Vi som plan(t)erar inför sommaren!

Kikar in en snabbis bland alla andra odlingsfrälsta. Vår dotter föddes i förrgår på morgonen så just nu är plantorna liiiite bortprioriterade. Men jag kommer igen.
Hoppas alla mår bra, både ni och era plantor.
Tack för era gratulationer! Kan faktiskt berätta för er som undrar att det går finfint att amma samtidigt som man vattnar tomatplantorna lite snabbt.
Idag blommade min egenuppdrivna smultronplanta! En stor mycket fin blomma som lyser med sin glans.
Det här med kallväxthus... när kan man ta igång dem? Måste man vänta tills "järnätterna" är över eller kan man börja använda det lite tidigare? Hos oss säger man 6:e juni som gräns men jag undrar om det verkligen blir minusgrader i växthuset? En del av dagens värme borde ju stanna kvar om man stänger alla dörrar och fönster på kvällen? Har ett växthus på ca 7 kvadrat och har ingen som helst lust att vänta nästan två veckor till!
Har ställt en skänk (loppisfynd) i växthuset som är riktigt fin och passar bra. Har dock missbedömt utrymmet lite och behöver ställa en del tomatplantor ovanpå skänken, har dem i stora (!) hinkar av plast med hål i botten. Behöver nu skydda skänken från rinnande vatten och hittade en rulle byggplast i förrådet. Funderar på att klippa ut en stor bit och häfta fast på skänkens ovansida men kanske avger plasten gifter inne i värmen och fukten?
Kanske har ingen något svar men här finns så många kloka människor som alltid delar med sig generöst av sin kunskap så jag testar att slänga ut frågan i alla fall.
Åh vad gott det luktar i växthuset! Det luktar verkligen växthus. Så doftar färgen "grönt" tycker jag. Kan inte beskriva det på något annat sätt. Frodigt, varm, fuktigt, grönt, gott och lummigt. Tomaterna börjar knoppa på fler plantor, ska bli spännande se vart det slutar då jag inte har någon aning om vad det är för sort. Paprikorna är också fina, kommer massor med nya blommor och nya blad. Och vi har haft strålande sol flera dagar i rad så det gäller att vattna men ack så vackra mina sommarblommor och perenner är. Njuter verkligen av den här tiden!
Hur har ni andra det?