• Anonym

Magproblem av järntabletter...

Har ätit Niferex i ungefär 2 månader, 1 tablett/dag. Hade lågt hb vid inskrivningen, låg på ca 107, så jag behöver verkligen få i mig järn! Först sköt värdet i höjden, men sist jag kollade detta låg det bara på 113.

Nu till problemet; Jag har alltid varit hård i magen, men sedan jag började med tabletterna har det blivit ännu värre. Vid toabesök får jag ta i för kung och fosterland och det gör så jäkla ont! Igår när jag var på toaletten droppade det t.o.m. blod i toalettstolen, och då jag lider av hypokondri blev jag naturligtvis livrädd att det beror på t ex cancer i tarmen. Det svider och kliar i rumpan och vid varje besök på toaletten känns det som att jag spricker. Känner nu att jag hellre håller mig än går på toa. Jag har dessutom börjat få så ont i magen.

Funderar på att byta järntabletter till några som är skonsammare alternativt skippa dem helt och satsa på riktigt järnrik kost. Vilka tabletter tycker ni fungerar bäst för er? Finns det någon som enbart höjt sitt hb mha kosten? Vad åt ni då?

Hur påverkar mammans låga hb barnet i magen?

• Svar på tråden Magproblem av järntabletter...
  • sasssyy

det är inga bra tabletter.. BLUTSAFT säger jag bara.. man får genast bättre järnvärde men inte dålig mage.

Se bara till att ta den FÖRE mat men inte före frukost (alltså inte på fastande mage) och inte tillsammans med mejeriprodukter.

En halvtimma före mat eller precis mitt emellan måltiderna lunch och middag är perfekt... en gång om dagen räcker

• Mrs WW

Är själv sugen på att testa blutsaft. Annars har jag kört med Duroferon i stället för Niferex. Dem funkar mycket bättre för mig i alla fall

• Anonym

Jag hade 100 vid inskrivningen,började då äta niferex...men magen pallade inte det.
    Jag var typ förstopad ena dagen,nästa dagen tvärtom....Så jag gav upp och började att ta
    järntabletter i brusform...då blev det bättre. Fexim heter dom.

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-04-20 18:14:38 följande:
    det är inga bra tabletter.. BLUTSAFT säger jag bara.. man får genast bättre järnvärde men inte dålig mage. Se bara till att ta den FÖRE mat men inte före frukost (alltså inte på fastande mage) och inte tillsammans med mejeriprodukter. En halvtimma före mat eller precis mitt emellan måltiderna lunch och middag är perfekt... en gång om dagen räcker
    Blutsaft är inte att rek om man skall få upp sitt värde tyvärr....
  • sasssyy
    Anonym skrev 2009-04-20 18:18:44 följande:
    Blutsaft är inte att rek om man skall få upp sitt värde tyvärr....
    juopp det är det visst.. man får upp HBvärdet ganska med en gång.. jag kunde inte ta niferex när jag var gravid av samma anledning som du.. gick över till blutsaft efter att en dam som satt i väntrummet på min MVC tipsade mig, och även hälsokostbutiken tipsade om det och det var mycket bättre... gärna i kombination med B12 vitamin.
  • idamedi

Hej!
    Duroferon finns också att tillgå. DOCK är järntabletter rena hårdhetsmagneten för magen. Arbetar som sjuksköterska, så har vart med om ett o annat =)

Du kanske kan prova med ngt som gör magen lite mjukare, movicol som man löser i vatten.

BLODPUDDING är också prima :)

• stinalines

aj aj stackars dig, jag förstår precis, för detsamma hände mig med niferex - fast tvärtom! det finns några andra på apoteket som är i tablettform som kan vara bättre för dig. jag hörde att man kan antingen bli väldigt väldigt hård i magen av niferex eller tvärtom. tvärtom hände för mig. jag fick fruktansvärd magknip, blev riktigt orolig. sedan följde ett dygn av i princip konstant diaré - superjobbigt! jag blev jätterädd att fortsätt ta dem, så jag lade av. nästa gång jag kollade järnvärdet hade det gått upp igen till 122. dum som jag är, äter jagi inte extra järn just nu. jag har inte kollat järnvärdet på ett tag, eftersom jag precis flyttat till finland och det är minst sagt krångligt innan man fått tag på en barnmorska i detta land - och en som talar svenska dessutom...

en kollega sade förresten att det spelade roll när man tog niferex py dynet. jag tog den direkt på morgonen och fick ovanstående problem. men min kollega tog den just innan hon gick och lade sig och borta var problemen sedan.

för att få magen i trim igen kan du försöka med att äta två matskedar linfrön (hela) i din frukostyoghurt eller fil. det ger glada magar!

var rädd om dig och din mage!

• Silme

Äter en Niferex om dagen. Hade problem med magen redan innan och det blev inte bättre med tabletterna.
    Jag käkar linfrön och havregrynsgröt varje morgon (och ibland på kvällen). Funkar alldeles utmärkt för min del!

Om allt går som det ska; BF 090717
  • Silme

Ska tillägga att jag tar tabletten på kvällen precis innan jag går och lägger mig.
    Inte en aning om det spelar någon roll men har aldrig känt något magknip eller dyl. Det enda jag får om jag inte käkar linfrön och gröt är trögare mage.

Om allt går som det ska; BF 090717
  • sasssyy

du har säkert hört det förr ... men gröna grönsaker är toppen.. koka dem inte bara.. ät dem råa.. broccoli är toppen.. och spenat (måste man ju förvälla lite om det inte är salladsspenat)

• Lillajag1979

Jag äter hemofer och det har mitt järnvärde legat bra med... Magen fixar inte dessa starka järntabletter.

• Anonym
    sasssyy skrev 2009-04-20 18:20:06 följande:
    juopp det är det visst.. man får upp HBvärdet ganska med en gång.. jag kunde inte ta niferex när jag var gravid av samma anledning som du.. gick över till blutsaft efter att en dam som satt i väntrummet på min MVC tipsade mig, och även hälsokostbutiken tipsade om det och det var mycket bättre... gärna i kombination med B12 vitamin.
    Enl min bm och läkare så rekomenderar dom aldrig blutsaft. Det är för svag dos av järn för gravida.
    Blutsaften är bra för att hålla sitt järnvärde i schack.

Men som allt annat så är det väl olika från person till person.

Jag drack totalt två flaskor. Men fick inget resultat alls..
  • Sess87

Mrs WW skrev 2009-04-20 18:16:46 följande:

Är själv sugen på att testa blutsaft. Annars har jag kört med Duroferon i stället för Niferex. Dem funkar mycket bättre för mig i alla fall
    Blutsaft smakar förjävligt
  • Anonym

blutsaft du kan lika bra köpa en flaska saft enligt min BM ffår du dricka massor för att få samma effekt som med järtabletter.. det finns mildare järntabletter. ät broccoli och andra järnrika maträtter. blodkorv tex.

• guldplutt

ang blutsaft så stämmer det som de andra skriver att det kräver massor med blutsaft för att komma upp i samma dos som tabletterna ger. dessutom är BM inte glada för hälsokost under grav eftersom det inte är testat hur det påverkar fostret. niferex ska vara de bästa, men jag fixar inte heller dem, utan tar duroferon. jag tar dem med ett glas apelsinjuice (c-vitamin ökar upptaget av järn) på kvällen, för att inte känna av ev illamående el annat. blir också hård i magen, men linfrö på fil hjälper! ät det dock inte i samband med järntabletterna, eftersom mejeriprodukter hämmar järnupptaget.

• Sess87

Katrinplommon, magens bästa vän! Gillar du messmör kan du äta det, bra med järn i det, samt leverpastej och blodpudding

• Mollly

Jag har ätit duroferon hela tiden. två tablt/dag. men mitt hb gick inte upp jätte mkt. så bm tyckte jag skulle prova med att ta bort en tabl och dricka blutsaft, men då gick mitt hb ner otroligt mkt. så det fungerar inte.. har också hört att man måste dricka massor för att det ska hända något.. så meningslöst.. sen är det ju piss dyrt.. nu äter jag 1 duroferon på morgonen och 1 niferex på kvällen. får se om det hjälper.. men märker stor skillnad på magen av bara en niferex..

Svar på tråden Magproblem av järntabletter...