• ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • oOHalalOo
    Zophia skrev 2009-04-22 14:45:40 följande:
    Kristus har aldrig sagt: ?Gud min Gud vad har jag gjort för att förtjäna detta?. Utan han sa, Fader varför har du lämnat mig. Fadern i den stunden lämnade Sonen helt för sig själv för att Sonen ensam kunde slutföra försoningsoffret och få den eviga äran av att ha besegrat synden och dödens makt. Allt för många människor är stendöva vad gäller Kristus andliga liv. T.ex. varför han behövde komma till jorden och lida för människor. Därför är det ingen ide att vidare diskutera sådana ämne.Däremot kan jag svara på din fråga när du säger:?Men min fråga är fortfarande inte besvarad..vad är skillnaden mellan Profeten Muhammed och Profeten Jesus??Skillnaden mellan Kristus och Muhammad är att när Muhammad såg att hans folk var hungriga, rånade karavaner och gav sitt folk mat. Kristus däremot när han såg att människor var hungriga, vände sig till Fadern, välsignade sju bröd och några småfiskar och mättade över fyra tusen människor. Detta är den stora skillnaden mellan Kristus och Muhammad.
    Intressanta påstående Zophia. Var har du läst det någonstans, dvs vilken är källan till påståenden om profeten Muhammad (fvmh)?

Det finns inte stora skillnader dem emellan, förutom att Jesus (fvm) sändes till Israels barn, medan Muhammad (fvmh) sändes till hela mänskligheten. De anses som bröder i tron, de var båda utsända av Allah (swt) för att förmedla Hans budskap, och de gjorde det på det sätt som de fick tillåtelse att göra det. Även Jesus (fvmh) lär ha sagt, 'av mig själv kan jag intet göra'. Nej exakt, profeter och budbärarna har agerat utifrån den möjlighet och utifrån de påbud de har fått av Allah (swt). De har varit lika underkastade Hans vilja som alla vi ändra varit och är.
  • Mrs Charles

Jag ser det som att Jesus är Guds utvalde son, inte att Jesus ÄR Gud utan en del av Gud. Gud gav honom krafter som han inte gett någon annan i mänsklig form.
    Ungefär som en viktig pusselbit, men för att få ihop hela pusslet behövs även Gud och anden. De är tre pusselbitar som utgör det hela pusslet, men för mig är ändå Gud den största biten som har möjliggjort pusslet, han sågade sig själv i tre för att använda de tre bitarma separat. VARFÖR han gjort det vet jag inte men det var förmodligen i ett otroligt smart syfte. Som vi inte kan fatta.

• oOHalalOo

February

''ummAmira - snälla skäm inte ut dig själv.Alla som säger att bibeln motsäger sig själv bevisar hur lite de kan om den och bara plockar ut pick och pack och nöjer sig med det och gör sitt bästa för att det ska dansas efter sin egen pipa.''

Fast det finns ju även bibliskt lärda som tillstår att det finns oegentligheter i Bibeln, så det är nog en källa som många får sina tankar ifrån. De borde ha en god insikt i sin egen text och förstå den.

• oOHalalOo

February

''ummAmira. Jesus upphävde inte de gamla lagarna??Nu skämde du ut dig igen.''

Var upphävde han dem? Och vilka av dem? Kan du förklara dem för mig för jag vill gärna veta vilka det var som han upphävde.

Vad betyder det som står i Matteus 5:17 när Jesus (fvmh) säga ha sagt att han inte har kommit för att upphäva lagen? Om jag förstår dig rätt så menar du att gjorde det? Vem ska jag ta fasta på, Bibeln eller dig? Du får hjälpa mig här.

• oOHalalOo

mosterYster

''Jag vill be om din (och andra muslimers) respekt för mig (och andra kristna) och respektera min (vår) tro.''

Absolut en rimlig begäran. Vad innebär det i mer klartext? Att man inte får ifrågasätta de kristna doktrinerna eller innebär det att visa vanlig hyfs så att säga?

''Det jag har svårast att förstå med Islam, är att de troende ägnar så mycket dyrkan åt Muhammed.''

Jag skulle inte kalla det här som du har skrivit för att du inte är respektfull men däremot skulle jag säga att du är okunnig. Eftersom muslimer inte dyrkar Muhammad (fvmh). Den största synden i Islam är att dyrka någon eller något annat vid sidan om Allah (swt).

Så jag skulle vilja ställa ett motkrav - det vore ett bättre utgångsläge om kristna inte framställer ting som om de vore sanna när de är osanna. Då kommer vi att nå en bättre respektfull nivå i diskussionerna.

'' Ändå såg han till exempel till att alla muslimer skulle vända sig mot Mekka (den stad HAN erövrade efter STRID år 630 och gjorde till den islamska världens centrum) och be''

Vidare. Mer påståenden som inte är sanna... (varför börjar din ton att kännas icke respektfull... fundera lite över det) Alla Allahs (swt) profeter och budbärare, så även Jesus (fvmh) och Muhammad (fvmh) var utsända för att framföra HANS budskap och påbud och direktiv. Ändring av böneriktningen var redan given skulle ändras när den siste profeten kom. Så det var ett uppfyllande av något som redan var skrivet och beordrat.

Det stämmer däremot att Muhammad (fvmh) BESEGRADE Mecka, men inte en enda människa fick sätta livet till.

''I mitt tycke kretsar väldigt mycket inom islam kring Muhammed. Jag tror på en Gud och inte på mänsklig gudomlighet.''

Givetvis, precis som tidgiare profeter har präglat de folk de har sänts till.

Återingen ett påstående som inte håller sig till sanningen, Muhammad (fvmh) är inte en mänsklig gudomlighet.

Jag tycker det är trist att du efterlyser respekt men inte drar dig för att framlägga det ena efter det andra som är dina subjektiva uppfattningar och helt bortser från vad Islam lär. Kallar du det ett respektfullt givande från din sida?

• oOHalalOo

Hs egen skrev 2009-04-23 15:11:59 följande:

Svar på 50 #Ingen annan har dött och uppstått.Ingen annan har burit våra synder på sig och tagit vår skuld.Gud själv klev ner till jorden och gjorde sig till en människa med allt vad det innebär.Ingen annan kan göra det.
    Inte inom kristen teologi det stämmer, men det finns ju redan sådan företeelser tidigare bland hedniska trosuppfattningar. Folk som dött som försoning. Så kristen teologi kommer ju inte egentligen med något nytt. Men däremot så är det ju en total kontrast till vad Gud säger i GT, vilket kan vara ett mer intressant perspektiv att diskutera utifrån. Då det är samma bok och samma Gud så att säga.
  • oOHalalOo

Free Spirit skrev 2009-04-23 16:59:20 följande:

TSUndrer en ting: Koranen taler om evangeliet (om jeg har skrevet det rett nu), men som jeg har forstått så er det inte det samme som NT taler om..men hva inneholder dette evangeliet?
    Det stämmer, det talar inte om NT eller de evangelier som ingår i NT. Utan om Injeel som är den uppenbarelse som Jesus (fvmh) fick ta emot. Hur den såg ut eller vad den innehöll, det vore jag den första att vilja veta. Varför den inte skrevs ner, som muslimer har bevarat Koranen, Islams uppenbarelse, är en ren gåta för mig. Eller så skrevs den ner men försvann på något mystiskt sätt. Vilket lämnar ännu mer frågor, så det blir bara en återvändsgränd att gå den vägen. Så varför det i så fall inte skrevs ner undrar jag, eftersom Jesus (fvmh) lär ha varit skrivkunnig. Så det är en fråga som jag aldrig lär få svar på.
  • oOHalalOo
    rasajj skrev 2009-04-24 00:55:28 följande:
    Vad tror du att vi manniskor har fr mening i Guds plan? Eller har Gud ens en plan? varfor skapade Gud oss? Behovde Han skapa oss? Behover Han att vi tillber Honom? Flera ganger om dagen? Pa arabiska...?
    Javisst det står i Koranen att Han har skapat oss för att dyrka Honom. Inte för att Han har behov av det utan för det är vad som är påbjudet oss.

Behovet att dyrka och tillbe vår Skapare lär snarare ligga hos oss. Det är vi som har det behovet. Precis som vi har behov av att älska en annan person, att äta, att sova och vad den nu är vi har för praktiska och andliga behov.

Enligt Islam så har Han satt oss som ställföreträdare på jorden, så nog har vi en viktig uppgift att ta hand om och uppfylla, men vi är urusla på det däremot. För vi ägnar tiden åt sånt som inte är lika viktigt istället. Det lockar oss mer.
  • oOHalalOo
    ummAmira skrev 2009-04-24 01:35:03 följande:
    Nu får vi pratas vid mer när jag kommer tillbaka fr min resa..på återseende allihopa:)
    Ha en trevlig resa insha'Allah.
  • oOHalalOo
    rasajj skrev 2009-04-24 02:22:24 följande:
    Varfor har Gud ett behov av att "testa" oss? Av vilken anledning behover vi testas? Vilket syfte har bonen fem ganger om dagen _for Gud_? Inte for den som ber alltsa, utan for Gud. Eftersom du anser att Han har behov av det.. Jag vill inte veta vad bonen har for syfte for dig, utan varfor Gud kraver det, och da har behov av att hora den fran alla manniskor..
    Varför vill människan kämpa och nå olika mål? Varför ska vi bry oss om att plugga inför tentan? Varför, varför? För att det är vår inbyggda natur. Vi kämpar för det som vi vill nå. Så därav har du testet.

Bönen har ingen betydelse för Allah (swt) vad jag vet, men den har det för oss, på olika sätt. Det är alltså för vår skull, för vårt bästa.

Så det är du som skapar att Han har behovet, men du kan inte hitta stöd för det i Islams läror och inte heller via tankens logik.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?