• Tildus1

Vår hund bet en annan hund

Behöver er verkligen nu.......

Vår hund har 2 ovänner,man kan ju ej älska alla.
    Idag stog hon bunden på framsidan,vi satt också där,en av ovännerna går förbi med sin husse,vår hund på 6 år,är golden retriver,sliter sig,och innan vi får tag på henne,så har hon hunnit bita den andra hunden i höften.
    Vår hund fick en skada i örat.

Innan vi fick reda på att deras var skadad,så bad vi så mycket om ursäkt,och ägaren sa att allt var lugnt,ingen skada,sen kom han efter 1 timme och sa att hunden var skadad och de var tvugna att åka till djursjukhuset med honom,han behövde få antibiotika och krage,vi bad om ursäkt igen och sa,att det är bara att meddela oss vad allt kostar,vi betalar ju givetvis,ägaren är skit sur,som jag mycket väl förstår,känslan vi fick av han var att han tyckte vi skulle avliva vår hund.

Min fråga nu,skulle ni avlivat er hund???

Detta var första gången........
    Hjälp oss,alla olika åsikter är uppskattade,

..........

• Svar på tråden Vår hund bet en annan hund
  • Tildus1

Hej,har nu pratat med hundägaren igen..........
    På djursjukhuset säger de till den ägaren att inte de ska ta det på deras försäkring för de förlorar bonus på deras hund,och vårt försäkingsbolag säger att inte vår gäller för detta, har någon varit med om detta innan....vad är rätt???
    Det hade blivit ca 1 cm djupt sår,och den ska ha pencillin och tratt,än så läng är notan på 2300 kr,så det är ju ok,men ska inte de ta det på sin försäkring???

• Mistys Daisy

Känner igen det att inte den andra ägarn ska ta det på sin försäkring, men jag e ganska säker på att våran försäkring tog det, dock inte medicinerna i fortsättningen.

Men det har inte kommit upp i självrisken ännu va?

Är jag totalt ute och cyklar om hemförsäkringen är inblandad?

• Tildus1

ok,vad har du för försäkring??

• Mistys Daisy

Oops, det har jag ingen koll på, det var ju mammas hemförsäkring, men hunden hade iallafall Agria Bas.

• Tildus1

ok,ringer folksam som vi har nu, de stänger ju inte förrän 21 :)

• Tildus1

ingen som svara,men vi är först på telen imorgon kl 9, vi har typ en sådan drulle försäkring,vi hoppas den täcker!!!
    Tack för allt ni snälla varma människor!!!!
    Kram

• Svinto

Jag har en labbe som inte älskar alla hundar heller. Som någon skrev- man kan ju inte älska alla{#lang_emotions_wink}. En gång träffade hon sin ärkefiende på lite för nära håll. Matte kom gående med henne okopplad och jag såg inte det bakom en hög häck. Jag hade min hund kopplad men den andra hunden kom farande på min hund o det bråkades rejält! Det lät hemskt och vi blev nog båda skärrade. Jag sa några ord till den andra ägeren som kanske inte var de vackraste men så blir det i stridens hetta...
    Skulle jag be henne att avliva sin hund pga detta?
    Svaret är NEJ! Vi försöker undvika varandra istället och visa hänsyn om vi ses ute.

Som sagt- en olycka händer så lätt och klandra inte hunden för mycket för detta.Du verkar ju redan ha vidtagit åtgärder och det är ju jättebra

• Mistys Daisy

Håller tummarna!
    Kolla i deras hemsida!

krama vovven!

• Tildus1

Jag uppdaterar imorgon..........

• Pansarhamster

Det är din hemförsäkring som täcker sådant här. I hemförsäkringen har man en ansvarsförsäkring som träder in när man (eller i detta fall din hund) orsakar skada på annan person eller annas egendom.

Jag tycker ni gjort helt rätt mot den andra hundägaren. Min ena hund har också blivit biten en gång och visst blir man chockad och rädd. Säkert därför hundägaren reagerade som han gjorde.

När min hund blev biten kom den attackerande hundens ägaren hem till oss med lite plåster-på-såren-godis till min hund senare på kvällen. Hon hade gjort en påse med hundgodis och lite ben och lagt i en lapp med texten "Förlåt xxx att jag bet dig, från xxx" Det tyckte jag var gulligt av henne.

Kanske något att göra för den andra hunden, för att lätta upp stämningen lite?

• Sarah84

Finns absolut ingen anledning att avliva hunden. Djur är sådana. hundar är knappast enda djur som "slåss" som sagt endel hundar gillar helt enkelt inte andra hundar.. Tråkigt de som hände.

• Mistys Daisy

Våran hund bet i princip av överkäken på den andra hunden så hon fick bara äta mjukmat de närmaste månaderna, och vi visste att den hunden gillade ostbågar, så vi köpte ostbågspåsar och skrev oxå ett litet brev!

• Jejili

Det verkar som att faster hade lite rätt... :)

• Tildus1

Hej igen.....

Känns mycket bättre idag,och såg den andra hunden och han är pigg och super glad.
    Vill verkligen Tacka er som stötta igår,ni vet verkligen inte hur mycket det hjälpte,fina människor finns överallt!!!

Prata med folksams kundtjänst och hon visste inte riktigt men trodde som någon skrev att våran ansvarsförsäkring skulle ta det,det hade ju varit skönt!!
    Vilket bra tips med en liten godispåse!!
    Ska jag verkligen göra!
    Tack igen,och jag skriver mer när det är ngt nytt!!
    Kram

• Tildus1

Vår ansvarsförsäkring tar det,så det är självrisken vi behöver betala,tack för det!!!

• Mistys Daisy
    Tildus1 skrev 2009-04-20 12:53:01 följande:
    Vår ansvarsförsäkring tar det,så det är självrisken vi behöver betala,tack för det!!!
    Härligt!!!!
  • Gelé Hallon
    Pansarhamster skrev 2009-04-18 00:02:56 följande:
    Det är din hemförsäkring som täcker sådant här. I hemförsäkringen har man en ansvarsförsäkring som träder in när man (eller i detta fall din hund) orsakar skada på annan person eller annas egendom. Jag tycker ni gjort helt rätt mot den andra hundägaren. Min ena hund har också blivit biten en gång och visst blir man chockad och rädd. Säkert därför hundägaren reagerade som han gjorde. När min hund blev biten kom den attackerande hundens ägaren hem till oss med lite plåster-på-såren-godis till min hund senare på kvällen. Hon hade gjort en påse med hundgodis och lite ben och lagt i en lapp med texten "Förlåt xxx att jag bet dig, från xxx" Det tyckte jag var gulligt av henne. Kanske något att göra för den andra hunden, för att lätta upp stämningen lite?
    detta var nog det gulligaste jag hört på länge!!!
  • iii

Jag hade absolut inte avlivat min hund för det. Att hundar slåss med varandra händer, det är naturligt även om det såklart är tråkigt när det händer. Har man en hund som man vet med sig att den ogillar andra hundar så kan man ju vara försiktigare, tex alltid hålla hunden kopplad när man är ute.
    Jag tycker att ni verkar vara ansvarsfulla hundägare som erbjuder sig att betala för skadorna direkt, det är inte alla som vill göra det ens.

• JBC
    Tildus1 skrev 2009-04-17 20:37:10 följande:
    Hej,har nu pratat med hundägaren igen.......... På djursjukhuset säger de till den ägaren att inte de ska ta det på deras försäkring för de förlorar bonus på deras hund,och vårt försäkingsbolag säger att inte vår gäller för detta, har någon varit med om detta innan....vad är rätt??? Det hade blivit ca 1 cm djupt sår,och den ska ha pencillin och tratt,än så läng är notan på 2300 kr,så det är ju ok,men ska inte de ta det på sin försäkring???
    Jag hade aldrig tagit på min försäkring att en annan hund hade bitit min! Varför ska jag stå och betala för någonting som inte är orsakat av min egen hund? Skadan ska inte heller gå på din hunds försäkring utan på din ansvarsförsäkring som finns i hemförsäkringen. Har vart med om detta förut....

Skulle inte rekommendera att avliva eran hund, men däremot ha den under bättre uppsikt. Ett koppel eller halsband som kan gå av är för mig inte bra uppsikt och jag antar att mannen med den andra hunden inte gick på eran tomt utan utanför denna. Är ni inte säkra på att någon av eran hunds "ovänner" helt plötsligt går förbi så är det kanske dags att helt enkelt ha hunden inne eller sätta upp ett staket tillräckligt högt för att inte kunna hoppas över.
Svar på tråden Vår hund bet en annan hund