Inlägg från: Mieria |Visa alla inlägg
  • Mieria

ROMER

Marina Elena skrev 2009-06-04 01:46:16 följande:

inom vad?
    Mellan vårdpersonal och vårdtagare
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:08:05 följande:

miera du får svara bara om du vill..men jag är nyfiken på vilka zigenare de var som slog dig?
    Alltså, jag vet deras efternamn men jag känner dem inte?
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:11:27 följande:

ah så personligt behöver de inte bli, tänkte mer vilken slags zigenare
    Jag frågade inte. Jag blev hjälpt till en sal tills polisen kom Det hela gick liksom lite hetsigt till
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:14:49 följande:

aha..tänkte om du visste om de var finska, svenska, polska, rumänska, serbiska ..typ hahaha
    Tyvärr. Det hade jag vetat om jag hunnit ta hand om patienten men jag kom dit ungefär samtidigt som de kom så jag hann inte få några uppgifter.
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:16:35 följande:

haha..jag är sååå nyfiken..vad hette de då? skriv i min gb så raderar jag sen!
    Tyvärr kan jag inte göra det. För det första har jag redan avslöjat att det rör sig om en patient så jag skulle bryta sekretessen. Och för det andra är jag inte intresserad av att dra igång någonting eftersom jag är rädd för människorna. De har släkt på samma område som jag bor och jag vill inte bli slagen fler gånger för att jag har berättat om dem
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:21:50 följande:

äsch men jag antar de inte var finska då, för de skulle du kanske sett på kläderna. Taikons då kanske? Bessik? Dimitri? *s*
    Momo klär sig inte i något speciellt märkvärdigt. Jag kan inget om det där. De som bor här har jättefina klänningar i en massa färger när de har fest. Fast jag tror att de flyttade i veckan. Det var synd Deras barn var mina små kompisar. Alla utom ett. Som var skadat i huvudet. :´)
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:28:44 följande:

de finska männen har ju alltid svarta byxor, skjorta o finskor o kvinnorna med de svrta stora kjolarna. men om de du bodde bredvid var släkt med de på sjukhuset, så kan de varit kaldarar eller lovara med tanke på festkläderna..
    Men haha ge dig nu... Varför skulle jag ljuga om vad momo har på sig??
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:32:43 följande:

va? haha..men finska zigenerskor har ju svarta sammetskjolar de flesta av dem, o till det blusar med spets. Jag har inte sagt nåt om din mormor,hon var väl inte gift med en zigenare heller?? så varför ha kläderna då?
    Jo det var hon ju. Men han är död
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:35:05 följande:

www.kungstradgarden.se/_upload/se/evenemang20... har de sånna festkläder typ?? sånna här kläder är ju typiska för finska zigenare gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/003...
    JA :D Helt fina klänningar. Fast de har typ enorma kjolar. Ser ut som levande bakelser

Sådär har momo aldrig sett ut tror jag. Hon har mest svarta klänningar och massor av smycken som ändå inte syns eftersom hon har 40 mil långt svart hår. Hon säger att alla i släkten alltid haft långt hår. Vet inte om det "ska vara" så :´)
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:37:35 följande:

lät han henne gå i vanliga kläder? de andra i släkten då? ingen som har traditionell klädsel?
    Haha han bestämde då sannerligen inte över henne. Hon är en egen person.
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:40:09 följande:

ja, kjolarna blir stora för man har många lager. ja, finska zigenare har ju svarta kjolar, vilket vi aldrig har..svart är en dålig färg för oss, men bra för de finska ja, långt hår måste man ha, de är skamligt o ha kort
    Oj, vad händer om man inte kan få långt hår?
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:42:38 följande:

de var ju bra..men ofta får man anpassa sig efter släktingarnas åsikter om ena o andra.
    så kan det vara När börjar man klä sig traditionellt då? Tjejerna här på området har jeans och tröja, och de är mellan 5 och 12. När de har fest har de också finkläder.
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:43:49 följande:

hur kan man inte få det? men håret är man stolt över, ofta när vi träffas vi kvinnor visar vi varandra hur långt hår vi har
    Det är inte alla som kan få långt hår faktiskt : ) Eller om man har fått dtrålbehandling. Då kan det hända att håret inte växer ut igen. Är man en skam då?
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:47:47 följande:

de är väl i tonåren, men många romer har ju slutat med kläderna, utom de finska då. Men bland många är de fortfarande så att kvinnor har kjol även om inte kläderna i sig är märkvärdiga. Men de är en skam o visa benen övanför knäna. Men romer från juggan har typ byxor o sådär
    Kvinnorna här har alltid kjol. Fat inte alls så som när de har fest. De ser snarare alltid välklädda ut. Alltså typ kjol och kavaj och snygga skor. Gärna med mönster på : ) Jag har aldrig sett dem gå omkring och se ut som jag gör ibland = trasdocka
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:48:45 följande:

men halvlångt kanske man kan få iaf. Är man sjuk är man ju sjuk..själv skulle jag då ha peruk då..har man kort hår så ser de ut som man blivit straffad för otrohet
    Oj. Stackars dem som inte har hår Att ha peruk hela livet måste vara jättejobbigt
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:50:59 följande:

så ser jag också ut till vardags
    Jag är faktiskt ganska avundsjuk. Jag gillar att vara fin men jag kan inte
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:51:51 följande:

ja, jag talar bara fö mig själv, jag skulle inte vilja att andra skulle tro jag varit otrogen
    Nej. Men som du säger är ju familjerna ganska tighta och om någon haft cancer och förlorat håret så lär väl folk veta det och ha medkänsla med personen istället för att döma? Likaså om någon föds utan hårväxt även om det är en ovanlig sjukdom.
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:53:14 följande:

du får träna i det då!
    Det hjälper inte Jag är sjuk. Går på behandling 5 dagar i veckan och när jag är hemma måste jag ha löst sittande kläder och helst inga onödiga plagg
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:55:25 följande:

ja, men såklart är de så, men om jag skulle gå ut bland många som inte känner mmig, på fest o sådär..så skulle de ju kännas bättre sen så vet jg inte om jag skulle fixa alltså o kolla på mig själv utan hår
    Det är ju en annan fråga Ingen vill väl bli av med håret. Det är en av mina värsta mardrömmar.
  • Mieria

Marina Elena skrev 2009-06-04 02:56:27 följande:

åh, vad tråkigt Men man är inte ful bara för man har löst sittande plagg
    Man gör vad man kan
Svar på tråden ROMER