tisteln skrev 2009-04-20 15:03:03 följande:
Idag började jag gräva i landet.. De som vi köpte huset av för tre år sedan, hade just anlagt ett trädgårdsland - ligger jättebra med söderläge. MEN... Ena långsidan av landet ligger 20 cm från staketet mt grannen.. Och de anlade landet genom att gräva ned ett kantband (ett sånt där av halva rundstavar, som sitter ihop med två långa ståltrådar - tror de heter "Västervik" el nåt liknande) som en ram runt det som skulle bli landet. Men de grävde bara ner det fem cm, och sedan hällde de på jorden som de köpt. Vilket naturligtvis gjorde att tyngden från jorden knäckte antbandet och vek det utåt, så det blev liggande.. Vilket betyder att det var 5 cm mellan staketet och landet, gick inte att klippa gräset där, och gräset väller in i landet!Så, jobbat är att gräva upp en vallgrav och stoppa ned ett plastkantband, det kommer att komma ned ca 20 cm under jord (så det blir lite svårare för gräset att ta sig in i landet) och minska landet och göra en gång på ca60 cm mellan landet och staketet. Detta kommer säkert ta hela våren och sommaren!!!Nåja, göra lite då och då, så är kanske delen där jag har jordgubbarna blir klar till midsommar..Annars har basilikan börjat komma upp.Tomaterna, physalisen och chilin ch paprikan ser ut att må riktigt bra. Längtar...
Shit, bra jobbat! Låter härligt att få ta fram spaden och sätta den i jorden, här är det lite för mycket snö kvar för att börja än men snart så.
Mina tomater växer så det knakar, lika så paprikan och physalisen. Chilin gav jag upp och kastade för några veckor sen, inte kul men vad gör man när den vägrar ta sig. Basilikan är också fin och jag ska har i skrivande stund klyftpotatis i ugnen som ska berikas med lite nyhackad basilika när den ska serveras. Mums!
Ska du själv sätta jordgubbar eller finns det redan i landet?