• ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 15:23:49 följande:
    Jesus kom för att dö och återuppstå, kort sagt. Han hann dessutom göra några under och berätta några liknelser samt reta upp prästerskapet. Men den verkliga orsaken var ju för att vi människor skulle få det bevisat att vi har möjligheten att få evigt liv genom att låta Gud in i våra hjärtan och bekänna oss till honom. Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde son, på det att var och en som tror på honom inte skall förgås utan ha ett evigt liv.
    Men dessa evangelier säger i princip nästan samma sak,men Jesus säger mkt mot det dom säger också.Många Texter som anses vara fr Jesus motsäger det evangelierna säger.Tex då att han är Gud eller helig eller att han offrade sig frivilligt.
  • Flapper

Hs egen skrev 2009-04-23 15:11:59 följande:

Svar på 50 #Ingen annan har dött och uppstått.Ingen annan har burit våra synder på sig och tagit vår skuld.Gud själv klev ner till jorden och gjorde sig till en människa med allt vad det innebär.Ingen annan kan göra det.
    Hur förklarar du då att

Jesus efter sitt dop fick höra en röst som sa: "Denna är min SON, min älskade som jag har godkänt" (eller likn.)

Jesus bad hela natten till sin Gud dagen innan han skulle bli avrättad.

Godkände han sig själv och bad till sig själv? Jag har fler exempel på lager som jag inte minns nu dock.
  • Flapper
    ummAmira skrev 2009-04-23 15:26:58 följande:
    Jaha men att dyrka någon och tillbe någon är i princip samma sak.Jag dyrkar inte Profeten Muhammed han är en förebild men Jesus och Moses är förebilder också.Men dyrka och tillbe ska endast man göra till Gud.
    Precis. Det sa även Jesus då han var på jorden att det är endast fader som skulle tillbes. Alltså inte honom själv, Maria eller någon annan. Endast Gud har den rätten att bli tillbedd.

Står tydligt och klart i bibeln. Man behöver inte spekulera.
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 15:29:06 följande:
    Det är ju det här jag menar. Judendomen handlar inte om Moses. Den handlar om GUD. Kristendomen handlar inte _bara_ om Jesus, men eftersom han är en central del av den och vi kristna betraktar honom som gudomlig, så måste NT givetvis vara centrerat kring honom. Men islam handlar till en mycket stor del om en icke gudomlig man och hans ord - som han givetvis hävdar kommer direkt från Gud. Märkligt bara att både GT och NT i mångt och mycket säger samma sak som koranen. Koranen kom ju "direkt från Gud" - hade Muhammed läst GT/NT när han fick sina gudomliga direktiv och skrev koranen? Det är inte ironi, bara en nyfiken fråga för jag vill uppriktigt veta.
    Om Profeten Mohammeds ord inte kom från Gud..varför offrade han sitt liv till att försöka övertyga dom statybedjande otrogna att be till endast en Gud. Nej Muhamme fick sina uppenbarelser genom ängeln Gabriel som hade direkt kontakt med Gud.Den Guden som Moses,och Jesus predikade om. Den Guden är samma Gud som använt olika Profeter genom tiderna.Judendomens regler höll inte så Gud utsände Jesus som aldrig hann få fram alla sina regler innan han dog,så Islam kom och sammanfattade båda religionerna till den tredje,därför är mkt i Bibelns gamla testament lik Kornanens,speciellt reglerna Moses klargjorde inför sin död.Men dessa upphävde aldrig Jesus och dessa regler tog även med i Koranen plus mkt som förklaras ytterligare så inga missbruk/missförstån skulle uppstå.

Jag vill bara klargöra nu för alla jag har diskuterat med att min ton kanske låter anorlunda än den jag menar eftersom många påpekat att jag låter eggresiv.Detta är inte min mening men jag kanske skriver på ett sånt sätt att man läser det aggresivt;) Jag tycker man får tro som man vill,men jag ville bara ha andras synvinklar då jag inte fick någon bra av min präst.
  • mosterYster
    ummAmira skrev 2009-04-23 15:26:58 följande:
    Jaha men att dyrka någon och tillbe någon är i princip samma sak.Jag dyrkar inte Profeten Muhammed han är en förebild men Jesus och Moses är förebilder också.Men dyrka och tillbe ska endast man göra till Gud.
    OK, har nu slagit upp ordet och jag hade fel. Dyrka är inte m8indre än en översättning av tillbe. Det visste jag inte. Men i dagligt tal så kan man ju "dyrka" allt från Diors senaste läppstiftsfärg till årets nya GB-strut

Med dyrka menade _jag_ det jag skrev: att beundra, älska och se upp till någon/något OERHÖRT mycket. Starkare än att bara "tycka om". Jag vill inte att någon ska tro att jag tillber Madonna... Ska jag skriva om meningen så skulle jag vilja säga att ni ägnar en enorm uppmärksamhet åt Muhammed. Till exempel lyder väl er trosbekännelse "Allah är den enda guden och Muhammed är hans sändebud". Vem kom på det? Muhammed? Ni ber mot Mekka (den stad Muhammed vann i strid och gjorde till islamistiskt centrum) och pilgrimsvandrar väl även både dit och till Medina, eller hur? Och rätta mig om jag har fel, men Muhammed är fortfarande inte gudomlig, eller?
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 15:40:27 följande:
    OK, har nu slagit upp ordet och jag hade fel. Dyrka är inte m8indre än en översättning av tillbe. Det visste jag inte. Men i dagligt tal så kan man ju "dyrka" allt från Diors senaste läppstiftsfärg till årets nya GB-strut Med dyrka menade _jag_ det jag skrev: att beundra, älska och se upp till någon/något OERHÖRT mycket. Starkare än att bara "tycka om". Jag vill inte att någon ska tro att jag tillber Madonna... Ska jag skriva om meningen så skulle jag vilja säga att ni ägnar en enorm uppmärksamhet åt Muhammed. Till exempel lyder väl er trosbekännelse "Allah är den enda guden och Muhammed är hans sändebud". Vem kom på det? Muhammed? Ni ber mot Mekka (den stad Muhammed vann i strid och gjorde till islamistiskt centrum) och pilgrimsvandrar väl även både dit och till Medina, eller hur? Och rätta mig om jag har fel, men Muhammed är fortfarande inte gudomlig, eller?
    Hehe ja men det är lätt att ta fel på ord ibland,men jag förstår hur du menar ändå:)
    Vi ägnar inte vår tid till Muhammed vi ägnar vår tid till att be till Gud men när det gäller Profeten var han ett föredöme för hur en muslim skulle bete sig..därför påminns man om hur Profeten gjorde i vissa situationer då det var godkänt av Gud,så man inte gör en handling på av ett eget tolkande av Koranen.Därför finns terrorister..dom tolkar själva stycken och jämför inte med hur Profeten betedde sig.

När det gäller böneutrop var det en slav som Profeten frigjorde som hade en sån vacker röst och hög stämma så eftersom dom flesta inte visste exakt när bönen var så ropade slaven ut en slags fin dyrkan till Gud att det var dags,och den som tror på Islam tror ju på att Profeten är sändebudet,alltså en profet.Därför sägs denna vackra text innan bön så alla hinner samlas och be samtidigt.

Pilgrimsfärden är en påminnelse för vad muslimerna gick igenom när Islam uppkom..och vad Abraham gick igenom när han skulle offra sin son,man ska komma närmare Gud..det är syftet med hajj.Mecka var Profetens föedelsestad,men han blev jagad ur den när han blev Profetn men övertog den sedan men shjälp av sina män.
  • ummAmira

nu ska jag leka med min dotter och imon ska vi hela familjen bort på resa.Men jag kommer tillabak om ca 1 vecka..så på återseende:) kanske hinner skriva mer ikväll men nu får det räcka för idag tror jag. Kul att diskutera på en bättre nivå eller hur?

• mosterYster
    ummAmira skrev 2009-04-23 16:20:12 följande:
    nu ska jag leka med min dotter och imon ska vi hela familjen bort på resa.Men jag kommer tillabak om ca 1 vecka..så på återseende:) kanske hinner skriva mer ikväll men nu får det räcka för idag tror jag. Kul att diskutera på en bättre nivå eller hur?
    Absolut bättre nivå på diskussionen nu, ja!

Som kristen så vet jag inte en enda människa som är felfri. Ingen människa som någonsin levt, är syndfri. (Detta gäller från det att man är så gammal att man över huvud taget fattar vad som är rätt och fel, givetvis - små babies syndar ju inte). För en kristen är Jesus, den ende syndfrie som vandrat på denna jord, den vi vill likna. Han är exemplet på hur man ska vara. Vi vet ingenting om vilka som kommer till himlen. Endast Gud vet. Därför är det omöjligt att ha en människa som förebild, när den ende förebild som är garanterat syndfri, är Jesus.

Trevlig resa!
  • mosterYster
    ummAmira skrev 2009-04-23 16:15:22 följande:
    Hehe ja men det är lätt att ta fel på ord ibland,men jag förstår hur du menar ändå:) Vi ägnar inte vår tid till Muhammed vi ägnar vår tid till att be till Gud men när det gäller Profeten var han ett föredöme för hur en muslim skulle bete sig..därför påminns man om hur Profeten gjorde i vissa situationer då det var godkänt av Gud,så man inte gör en handling på av ett eget tolkande av Koranen.Därför finns terrorister..dom tolkar själva stycken och jämför inte med hur Profeten betedde sig. När det gäller böneutrop var det en slav som Profeten frigjorde som hade en sån vacker röst och hög stämma så eftersom dom flesta inte visste exakt när bönen var så ropade slaven ut en slags fin dyrkan till Gud att det var dags,och den som tror på Islam tror ju på att Profeten är sändebudet,alltså en profet.Därför sägs denna vackra text innan bön så alla hinner samlas och be samtidigt. Pilgrimsfärden är en påminnelse för vad muslimerna gick igenom när Islam uppkom..och vad Abraham gick igenom när han skulle offra sin son,man ska komma närmare Gud..det är syftet med hajj.Mecka var Profetens föedelsestad,men han blev jagad ur den när han blev Profetn men övertog den sedan men shjälp av sina män.
    Jag tycker fortfarande att det är väldigt mycket som hängs upp på Muhammed, vad han gjorde och staden han föddes i och vart man ska vända sig i bön, man omnämner en människa när man ska be (böneutropet) och man har honom som den perfekte förebilden som man vill efterlikna. Det är en sådan kult runt detta.

Vi kristna når vår Gud var som helst och när som helst och vilken riktning våra näsor än pekar i. Vi tillber Gud, som vi tror har tre uttryck: ORDET (som är guds väsen, världsalltet, det stora Onämnbara alltings ursprung, som är del av allt samtidigt som vi är del av Det) SONEN (gudomlig själ i en människokropp, Ordets "röst") samt den Helige Ande (den som utför, själva kraften och energin, gudomlig närvaro och kraft på jorden). Sedan har även vi präster och predikanter, men bara som talare och undervisare, inte integrerade i vår religiösa tro.
  • Free Spirit

TS

Undrer en ting:

Koranen taler om evangeliet (om jeg har skrevet det rett nu), men som jeg har forstått så er det inte det samme som NT taler om..men hva inneholder dette evangeliet?

Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?