Inlägg från: Geshia |Visa alla inlägg
  • Geshia

Låt oss bedöma varandras bloggar - Ris och ros.

John D skrev 2009-05-08 10:21:20 följande:
    Japp, precis det.Tror inte reklamavdelningen på Ben & Jerrys själva hade kunnat skriva en smörigare annons.Jag säger inte att det var din mening, men som besökare är det det intrycket jag får. I mina ögon fullkomligt skriker det reklam, och gör att jag lämnar sidan direkt.
    hehe smörigt och reklamaktigt okej.. ja det var ju inte så jag hade tänkt inlägget. :)

Jag föredrar ett inlägg som gärna berättar lite runt omkring en sak, i detta fall glassen från Ben&Jerry´s. Jag tyckte det var lite intressant (ja trots att det handlar om en glass*lol*) hur idéerna till glassnamnen kommit till. Lite utfyllnad i inlägget. :)

Jaja jag ska inte behöva förklara hur just jag tycker om ett inlägg, tråden är inte till för att diskutera innehållet i en människas inlägg utan bara utseendet om jag fattat tråden rätt. :)
  • Geshia

Jag kör uppifrån och ner i listan, enklare så om fler lägger till sig i listan. :)
    * Jag skriver på ett "enkelt" sätt, vilket INTE betyder att det jag inte gillar är fult.
    * Jag skriver det jag tycker, annars är det ju meningslöst med denna tråd.

memorian.blogg.se

- Jag gillar texten om lycka på headern, stämmer så bra. :) headern passade till övrig grafik tycker jag.
    - Jag gillar inte att länkarna är understrykna
    - Jag gillade faktigst att fjärilen gick över texten lite, för då syntes det att bakgrunden var "låst".
    _ Jag tycker "side" (där kategorier m.m. ligger) är försmal, tex ordet kategorier skjuts ut till dina inlägg.

Det jag ogillar/tycker behöver inte betyda att alla andra gör det också. :)

• Geshia

workingmom.blogg.se

- Jag gillar inte att texten i "side" är centrerad
    - Jag gillar inte att headern är helvit på vänster sida
    - Jag tycker bloggen saknar något utseendemässigt
    - Jag gillar att du har radbrytning i texten, lättare att läsa då
    - Jag gillar att du har bilder i vissa inlägg, lättare att "lära känna" en då

Det jag ogillar/gillar behöver inte betyda att alla andra gör det också. :)

• Geshia

Lady Fortune skrev 2009-05-09 21:15:36 följande:

Jag ger upp nu!!Jag får inte till bloggen nå bra alls! Nån som har ideér eller förslag?camomillan.blogspot.com/
    Jag tycker med din blogg var fin, skulle det vara något så skulle jag kunna tänka mig att det är för att du kör centrerad text i menyerna. Jag personligen tycker det är snyggare med rak tex där (vänsterjusterad eller vad det heter) tex där du har skrivet om "denna vecka".

Ramar/kantlinjer på bilder kan göra en blogg ännu finare. :)
  • Geshia
    frigis skrev 2009-05-12 19:50:54 följande:
    geshiia.blogg.se Total ointressant blogg får mig att vända i dörren
    Hmm.. så utseendet får dig att vända i dörren..? ja det måste vara utseendet hon/han menar då denna tråd är för att bedöma utseendet på en blogg och inte vad man skriver om. Ganska ytligt..
  • Geshia
    salkert skrev 2009-05-12 22:14:31 följande:
    geshiia.blogg.se/Gillar din blogg, och älskar dina bilder!Fotofetishist.Dock tycker jag menylänkarna är liiite "stökiga".tristaniatrtter.blogspot.com/Gillar bloggen, känns fräsh, skulle dock vilja se test på vägskälsskylten. ;)Gillar dina inlägg.Så, vad säger ni om min, Risa & Rosa! :)familjenkorb.blogg.se
    Håller helt klart med angånde menylänkarna.. håller på med ny layout och där kommer de finnas på sidan. Dock står det still med nya layouten just ny.. eller jag har väl en sisådär 4-5 olika testbloggar då jag alltid kommer på något nytt, och osäker på vilka färger jag vill ha.. funderar på grått/svart/vitt men det känns lite tråkigt, funderar på tt slänga in lite turkost i de färgerna med men osäker på vad som just ska vara turkost.
  • Geshia
    Mailan skrev 2009-05-12 23:48:09 följande:
    geshiia.blogg.se/fina färger och fin header.däremot hade jag helst sett att kategorier och sådan låg i högerfältet. Känns som de stör i headern samt att det känns onödigt med ett tomt vitt fält.Roligt med mkt bilder!
    Det ska ligga på "sidan" i nya layouten :)

Det är inte en tom spalt på höger sida, ja inte för att de som ligger där är av något intresse då det är reklam hehe Använder du firefox? isfall är det någ därför du inte ser något på höger sida, det saknas en kod där (tydligen) och jag har inte orkat brytt mig om att fixa då jag ändå ska ändra bloggen snart (förhoppningsvis ;) hehehe)
  • Geshia
    maruttan skrev 2009-05-13 07:48:52 följande:
    geshiia.blogg.seKul med mycket bilder! Tycker texten kan bli lite för ihoptryckt ibland men annars var den kul och läsa!
    Ihoptryckt på vilket vis? och var? :)
  • Geshia
    tristania skrev 2009-05-13 08:00:53 följande:
    Jag gillar helt klart din blogg
    Tack :)
  • Geshia
    John D skrev 2009-05-13 08:15:30 följande:
    Hela tråden handlar om att bedöma utseendet på bloggar. Klart som fan det är ytligt, det är hela tanken. :)Det finns miljoner bloggar därute, gillar man inte en så letar man upp en ny. Bara att gilla läget.
    Jag fattar att det är OM utseendet på bloggen man bedömer men utseendet har ju inget att göra om VAD man skriver i ett inlägg. Visst man kan bedöma hur man skriver i ett inlägg tex är det centrerad text, storleken på texten är liten/stor, för mycket bilder i ett inlägg, blderna skulle vara snyggare med/utan ram osv men vad man har skrivit om har ju inget med utseende att göra.. eller vadå blir sidan snyggare/fulare beronde på vad man har skrivit om..?

tex: om jag skriver om söta bebisar så blir sidan sötare..?
  • Geshia
    John D skrev 2009-05-13 09:12:01 följande:
    Har ingen aning om vad du pratar om faktiskt.Besökaren gillade inte utseendet på din blogg, så han eller hon vände direkt. Vad har det med vad du skriver om att göra?
    PERSONEN SKREV: Total ointressant blogg får mig att vända i dörren

JAG "SPELADE DUM BLONDIN" OCH SVARADE: Hmm.. så utseendet får dig att vända i dörren..? ja det MÅSTE vara utseendet hon/han menar då denna tråd är för att bedöma utseendet på en blogg och inte vad man skriver om. Ganska ytligt..

JAG UNDRAR DÅ: hur en blogg kan var totalt ointressant pga utseendet? vad säger utseendet om innehållet? jag uppfattade personens kommentar som att det var innehållet i inläggen som var totalt ointressanta och i denna tråd bedömmer vi inte innehållet i inläggen utan utseendet.

Och fresten så tyckte jag inte att det var riktigt en bedömning på utseendet, hennes svar gav mig inget. Vad är totalt ointressant i utseendet på bloggen? Jag måste ju få veta vad för att veta exakt vad hon inte gillar så att jag kan fundera över det, fundera om det är något jag ska ta till mig och ändra på det i bloggen.

Tråden heter RIS och ROS vilket betyder att man ska tala om VAD man gillar och VAD man inte gillar med ens bloggs utseende annars kan man ju inte ta till sig det och kanske ändra på det som andra kan tyckas störas. Jag struntar i vad folk tycker om det jag skriver jag är ute efter att förbättre utseendet på bloggen, göra bloggen lättare att läsa för andra, göra den "hemtrevlig för andra" m.m.
  • Geshia
    listoplisto skrev 2009-05-13 10:22:34 följande:
    geshiia.blogg.se/Absolut första intrycket: Headern är för smal till vänster. Kantlinjen på headern stämmer inte överens med kantlinjen på inläggsdelen (på vänster sida).Om jag var du skulle jag fläska på lite med rubrikerna. Som det är nu så är din signatur större än inläggsrubrikerna, det ser lite knasigt ut.Sedan saknar jag innehåll i högermenyn, den är helt blank. Däremot ligger  besökssiffror, bloglovinikon och rullisterna ovanpå headern. Jag gissar att det är meningen att de grejerna ska ligga i högermenyn, men det gör de inte.Textmässigt skulle jag ändra så att inläggen är vänsterjusterade istället för marginaljusterade som de är nu. Det kan kännas lite kompakt med marginaljustering, som att inläggen är tunga block av ord istället för lättflytande text.
    * Försmal till vänster, hur menar du? :)
    * ang kantlinjen, jag har gjort så medvetet
    * Rubrikerna i inläggena? hehe jag som redan tyckte de var förstora. :)
    * Signaturen ska bort antingen helt eller så ska den göras mindre och i svart till nya layouten.
    * Att du saknar något i högermenyn är nog för att du inte kör med IE då hamnar de under alla inlägg. (det saknas en kod tydligen, men ska dit med ny layout så tänker inte ändra något i denna)
    * besökssiffror, m.m. ska ligga i hedern, jag har lagt de där medvetet.
    * hmm vänsterjusterad text, då blir inte texten rak på höger sida och jag tycker det är jobbigt att läsa text som inte är rak på bägge sidor. Hos mig ser det bra ut att ha texten så, men man har ju lärt sig att det tydligen ser jätteolika ut beronde på vad man kör med, IE, firefox osv. Om du orkar får du gärna ta ett printscreen på inläggstexten och maila till mig på geshiia@live.se så jag får se. :)

TACK för en riktig RIS & ROS bedömning. :)
  • Geshia

camomillan.blogspot.com

Jag tycker bloggen är söt.. men har kollat noga en gång till och hittade lite som jag vill påpeka. :)

* Headern, fotona på de söta tjejerna sitter olika högt och jag skulle nog skippa "lappen" i mitten eller göra "lappen" större så att hela texten får plats på en linje + fotona på lappen.

* Jag gillar bakgrunden, den var fin och den rosa färgen är söt.

* "Denna vecka" skulle jag vilja ha vänsterställd, ser kladdigt ut att ha centrerat, och så skulle jag skippa att ha söndagen i rött. (hellre i samma rosa som bakgrunden du har, ja om du vill markera att söndagen är "speciell")

* Jag skulle ta bort "onödiga" saker i menyerna, tex det står besökare men inget mer sen? all text/länkar i menyerna sitter väldigt nära varandra, det skulle behövas lite mellanrum. Jag skulle även lägga infon om dig, bloglovin knappen, denna vecka och "skriv ett meddelande" på ena sidan och det som är kvar på andra sidan.

• Geshia

ceekaay.blogg.se

* Jag gillar verkligen headern, hittar bara en grej som jag skulle ha fixat och det är pyttelite skugga på gemet, tror jag.

* Rubrikerna i menyn skulle jag vilja ha lite fetare och vänsterställt.

* Jag gillar att du tar dig tid att göra fotokollage att lägga in i inläggen, det gör inläggen bra mycket roligare och trevligare att läsa, bilder överhuvudtaget gör ett inlägg roligare att läsa men fotokollage är snäppet bätre. :)

* Gillar att färgerna du har matchar men när man klickar in sig för att skriva en kommentar så är det 2 olika grå färger, jag skulle nog köra samma färg som bakgrunden du har alt ta headerns bakgrund och slänga in som bakgrund där man kommenterar och sen den vanliga bakgrunsfärgen i där kommentarerna syns sen. Skulle även byta textfärg därinne på den text som säger: |Printat av|

Svar på tråden Låt oss bedöma varandras bloggar - Ris och ros.