Magproblem av järntabletter...
Har ätit Niferex i ungefär 2 månader, 1 tablett/dag. Hade lågt hb vid inskrivningen, låg på ca 107, så jag behöver verkligen få i mig järn! Först sköt värdet i höjden, men sist jag kollade detta låg det bara på 113.
Nu till problemet; Jag har alltid varit hård i magen, men sedan jag började med tabletterna har det blivit ännu värre. Vid toabesök får jag ta i för kung och fosterland och det gör så jäkla ont! Igår när jag var på toaletten droppade det t.o.m. blod i toalettstolen, och då jag lider av hypokondri blev jag naturligtvis livrädd att det beror på t ex cancer i tarmen. Det svider och kliar i rumpan och vid varje besök på toaletten känns det som att jag spricker. Känner nu att jag hellre håller mig än går på toa. Jag har dessutom börjat få så ont i magen.
Funderar på att byta järntabletter till några som är skonsammare alternativt skippa dem helt och satsa på riktigt järnrik kost. Vilka tabletter tycker ni fungerar bäst för er? Finns det någon som enbart höjt sitt hb mha kosten? Vad åt ni då?
Hur påverkar mammans låga hb barnet i magen?