Vad är kommunism?
Någon som kan förklara med egna ord lite pedagogiskt? Hänvisa inte till några sidor - isåfall kortfattade. beskriv gärna själv med egna ord.
Tack så länge!
Någon som kan förklara med egna ord lite pedagogiskt? Hänvisa inte till några sidor - isåfall kortfattade. beskriv gärna själv med egna ord.
Tack så länge!
Och så min uppfattning om kommunismen, kortfattat:
Arbetarna skulle göra revolution och nya ledare skulle ta över och slå ihjäl alla som tyckte annorlunda. När de var borta skulle bara goda människor vara kvar, som skulle leva i ett klasslöst och statslöst (ja, faktiskt!) samhälle, där alla hjälper alla och alla är snälla och delar med sig. Väl testat kan man konstatera att det var litet för många som hade behövts slås ihjäl för att det skulle fungera.
Quintus Zebra skrev 2009-04-20 01:22:07 följande:
Tillägg: Socialdemokratin gjorde sitt när de drev igenom alla rättigheter för arbetare. Nu har de nått sitt mål och kan upplösas. Marx hade rätt. Halleluja!
Tillägg 2: Fast jag vet inte hur det var i Sovjetunionen innan revolutionen, om de hade övergått till kapitalismen eller om de fortfarande hade kvar feodalismen. Man hör båda versionerna.
Tillägg 3: Ryssland hette det visst innan revolutionen. Jag är trött nu.
Quintus Zebra skrev 2009-04-20 01:15:16 följande: