Inlägg från: Mieria |Visa alla inlägg
  • Mieria

ROMER

EttElaktTroll skrev 2009-06-03 02:31:13 följande:
    så det finns tre sorters zigenare? resande, romer och finska zigenare? eller jag har hört polsk zigenare oxå, finns det med? Marina Elena skrev 2009-06-03 02:28:14 följande:
    Ja! De bor i lägenheten under mig! De lånar alltid kaffe och frågar om vi vill komma på fest Min mans systerson är polsk zigenare! (Ja hans pappa är zigenare)
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:32:39 följande:

ja, för du hånade vårt sätt att bry sig om sjuka släktingar o då säger jag att ur min synvinkel är det "fattigt" med bara en person som besöker. Du blir ledsne av det o jag blir ledsen av att du tycker jag gör fel som vill besöka min sjuka släkting tillsammans med mamma, mormor, moster o 2 kusiner
    Sicket skitsnack! Visa mig vart jag skriver att det bara var jag som besökte min pappa? Jag skrev att vi inte kom tio personer på en gång! Det är en jävla skillnad. Och visa vart jag säger att det är fel av dig att besöka din sjuka släkting med din mamma, moster, mormor och dina två kusiner??? Jag skriver bara att ni inte kan gå in allihopa på en gång om det innebär risk för någon annans liv. Är det så mycket begärt?? Att ni går in 2 åt gången medan de andra väntar utanför om det kan rädda livet på en annan människa??
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:34:46 följande:

ja, jag drev, för du vill stänga ute folk, så då säger jag då kan ni lika gärna stänga in folk då..såklart man ska inte skrika o gapa o ha sig men den attityd som många har mot romer då nån är sjuk gör folk som redan är ledsna o oroliga väldigt upprörda
    Jag har aldrig behandlat någon människa illa! Tvärtom försöker jag att alltid vara tillmötesgående och hjälpsam. Sist jag försökte blev jag nedslagen, mordhotad och kallad svensk hora. Det är MIN erfarenhet och jag hävdar inte att den är representativ för ALLA situationer.
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:37:42 följande:

jag uppfatta det som bara du besökte han, du skrev inte att nån mer gjorde det. Ja, man kan gå in 2 o 2, de är väl bra? men nånstans ska ju resten av släkten vara under tiden
    Det är väl ganska självklart. Då erbjuder man dem fika och ett rum att vänta i om det finns. Om det inte finns ordnar man fram något annat ställe de kan vänta på. Det är det enda jag begär och så fungerar det inte på min arbetsplats!
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:39:13 följande:

nä, men jag menar att de som gjorde de var dumma i huvudet, men du verkar mena att de gjorde så för de var zigenare!
    Det var de själva som hävdade det. Inte jag!!! De hävdade sin rätt och skrek (precis som du nyss) om blod och band. Jag skulle flytta mig för inget kunde stoppa deras blod!
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:41:44 följande:

men ofta får man stå i centralhallen o trängas o alla är uppe i varv o oroliga o man blir less o folk börjar gräla
    Ja. Det är ju tråkigt. Då kanske det är bättre om man inte kommer så många så att man faktiskt får plats att få ett rum. Om man ändå vet att man inte kan komma in på salen samtidigt måste det vara skönare att lösa det så att alla slipper stå i centralhallen? Eller så kan man ringa avdelningen innan och fråga om de kan ordna fram ett utrymme där man kan få vara tillsammans och sedan får man helt enkelt vänta tills det finns ett sådant. Man kan inte kräva andras död!
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:44:02 följande:

ja, men de var väl ändå dumma i huvudet som slog dig va? oavsett varför de ville in, så var de ju dumt o slåss mm.
    Ja verkligen. Men håll inte mig ansvarig för deras argument. Det är DE som smutskastar romerna. Jag bara återger vad som hände.
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:46:14 följande:

jag vet inte hur man ska lösa det. De går inte ihop med varandra, de olika systemen. De är en skam att inte besöka den sjuke, de är dåligt att besöka den utifrån sjukhusets synvinkel..ja, jag vet inte vad ska man göra
    Men vem säger att man inte ska besöka?? Varför ska man vägra kommunicera?? Det är väl bättre att ringa avdelningen och säga till i förväg om man kommer många så att sjukhuset kan förbereda på bästa sätt?? Det måste väl vara bättre än att plötsligt bara välla in och så blir det stressigt och bråkigt och inte roligt för varken personal eller er som besökande?
  • Mieria

Är det någon speciell romsk lag som vi oäktingar inte känner till som säger att alla i familjen måste besöka samtidigt?? Jag vet ju hur det ligger till när någon ska dö men om vi nu utgår från att patienten inte ligger för döden.

• Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-03 02:50:15 följande:

ja, de är det ju kanske..men de är så mycke hit o dit när nåt händer, folk ringer den o den o den o säger vad som hänt o man kommer från olika håll o de blir lätt kaotisk
    Det väljer ni ju själva då. Tror du inte att det är så i andra familjer när något händer?? Att folk ringer varandra, det utbryter oro och kaos?? Eller det händer bara romer?
Svar på tråden ROMER