 cm från staketet mt grannen.. Och de anlade landet genom att gräva ned ett kantband (ett sånt där av halva rundstavar, som sitter ihop med två långa ståltrådar - tror de heter "Västervik" el nåt liknande) som en ram runt det som skulle bli landet. Men de grävde bara ner det fem cm, och sedan hällde de på jorden som de köpt. Vilket naturligtvis gjorde att tyngden från jorden knäckte antbandet och vek det utåt, så det blev liggande.. Vilket betyder att det var 5 cm mellan staketet och landet, gick inte att klippa gräset där, och gräset väller in i landet!Så, jobbat är att gräva upp en vallgrav och stoppa ned ett plastkantband, det kommer att komma ned ca 20 cm under jord (så det blir lite svårare för gräset att ta sig in i landet) och minska landet och göra en gång på ca60 cm mellan landet och staketet. Detta kommer säkert ta hela våren och sommaren!!!Nåja, göra lite då och då, så är kanske delen där jag har jordgubbarna blir klar till midsommar..Annars har basilikan börjat komma upp.Tomaterna, physalisen och chilin ch paprikan ser ut att må riktigt bra. Längtar...
    Shit, bra jobbat! Låter härligt att få ta fram spaden och sätta den i jorden, här är det lite för mycket snö kvar för att börja än men snart så.

Mina tomater växer så det knakar, lika så paprikan och physalisen. Chilin gav jag upp och kastade för några veckor sen, inte kul men vad gör man när den vägrar ta sig. Basilikan är också fin och jag ska har i skrivande stund klyftpotatis i ugnen som ska berikas med lite nyhackad basilika när den ska serveras. Mums!

Ska du själv sätta jordgubbar eller finns det redan i landet?
  • Pelargonen
    SABL skrev 2009-04-20 17:19:13 följande:
    Igår berättade sambon att det finns 6st pallkragar i våran loge som jag får använda till sommarens planteringar! Helt perfekt! Tänkte göra 4 planteringar (två högre och två lägre)Eventuellt blir det 6 st låga, vi får se helt enkelt.1: Jordgubbar2: Olika morötter3: Olika sallader4: Rädisor, gräslök och ev nått mer
    Toppen att de fanns!

Vi ska köpa pallkragar, tänkte använda dem till mina sockerärtor och vaxbönor. Förra året hade jag dem i hinkar och det gick finfint men i år behöver jag hinkarna till växthuset så då får det bli pallkragar istället.

Är de behandlade? Om nej, ska ni göra det själva? Om ja, med vad?
  • Pelargonen
    SABL skrev 2009-04-20 17:26:28 följande:
    Dom är nog obehandlade eftersom jag inte behandlat dem (tvivlar på att sambon gjort något åt dem :P) Blir väl att olja dem, gillar när det blir lite patina :)Fick pallkragar till min kompost förra året, dom var impregnerade. Det här var inte sånna sa han så nått måste jag nog göra åt dem för att de ska överleva :)
    Ja, jag funderar också på att olja dem. De håller ju bättre och blir finare. Kanske piffa upp med någon snygg färg på utsidan?
  • Pelargonen
    tisteln skrev 2009-04-20 17:30:04 följande:
    Danstina - jordgubbarna har funnits i flera år de kom med huset och det felplanerade landet De andra åren har jag tagit brt revorna ch bytt ut några plantor som ser lite för gamla ut mot nya från revorna, men i höstas så var det sådan lervälling i landet att jag inte gjrde något alls.. Så när jag har grävt ned det nya kantbandet (hoppas, hoppas att det blir bra!!) ska jag gräva upp alla plantorna, lägga på markväv och sedan i med jordgubbsplantorna jag ska ha kvar - inga fler revor för mig!!
    Vad härligt med befintliga plantor! Vi köpte vårt hus med en relativt ogjord tomt, jättefin gräsmatta och fina buskar men endast EN (!) rabatt. Så förra sommaren grävde vi, la kansten och jordförbättrade som galningar samt köpte växthus.

Åh vad jag längtar till sommaren nu!
Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!