Inlägg från: Tulpan78 |Visa alla inlägg
  • Tulpan78

    Skitungarnas fortsättning!

    Hej, hej

    Idag jobbar Jesper sin första dag. Kändes jobbigt igår, men dagen har börjat väldigt bra. Eller väldigt slappt kanske man skall säga
    Albin kom in till vår säng halv sju och sedan låg han och tittade på film medan jag sov lite fram och tillbaka i två timmar. Olle sov med så det var en riktig lyxig morgon. Nu har vi fastnat framför dumburken igen, men snart skall vi ta tag i dagen.

    Jobbigt att Elliot har börjat att ge lite smånyp till Sam. Håller tummen för att det snart går över.

    Roligt med möhippa, men förstår att du var sliten dagen efter. Är ju inte varje dag man är igång så hela dagen.

    Jag har varit så anti syskonvagn hela tiden, men nu tror jag nästan att vi ska köpa en ändå. Tycker fortfarande att Albin ska/kan gå mestadels, men eftersom Jesper har bilen de flesta dagar så känner jag mig lite instängd här utan syskonvagn. Sedan kommer vi nog få en liten bit till förksolan som Albin ska gå på och då kasnke det kan vara skönt att ha en vagn. Fast jag är kluven, tycker egentligen att treåringar inte behöver åka vagn så mycket....

    Till helgen ska vi köpa grill Sedan blir det mycket grillat här hemma. Ska bli så gott! Jag är så sugen på tapas med, lite goda lufttorkade skinkor, ostar och sådant som man inte ätit på evigheter. Röttvin får det nog vara till också...

    Kramar till er alal

  • Tulpan78

    Hej

    Hoppas att ni alla har det bra i solen. Det är ju verkligen helt underbart väder. Sitter ute i solen varenda dag och njuter. Kanske skulle se om man kunde hitta någon bra bok och läsa...

    Idag ska vi dock åka iväg till Torp och handla så det blir inget slappande i solen. Vi har så mycket som vi behöver köpa så det ska bli roligt att åka iväg. Det fina vädret ska ju hålla i sig. På måndag skulle det ju bli 24 grader!!!

    Det är verkligen så mysigt att vara hemma med både Albin och Olle. Albin är helt fantastisk och jag njuter av att få vara så mycket med honom. Albin kommer att börja förskolan i augusti. Vi har inte fått något datum ännu, men de har lovat augusti. Har stått i kö sedan oktober då... Hoppas verkligen att vi får plats när vi vill och behöver till Olle.

    Jobbigt med sömnen Jenny! Hoppas verkligen att hans mage blir bra snart och att du får sova lite bättre.

    Olle väger nu mera 4020 g och är 56 cm lång. Stora killen

    Roligt med fotograferingen Angelica Nu börjar det närma sig... Snart är ni man och fru!!

    Trevlig helg flickor

    Kram

  • Tulpan78

    Hej

    Ja, här händer det inte mycket. Hade varit kul att få till en träff snart och pratas lite. Jag ska kolla med Jesper hur vi har det här fram över så kasnke vi skulle kunna ta en söndagskorvsgrillning med hela familjerna här om några veckor.

    Nu har vi fått plats till Albin på förskolan. Skönt! 17 augusti börjar han, så nu ska jag njuta lite extra de sista månaderna här. Visst det är lite jobbigt ibland när man är småtrött och så, emn vad mysigt det är att få vara så mycket med sina barn. Det bor väldigt många barn runt omkring så Albin har fullt upp hela dagarna här hemma.

    Olle sover bra både på dagarna och nätterna (peppar, peppar). Han sover dock bäst på dagarna då han mer eller mindre sover igenom dem förutom när han äter lite. Nätterna är ok, men visst är man inte jättepigg när man ska upp och amma. Han sover 3.4 timmar på raken, vilket är ok men han har lite svårt att komma till ro när han har ätit. Vill vara så nära hela tiden. Vilket jag iofs tycker är mysigt, men jag är så orolig över PSD.

    Nu har jag börjat att ta tag i vikten med promenader. Hoppas på att man ska kunna visa sig i bikini till sommaren...

    Hur går det med övervåningen, Katarina?

    LL, vad var det för viktväktar-program du hade? Kan man ladda ner det från nätet?

    Millou, GRATTIS!!! Hörde en fågel viska i mitt öra att du fyllde år igår. Hoppas du hade en bra dag!

    Stor kram

  • Tulpan78

    Åh, vilket fantastiskt väder! Synd att ni inte är mammalediga allihop så att vi kunde njuta tillsammans som vi gjorde med våra 06:or.

    Igår köpte vi pizza (så mycket med mitt tänk på vad jag äter...) och gick ner till havet och åt den. Så skönt väder och så mysigt. Sedan blev det en långpromenad med på en timma med hela familjen. SKÖNT! Trivs verkligen så bra här!

    Hoppas att ni alla får en skön helg! Vi får lite gäster hit från Falkenberg så det blir fullt upp. KUL!

    Kram

  • Tulpan78

    Grattis till dig Katarina! Vad skönt att du har kommit ner till en vikt du är nöjd med. Själv vet jag inte hur många kilo jag har kvar. Har ingen våg hemma så jag har inte vägt mig ännu. Jag kommer i mina kläder nu iallafall, men magen är ju inte så rolig... och allt det lösa skinnet... Jag försöker att gå ut och gå minst tre gånger i veckan. Bl.a så går jag med min kompis som också bor här. Ett bra sätt att träffas och prata ltie på och samtidigt kunna röra sig. Hon ska dock också ha barn nu i augusti så jag vet inte hur länge hon orkar långa promenader. Det som är roligt är ju att hon också kommer vara mammaledig sedan.

    Superfina kort Angelica och Lina. Måste nog ta och åka till Villervalla snart och kolla på deras kläder.

    LL, du är så duktig med att fixa massa hemma med mat, tvätt och städning. Gustav är verkligen lyckligt lottad.

    Förstår att du blev rädd när Sam ramlade ur vagenen, Lina! Tur att det gick bra! HAr heller aldig satt fast Albin i vagnen...

    Hur är det hemma hos er Jenny? Är det bättre med Vendels mage? Vad väger han nu? Olle vägde 4400 g och var 55 cm lång i måndags.

    Hej, hej Caroline och Millou!

    Olle har blivit förkyld här hemma Så tät i näsan och massa slem i halsen. I natt sov han dock ok ändå så jag hoppas att det är på väg bort nu. Natten till igår var inte lika rolig...

    Ska lägga in lite kort som Jesper har tagit nu.
    Puss och kram

  • Tulpan78

    Ja, det blev inte så många kort. De jag hade tänkt lägga in var lite för nakna tyckte jag så jag skippade de andra...

    Tack för tipset LL!'

    Nu är det MAT!

  • Tulpan78

    Hejsan

    Här har det också regnat men nu skiner solen. Skönt! Hoppas att den fortsätter att lysa så att jag kan ta min promenad ikväll. Igår var det en helt fantastiskt kväll att vara ute och promenera på. Solen sken, det var varmt och helt vindstilla.

    Jo, jag kommer visserligen i mina kläder, men de sitter ju inte så där jättebra Hänger lite överallt känns det som... Igår syndade jag ordentligt dessutom med både cola, chokladboll och kebab... Nu har jag och ALbin precis gjort och ätit plättar. Insåg att jag verkligen är dålig på det. Det brukar vara Jespers syssla.

    Jättebra ide med slottsskogen. Det gör jag gärna! De flesta dagar utan måndagar passar mig. Hade ju varit skönt att pricka in en solig och skön dag.

    Vad mycket ni verkar ha tt göra hemma, Katarina! Ni är verkligen duktiga som ligger i så mycket!

    Millou, hej . Kul att höra lite från dig. Är det mycket nu med betyg och slutprov? Tråkigt med jobbet Hoppas det dyker upp något snart. Nu ska ju lärarnas a-kassa kunna byggas på med en försäkring upp till 80% på lönen. Är du medlem i den? Den försäkringen ska jag absolut ta, blir ju väldigt stor skillnad.

    Caroline, var håller du hus?? Hoppas att allt är bra!

    Jenny, tack för igår! Kul att ses igen Hur gick läggningen igår när Patrik var borta?

    Lina, stackars Elliots och alla hans kompisar. Hoppas att regnkläderna var med. När har du tänkt börja jobba igen? Tror du att du får komma tillbaka på skolan du jobbade på innan?

    LL, hur har ni det? Tänker på dig ofta med din sömn. Hoppas att du inte är helt slut.

    Angelica, jag är också nyfiken på korten . Hur känns det att börja jobba lite mer?

    Kramar till er alla

  • Tulpan78

    Hejsan

    För mig passar fredag jättebra. Vilka är det som kan? Hade verkligen varit roligt om många kan. Superkul om du kan ta ledigt caroline. Blir det tajt med tid för att ta ledigt nu? Isåfall kan vi kanske flytta på det en vecka.

    Här hemma försvinner verkligen dagarna känns det som. Olle börjar att vara med mer och har nu fått lite rutiner. Skönt! De första riktiga leende börjar komma nu och man smälter ju verkligen. Blir ju glad i hela kroppen när man kommer och ska ta upp honom och man möts av ett ljuvligt leende. Nätterna blir också bättre och bättre. Han brukar nu sova minst fem timmar mellan han ska äta, sedan äter han och somnar om med en gång. Hoppas att det håller i sig. Jesper har även gett honom flaskka någon natt och då har jag fått sova läänge!!

    Underbara kommentarer av Smilla! De är ju så härliga nu. Gisses vad de har mycket att fråga om.

    Nu ska jag passa på att baka lite med Albin när Olle sover.

    Kram

  • Tulpan78

    Vad skönt att akupunkturen fungerar!! Skönt för Vendel att slippa ha ont och skönt för er att han mår bra och ni kan ha lite lugnare kvällar.
    Grattis igen till huset

    Jag träffas gärna på fredag! Var ju evigheter sedan sist. Kan vi inte träffas på Plikta och sedan gå därifrån. Brukar ju vara svårt att kanske komma precis i tid och då har ju barnen något att sysselsätta sig med under tiden. Vid 12.00, skulle det passa? Det verkar iallafall nu som att det blir fint väder.

    Vilken goding du har, Lina! Vad tiden går fort! Tycker inte att det var längesedan han föddes. Barcelona... Jag drömmer....

    Idag har vi inte gjort så mycket. Skönt! Eller vi har lekt lite med grannen och bakat, men inte haft några större projekt.

  • Tulpan78

    Jag kan också träffas innan. Först hade jag tänkt att hälsa på på Albins gamla förskola innan, men naturligtvis har de studiedag på fredag.

    Ska vi säga 11 på plikta? Mig spelar det inte heller någon roll om vi har med fika eller fikar där. Men det verkar ju bli fint väder och då är det kanske skönare med att ta med så man kan sitta ute i det fina vädret. Sedan kanske det är smidigare med alla barnvagnar. Då kan ju barnen springa runt och leka medan vi sitter och snackar skit Jag kommer itne ha någon vagn till ALbin så jag kan inte ta en sväng i hela slottsskogen, men en bra bit orkar han gå.

    nu måste jag ta olle...

  • Tulpan78

    Kul, då ses vi imorgon!

    Här blir det också pastasallad. Håller på att koka pastan nu.

    Jag har ingen vagn till Albin, så jag kan inte gå någon lång promenad runt hela slottsskogen imorgon. Men det är väl inte tanken?? Klart vi kan gå till barnens zoo och så, men ingen promenad runt allt.

    Kul att ses imorgon

  • Tulpan78

    Hej

    Tack för alla grattishälsningar!!

    Vet inte riktigt var veckan har tagit vägen... Nu är det iallafall äntligen fredag

    Vad duktig Sam är. Kan dock förstå om att det kan vara lite jobbigt ibland när man måste vara med precis hela tiden.

    Jag undar också hur Olle kommer bli. Albin gick ju sent och var väldigt stilla rent generellt. Igår var en kompis här med hennes 9-månaders "bebis". Hade glömt av hur mycket de kan vid den åldern och så stora de är . Min kompis ska dessutom iväg på en 8 veckors semester med segelbåten nu... Undra hur lätt det är med en goding som inte vill sitta stilla en sekund...

    Kul att du ska komma upp till Gbg Lina! Jag går gärna ut till sommaren. Vi ger Olle flaska ibland så så länge det fortsätter att fungera så hoppas jag verkligen att jag kan följa med. Målet är att han ska få flaska innan han ska sova varje kväll. Vill verkligen inte att det ska bli som med LAbin att han vägrar ta flaskan. Man känner sig så låst då. Kan vi inte försöka planera in ett datum snart??

    Inatt sov Olle från 21.00-04.00 utan att vakna en enda gång Hoppas det håller i sig.

    Dags att ta tag i dagen...
    Kram

  • Tulpan78

    Hej

    Ja, här händer det inte mycket. Tråkigt... ska ta och försöka skriva lite oftare. Jag själv blir så glad när jag ser att det är ett nytt inlägg.

    Jobbigt med maten LL. Albin ville först bara äta gröt och sedan gick även köttfärssås och spagetti ner. Så det var det enda han åt i några månader. Har du provat pannkakor?? Det brukar ju de flesta tycka om. Hoppas verkligen att det blir bättre snart. Håller även tummen att sovvanorna blir bättre. Tycker verkligen så synd om dig som aldrig får sova och jag kan knappast med att srkiva här inne hur bra Olle sover.

    Vad mysigt en lekstuga, Katarina. Tycker de om att leka i den??

    Igår var vi och hälsade på på Albins "nya" förskola. Jag var ltie nervös innan över att jag inte skulle tycka att det var bra, men jag blev verkligen positivt överraskad. Det verkade jättebra och så jobbar de mycket med matematik och olika teman som jag brinner lite extra för

    Här hemma börjar vi får lite rutiner. Så skönt! Dagarna är lite si och så. Vissa dagar sover Olle superbra och andra lite sämre. Nätterna däremot är helt suveräna *peppar, peppar*. Olle har de senaste veckorna somnat mellan 20-21 i sin säng och sovit till 5-6 och sedan till ca:9.00. Helt underbart, men som jag skrev innan känns det så orättvist när du Maria inte har fått sova på evigheter.

    Tycker absolut att vi ska bestämma ett datumm för utgång. Jag kan i princip hela sommaren då vi inte har något inplanerat. Någon som har en vecka som inte passar??

    Nu ska jag iväg och köpa lite gott till kvällen. Jag och Jesper ska softa i soffan. Vet att jag inte borde, men idag stod vågen på en bra siffra så jag får fira .

    Nu är det snart midsommar. Vi åker ner till Falkenberg och stannar där fredag-lördag. Vad ska ni andra göra?

    Stora kramar tiller alla

  • Tulpan78

    Hej

    Grattis till jobbet Maria. Underbart att det ligger i Göteborg!

    Här hemma är det lugna gatan. Längtar till helgen när Jesper är hemma så att man kan hitta på lite. Känner inte riktigt för att åka med båda barnen till stranden ännu. Hade Olle varit lite äldre hade jag gärna åkt, men jag vill inte lämna honom i vagnen för att följa med Albin till vattnet och bada. Appropå att bada så badae Albin med glädje i havet igår. Första gången någonsin. Eller han har badat någon enstaka gång innan, men då har det varit varmt. Vilket det absolut inte var i går...

    Igår gick vi ner till stranden och badade när Jesper kommit hem. Så skönt att ha det så nära. Dock kom jag på mig själv med att "vi borde ha tagit bilen"

    Underbart med båtutflykt. Låter verkligen så mysigt! Vi har också funderingar på att sätta oss i kö till en båtplats... är nog tyvärr ganska lång kö...

    Midsommar var bra här med. Vi firade den som vanligt nere i Falkenberg. Först hos Jespers föräldrar och sedan hos våra vänner.Vi var fem familjer med barn i samma åldrar så det var perfekt. I år hade barnaskaran ökat med 4 stycken sedan förra året.

    Imorgon åker vi ner till Ugglarpp och stannar i sommarstugen några nätter. Ska bli så skönt!!!

    Kanske borde gå ut. Har varit inne för mycket idag...

    Stor kram

  • Tulpan78

    Måste bara tipsa om en supergod kladdkaka. Har ju fått dille på att baka här hemma och detta var det senaste.

    Dumlekladdkaka

    Tillagning
    100 g smör
    1 påse Dumlekolor (120 g)
    2 ägg
    3 dl socker
    1 1/2 dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    ½ tsk salt

    Smält smöret och dumlekolorna i en gryta. Vispa ägg och socker. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Häll i smör -coh dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 20 min.

  • Tulpan78

    Hejsan

    LL och Lina, superfina kort på era godingar! Så kul att få se ltie kort när man träffas så sällan. ja, alldeles för sällan... Jag ska försöka lägga in lite kort på Olle lite senare med.

    Vilka goa lår Sam har på kortet. Olle har också mysiga veck på låren och armarna. det hade aldrig Albin.
    Wilma verkar vara en riktig solstråle Förstår dock att det är jobbigt med maten och sömnen. Har ni hittat någonting som hon gillar lite extra? Jag hörde när Albin åt dåligt att mamman skulle lämna huset vid maten och att pappan skulle sköta det, men jag vet inte om det hjälper...

    Angelica, hur var det på samtelet? Kände ni att ni har hittat en bra "person"?

    Duktiga Christer! Vad ni har slitet mycket med det huset!

    Millou, gissar att det är mysigt att få ha alla barnen samlade nu!

    Idag har vi varit i Skärhamn på Tjörn en runda. Kollat lite på båtar och ätit glass. Mysigt. Jesper är ju hemma på måndagarna också så det gäller att ta vara på tiden tillsammans. Igår var jag inne i stan hela dagen. Så kul! Olle var med mig och sedan träffade jag mamma och syster där inne. Var evigheter sedan jag var där sist. Shoppade två par byxor och en tröja, sedan fick jag en fin tunika av mamma när jag blev för snål för att köpa den själv Lyckades faktiskt att inte handla något till Olle eller Albin.

    Hur blir det med en liten utgång till sommaren. Ska vi planera något??

    Nu ska jag gosa med Olle!

    Kram

  • Tulpan78

    Ja, han är allt lite lik Albin. Lite ljusare och tjockare bara

    Albin är så brun nu!! Helt galet!!! Smörjer in honom med solskyddsfaktor varje dag, emn han är nästan svart ändå....

    På tal om svart så gick vi förbi en väldigt mörk stilig man på Frölunda torg och Albin sa glatt och högt:
    -Mamma, titta vad svart han är!
    Jag ignorerade honom, så han blev inte nöjd över svaret utan fortsatte:
    -Mamma titta då, ser du inte hur svart han är.

    Igår sa han högt:
    -Titta vad arg han ser ut!
    Den här gången var det som tur var bara en hund.... Ägaren skrattade dock gott.

    När jag vaknade förra veckan och gick upp och bara hade trosor på mig så sa Albin att jag ser ut som Musse Pigg. Mina bröst var öronen och ansiktet min mage.... tack för den

    Jag är ju dock väldigt förtjust i matematik och tycker om när han ser mönster (vilket han gör i allt just nu), men så där kul att ha en Musse Pigg mage

  • Tulpan78

    Hej

    Idag var jag uppe med tuppen. Olle har börjat att vakna vid sex, hoppas verkligen att det går över snart. Det är inget som vi är vana vid här hemma

    Igår började Jespers semster. Så skönt!! Ska bli så mysigt att kunna vara tillsammans hela familjen. Firade den med vittvin och TP igår ute på altanen. Var ju en helt underbar kväll.

    I veckan var Jespers föräldrar här och de tog med Albin en dag när de skulle åka runt och kolla lite. Vilken lyx det var att bara vara hemma med ett barn. Allt går ju i ett här hemma annars och nu hann jag med att kolla lite TV och gosa massa med Olle. Får ofta dåligt samvete för att jag ger Olle för lite tid. Han är liksom så nöjd med att bara sitta i babysittern eller ligga under babygymet, så har man ju Albin som tar tid med så tiden till mys blir alldeles för liten.

    Vi har haft två stora buskar i trädgården med gröna bär på som vi inte riktigt har vetat vad det har varit. Nu är de lite blåa och har visat sig vara amerikanska blåbär. Jättesmaskigt! Visste inte att man kunde ha dem så och att de ger så mycket blåbär. Ska bara se till att använda bären till något också...

    Ja, det var verkligen ett ego inlägg, men jag vill bara lämna ett litet fotspår.
    Hoppas att allt bra med er!

    Stor kram

Svar på tråden Skitungarnas fortsättning!