Inlägg från: Pelargonen |Visa alla inlägg
  • Pelargonen

Vi som plan(t)erar inför sommaren!

MammaHela skrev 2009-04-27 20:33:32 följande:
    jag behöver lite hjälp och tips vad jag ska göra med mina pioner..De blir så stora att de inte orkar hålla sig uppe. Lägger in en bild så får ni se vad jag menar.
    Pioner behöver i regel stöd så sätt en pinne eller annat stöd vid varje blomma. Jag tycker stödpinnar av bambu är jättefint i trädgården men smaken är ju som baken.
  • Pelargonen
    MammaHela skrev 2009-04-27 20:52:18 följande:
    jag har stöd.. men de blir sjukt stora (tycker jag i alal fall) letar febrilt efter en bild, vet att jag har en nånstans men jag så mycket bilder...
    Är det själva blomman som behöver stöd? Om du sätter tre pinnar med något grovt snöre runt (svårt att förklara) men då kan blomman vila mot snörena?
  • Pelargonen
    vackrastarflow skrev 2009-04-28 19:47:05 följande:
    nu är alla mina övertaliga plantor bortadopterade, det gick lättare än jag trodde behövde inte ens skicka ut ett mail på jobbet, ryktet spred sig de jag har kvar trivs verkligen att få lov att vara ute på dagtid. det var ju så enormt varmt här idag, en sisådär 20 grader i skuggan när jag kom hem vid 17-tiden. men de får fortfarande åka in om nätterna.
    Ssssccchhhhhh!!! Vi här uppe vill inte höra om varma kvällar ännu!

• Pelargonen
    vackrastarflow skrev 2009-04-30 17:50:53 följande:
    Nu har jag officiellt gett upp hoppet om mina jordgubbar (kastar dem inte utan låter de växa till sig till nästa år istället), och jag köpte en massa färdiga plantor på Flowerteam. Så nu har jag ett eget jordgubbsland med fyra sorters jordgubbar i en gjutjärnsgryta!! (har ju bara balkong hihi). köpte även en ampeljordgubbe som redan bär frukt. hoppas på jordgubbar till midsommar!!
    Åh! Då törs jag erkänna att jag gör detsamma. De får stå i växthuset och gro till sig och så hoppas jag de ger frukt nästa år istället.

För övrigt så är det massa mögel i mina toarullar med solrosorna i. Hoppas dock att det inte gör nåt, jag ska skrapa bort det och blommorna ska ju ut om några veckor så de får stå där. Det luktar ingenting och börjar de lukta åker de ut.
  • Pelargonen
    vackrastarflow skrev 2009-05-01 11:46:59 följande:
    jag har aldrig sett nåt gro så långsamt!! inte trodde jag det om jordgubbar när jag såg plantskolans jordgubbar, och den storleken de har, så var det ingen fråga om saken - jag köpte dem tittade även på deras tomatplantor. samma sort som jag har odlat var ca samma storlek, men deras hade redan blommor. det kan väl inte vara rätt eller?
    Äsch, de har ju klistrat dit blommorna förstår du väl. *doh*

Mina tomatplantor är jättefina, mörkt gröna med början till knoppar på. Jag förstår inte hur det är möjligt, förra året var de små och taniga och sega som attan. Kanske beror det på att förra årets var frön från påse medans årets är frön tagna direkt från frukter?
  • Pelargonen
    vackrastarflow skrev 2009-05-01 12:10:57 följande:
    ingen aning, mina har ju inte ens knoppar... och de är tagna från påse så det ligger kanske nåt i det, men förra året hade tomaterna inte heller knoppar vid denna tiden, och då tog jag en planta från plantskolan.mina har ju först fått titta ut nu förvisso...
    Ja, mina är nog så tidiga tror jag dock. Växthuset är ju minst fyra veckor bort så jag hoppas de inte drar iväg och blir alltför rangliga. Dock så ska ju minst halva plantan ner under jord så det går säkert vägen.
  • Pelargonen
    SaraSara skrev 2009-05-01 16:42:46 följande:
    Mina tomater och paprikor har stannat av helt. inte hänt nåt på säkert en vecka...
    Lite näring i vattnet? Jag kan tycka att just paprikor gärna gör så, de stannar av för en stund för att sedan fullkomligt explodera.
  • Pelargonen

Kikar in en snabbis bland alla andra odlingsfrälsta. Vår dotter föddes i förrgår på morgonen så just nu är plantorna liiiite bortprioriterade. Men jag kommer igen.

Hoppas alla mår bra, både ni och era plantor.

• Pelargonen

Tack för era gratulationer! Kan faktiskt berätta för er som undrar att det går finfint att amma samtidigt som man vattnar tomatplantorna lite snabbt.

• Pelargonen
    MammaHela skrev 2009-05-05 17:27:45 följande:
    Grattis till tjejen Danstina =)Men nu till en fråga.. Vad gör man med tulpanerna när de blommat över? Kronbladen har ramlat av och det ser jättetrist ut. kan man klippa ner dem?
    De mår bäst av att man låter dem stå och vissna ner helt innan man klipper bort något. Växten återger näring till löken/knölen medan den vissnar och därav är det dumt att knipsa för fort. Men visst fasiken ser det trist ut med en kyrkogård av tulpaner i rabatten.
  • Pelargonen
    Mosing skrev 2009-05-18 13:15:28 följande:
    Mamma till Astrid, kan tyvärr inte hjälpa dig...Ska på dop om 2 veckor och kom på en sån bra dop-present, tänkte bolla den med er i detta forum (som kanske får anses vara lite partiska i denna fråga...). Ett fruktträd!? Familjen i fråga håller på att gräva upp hela trädgården, så på dop-dagen blir det bara ett kort och trädleveransen sker senare under sommaren när tomten är klar (+ att de får tycka till om vilken sort det ska vara). Vad tror ni om det?
    Jättefint! Vi gav en fläderbuske till min kompis son i doppresent, det var uppskattat.
  • Pelargonen

Idag blommade min egenuppdrivna smultronplanta! En stor mycket fin blomma som lyser med sin glans.

• Pelargonen

Det här med kallväxthus... när kan man ta igång dem? Måste man vänta tills "järnätterna" är över eller kan man börja använda det lite tidigare? Hos oss säger man 6:e juni som gräns men jag undrar om det verkligen blir minusgrader i växthuset? En del av dagens värme borde ju stanna kvar om man stänger alla dörrar och fönster på kvällen? Har ett växthus på ca 7 kvadrat och har ingen som helst lust att vänta nästan två veckor till!

• Pelargonen
    tisteln skrev 2009-05-25 20:35:42 följande:
    Hur har ni det med bevattning i era växthus??? Vattenkanna, droppslang eller annat??Ska sätta in en vanlig termometer, som visar max och min antal grader det varit sedan sist man tittade, så jag vet när jag kan sätta ut tomater mm där ute.
    Jag vattnar varje dag med slang. Vissa känsliga och små plantor/krukor får vatten från vattenkannan.
  • Pelargonen

Har ställt en skänk (loppisfynd) i växthuset som är riktigt fin och passar bra. Har dock missbedömt utrymmet lite och behöver ställa en del tomatplantor ovanpå skänken, har dem i stora (!) hinkar av plast med hål i botten. Behöver nu skydda skänken från rinnande vatten och hittade en rulle byggplast i förrådet. Funderar på att klippa ut en stor bit och häfta fast på skänkens ovansida men kanske avger plasten gifter inne i värmen och fukten?

Kanske har ingen något svar men här finns så många kloka människor som alltid delar med sig generöst av sin kunskap så jag testar att slänga ut frågan i alla fall.

• Pelargonen

Åh vad gott det luktar i växthuset! Det luktar verkligen växthus. Så doftar färgen "grönt" tycker jag. Kan inte beskriva det på något annat sätt. Frodigt, varm, fuktigt, grönt, gott och lummigt. Tomaterna börjar knoppa på fler plantor, ska bli spännande se vart det slutar då jag inte har någon aning om vad det är för sort. Paprikorna är också fina, kommer massor med nya blommor och nya blad. Och vi har haft strålande sol flera dagar i rad så det gäller att vattna men ack så vackra mina sommarblommor och perenner är. Njuter verkligen av den här tiden!

Hur har ni andra det?

• Pelargonen
    vackrastarflow skrev 2009-06-25 22:35:37 följande:
    min chili verkar ledsen... den hade problem med bladlöss och jag kanske tog tag i det med lite för mycket kraft men den har flera knoppar. det är mest bladen som verkar må dåligt.tomaten blommar som tusan, nu borde snart de första gröna tomaterna dyka upp
    Den tar sig säkert. Efter misshandel kan de se förskräckliga ut men ta sig onekligen bra ändå. Vi håller tummarna för det.

Min sallad gror nu. Givetvis har jag sått för tätt så det blir till att gallra om en vecka typ.
Svar på tråden Vi som plan(t)erar inför sommaren!