• påskkyckling

Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!

Jag och min sambo har en efterlängtad älskade 9 månader liten flicka som vi fick efter missfall.
    Jag kan känna mig så ledsen när jag tänker att jag behöver lämna vår flicka på dagis kanske redan vid 1,5 år.

Hon är ju så liten...BVC: uppmuntrar till det och säger att det är barnen som vill till dagis men att det är vi föräldrar som det är synd om.
    Att det är bra för barnen att komma till dagis och att det är ett måste.

Jag är själv uppväxt med att ha min mamma hemma. Min pappa jobbade och mamma skötte hemmet och oss två barn.

Men frågan är om det är ekonomiskt möjligt i dagens läge när man har bostadslån och min man är ingen höginkomsttagare utan kämpar.

Kan ibland titta på vår flicka och tycka synd om henne eftersom vi kan behöva ha henne på dagis som sagt. Vi skapade henne inte för att ha henne på dagis och jag kan tänka mig hur stressiga dagarna blir och hur lite tid man då har åt varandra. Kan redan känna nu när jag är mammaleidg att dagarna går alldeles för fort.

Flytta ut på landet känns inte aktuellt då det blir långt med kommunikationer och svårt att hitta jobb. Jättaågest för livet efter mammaleidgheten!!
    Min pappa och mamma tycker att vi absolut bör ha henne på dagis men jag kan nästan bli irriterad när andra ska tycka och tänka åt oss.

Gråter, Vad göra??

• Svar på tråden Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!
  • Nynne

Vår dotter började dagis när hon var 18 månader. Jag jobbar mycket kvällar så hennes veckor blir ungefär 11 till 16,5 timmar på dagis. Jag har aldrig dåligt samvete när jag lämnar henne, just för att jag vet att hon inte är där för mycket. Det finns mycket jag missar, men jag prioriterar hellre mitt barns vistelse på dagis kontra med någon av sina föräldrar över oron över att bara en av oss kommer med vår dotter när vi är bortbjudna.

• Nynne

Jag ville komma till att man kan jobba utan att barnet behöver gå så många timmar på dagis. Jag vill ju hellre att hon är hemma med pappa de 2 eller 3 kvällar i veckan som jag jobbar, än på dagis 40-50 timmar/veckan om jag bara skulle jobbat dag. Vill ni verkligen, så går det.

• mandelblomma
    fiffiluran skrev 2009-04-21 21:48:48 följande:
    mandelblomma- jag har förstått det som att man inte får förvärvsarbeta alls om man ska få vårdnadsbidrag, men kan ju ha fel?
    jodå helt uppåt väggarna kan man tycka...men det får man . Jag kommer själv kvittera u 6000kr i månande och topa min och min mans löner i nästan två år!
    Tack för det staten...et vi däremot måste göra, är att de få gånger våra sceman krockar. så måste vi själva lösa barnvaktktsfråga och kan alltså inte ha dagis.
  • Anne69
    påskkyckling skrev 2009-04-21 21:59:22 följande:
    Samtidigt tänker jag att då dem flesta barn går på dagis så kommer ju dem "försvinna" från ÖF vid 2 års ålder. Då blir det små barngäng på dagis men vad händer med vår flicka då? Då kanske hon inte får så många kompisar istållet och hamnar utanför eller få kompisar som är mycket äldre/yngre....
    Oroa dig inte för det! Du kommer säkert att hitta åtminstone någon kompis till din dotter som ni kan träffa någon dag i veckan. Det räcker gott för de flesta småttingar. Och inte behöver hon dagis när hon är så liten.....men ni kanske gör. Jag förstår ert dilemma. Vi har valt att vara hemma lite längre men också hunnit få ett andra barn, vilket ger nya ekonomiska förutsättningar. Men min 2½ åring har både kompisar och är fullt tillfredsställd med det vi tar oss för!
  • Syrran83

Jag tror inte att ditt barn skulle fara illa av dagis- tvärtom så tror jag att det kan fungera jättebra. Var inte orolig!
    Började själv väldigt sent på dagis när jag var liten (var nästan 5 år) och det var jättejobbigt att komma in i gängen som bildats. Gick ju såklart bra tillslut, men jag skulle aldrig neka mina barn dagis eftersom jag inte vill att mitt barn hamnar i utanförskap.
    Att dom kommer in i en gemenskap och lär sig social kompetens med andra är nog idag viktigare än det var tidigare.

• tutaokör
    påskkyckling skrev 2009-04-20 22:03:09 följande:
    Jag och min sambo har en efterlängtad älskade 9 månader liten flicka som vi fick efter missfall.Jag kan känna mig så ledsen när jag tänker att jag behöver lämna vår flicka på dagis kanske redan vid 1,5 år. Hon är ju så liten...BVC: uppmuntrar till det och säger att det är barnen som vill till dagis men att det är vi föräldrar som det är synd om. Att det är bra för barnen att komma till dagis och att det är ett måste. Jag är själv uppväxt med att ha min mamma hemma. Min pappa jobbade och mamma skötte hemmet och oss två barn. Men frågan är om det är ekonomiskt möjligt i dagens läge när man har bostadslån och min man är ingen höginkomsttagare utan kämpar. Kan ibland titta på vår flicka och tycka synd om henne eftersom vi kan behöva ha henne på dagis som sagt. Vi skapade henne inte för att ha henne på dagis och jag kan tänka mig hur stressiga dagarna blir och hur lite tid man då har åt varandra. Kan redan känna nu när jag är mammaleidg att dagarna går alldeles för fort. Flytta ut på landet känns inte aktuellt då det blir långt med kommunikationer och svårt att hitta jobb. Jättaågest för livet efter mammaleidgheten!! Min pappa och mamma tycker att vi absolut bör ha henne på dagis men jag kan nästan bli irriterad när andra ska tycka och tänka åt oss. Gråter, Vad göra??
    Kan/vill du inte börja studera då? Jag har haft samma "ångset" och har nu bestämt mig för att börja studera till hösten för att kunna vara hemma med min son. Jag har också sökt vårdnadsbidraget för att kunna "dryga ut ekonomin" och ha faktiskt fått det beviljat!
    Ang att studera så är det inget jag funderat över innan men nu när jag bestämt mig så längtar jag att börja plugga (på distans då såklart), så jag gör det både för min egen och sonens skull!
  • maddson

Jag har inte läst några svar. Jag vet precis hur du känner, hade sådan ångest då min dotter var knappa året och jag visste vad som skulle bli sedan. Men det vänder - jag lovar dig! Att se sina barn vara så glada med sina kompisar och vara så trötta och lugna då de kommer hem är hela vinsten.

Jag har varit dagisanti sedan jag var liten, jag for illa i omsorgen och hatade alla till slut, där grundlades mitt anorektiska beteende, jag åt aldrig i omsorgen utan grät. Vid tre års ålder var jag mager som en mask och fick kikhosta och fick dessutom flytta hemifrån i många månader för att jag fick en syster precis då.

Och jag älskar dagis! Mina barn trivs och har så kul, jag trodde de skulle bli institutionerade och puckade, se så fel man kan ha när man lever i en rädsla eller fördom. Har haft dagmamma med för det kändes mindre farligt att börja med men det var inte alls så bra som dagis.

Mina äldsta är nu 15 och 17 och är hur bra som helst och har bra minnen från dagis och fritids. Mina yngsta är 2 och 6 och lite tuffare än mina äldsta var och de får goda omdömen på utvecklingssamtalen, det känns gott!

Min dotter som jag hade sådan ångest inför att lämna bort är 15 nu och jag minns inte att jag hatade vardagen, bara innan beslutet var fattat för sen rullade livet på som aldrig förr.

• Hemmaföräldern
    Syrran83 skrev 2009-04-28 09:56:01 följande:
    Jag tror inte att ditt barn skulle fara illa av dagis- tvärtom så tror jag att det kan fungera jättebra. Var inte orolig!Började själv väldigt sent på dagis när jag var liten (var nästan 5 år) och det var jättejobbigt att komma in i gängen som bildats. Gick ju såklart bra tillslut, men jag skulle aldrig neka mina barn dagis eftersom jag inte vill att mitt barn hamnar i utanförskap.Att dom kommer in i en gemenskap och lär sig social kompetens med andra är nog idag viktigare än det var tidigare.
    Det sociala samspelet utvecklas i familjen. Jag känner tvärtemot dig en oro över om dagis klarar att få barnen socialt komptenta. Mest med tanke på de stora barngrupperna och lite personl. Vem ser barnen, vem ser vad som händer och vem kan vara där och hjälpa barnen att bli socialt kompetent när det är så många barn och få vuxna. Beteendestörningarna hos barn bara ökar, liksom den psykisk ohälsan. Det är lite skrämmande och motsäger myten om att dagis skapar socialt kompetenta barn. Väggarna inne på dagis skapar inte socialt kompetenta barn, det gör de vuxna, om de har tid och ork vill säga.......

www.hemmaforaldrar.se/dagis_kan_skada_ditt_barn.htm

www.hemmaforaldrar.se/Baby%20You%20Deserve%20Better_SWE.pdf

www.hemmaforaldrar.se/BOs_arsrapport_2007.htm
  • sockervadd1

Men hur kommer du finna tid att plugga och vara ghemma med ditt barn? Dygnet har ju bar 24 timmar..

tutaokör skrev 2009-05-04 12:23:33 följande:
    Kan/vill du inte börja studera då? Jag har haft samma "ångset" och har nu bestämt mig för att börja studera till hösten för att kunna vara hemma med min son. Jag har också sökt vårdnadsbidraget för att kunna "dryga ut ekonomin" och ha faktiskt fått det beviljat!Ang att studera så är det inget jag funderat över innan men nu när jag bestämt mig så längtar jag att börja plugga (på distans då såklart), så jag gör det både för min egen och sonens skull!
Svar på tråden Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!