• påskkyckling

Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!

Jag och min sambo har en efterlängtad älskade 9 månader liten flicka som vi fick efter missfall.
    Jag kan känna mig så ledsen när jag tänker att jag behöver lämna vår flicka på dagis kanske redan vid 1,5 år.

Hon är ju så liten...BVC: uppmuntrar till det och säger att det är barnen som vill till dagis men att det är vi föräldrar som det är synd om.
    Att det är bra för barnen att komma till dagis och att det är ett måste.

Jag är själv uppväxt med att ha min mamma hemma. Min pappa jobbade och mamma skötte hemmet och oss två barn.

Men frågan är om det är ekonomiskt möjligt i dagens läge när man har bostadslån och min man är ingen höginkomsttagare utan kämpar.

Kan ibland titta på vår flicka och tycka synd om henne eftersom vi kan behöva ha henne på dagis som sagt. Vi skapade henne inte för att ha henne på dagis och jag kan tänka mig hur stressiga dagarna blir och hur lite tid man då har åt varandra. Kan redan känna nu när jag är mammaleidg att dagarna går alldeles för fort.

Flytta ut på landet känns inte aktuellt då det blir långt med kommunikationer och svårt att hitta jobb. Jättaågest för livet efter mammaleidgheten!!
    Min pappa och mamma tycker att vi absolut bör ha henne på dagis men jag kan nästan bli irriterad när andra ska tycka och tänka åt oss.

Gråter, Vad göra??

• Svar på tråden Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!
  • påskkyckling

Mandelblomman, men det här med att jobba kvällar så innebär det att ja och min aldrig kommer ha tid att vara med vår lficka tillsammans då en av oss då alltid jobbar. Och hur gör vi om vi blir bortbjudna till vänner? Då kan bara en av oss komma med våran flicka...

Är lite överoptimistisk med att tro att man klarar av en KY-utbildning genom att bara plugga på kvällar. Som det är nu är jag så sömnig och somnar redan vid 21.00 ..

mandelblomma skrev 2009-04-21 13:45:00 följande:
    leta efter jobb som kan göras hemma alternativt jobba då din man är ledig.Plugga kanske, många kurser kan man fixa på kvällarna, tänker i första hand å distansstudier.Det går att ha barnen hemma för de allra flesta om man är beredd att trixa och dra ned å sin standard...inte för alla, men för många.
  • mandelblomma
    påskkyckling skrev 2009-04-21 16:54:18 följande:
    Mandelblomman, men det här med att jobba kvällar så innebär det att ja och min aldrig kommer ha tid att vara med vår lficka tillsammans då en av oss då alltid jobbar. Och hur gör vi om vi blir bortbjudna till vänner? Då kan bara en av oss komma med våran flicka...Är lite överoptimistisk med att tro att man klarar av en KY-utbildning genom att bara plugga på kvällar. Som det är nu är jag så sömnig och somnar redan vid 21.00 ..
    man jobbar ju sällan 7 kvällar i veckan :)
    Min man o jag kommer jobba 100% bådfa två, - ev går vi båda ned till 95% eller en av oss till 90%...vi har blandat dagjobb, kvällsjobb, han har nätter i bland och vi har båda en del helger...ändå har vi tid tillsammans ...

Om du klarar en KY utbildning, ja detär klart du gör :)
  • Hemmaföräldern

Om du absolut inte kan vara hemma, så är kanske dagmamma ett bättre alternativ för ett så litet barn. Jag trodde inte heller att det skulle gå ekonomiskt men det gjorde det. Sedan kan du kanske själv bli dagmamma och ha ganska få barn, ett eller två. Eller söka vårdnadsbidrag eller vara hemma och jobba extra.

• påskkyckling

Har tittat på KY-utbildningar som man läser på distans men undrar om min hjärna kommer vara pigg vid 18.00 tiden då min man kommer hem från sitt jobb. Det är isåfall den tiden som jag skulle kunna plugga isåfall...

mandelblomma skrev 2009-04-21 18:47:07 följande:
    man jobbar ju sällan 7 kvällar i veckan :)Min man o jag kommer jobba 100% bådfa två, - ev går vi båda ned till 95% eller en av oss till 90%...vi har blandat dagjobb, kvällsjobb, han har nätter i bland och vi har båda en del helger...ändå har vi tid tillsammans ...Om du klarar en KY utbildning, ja detär klart du gör :)
  • fiffiluran

mandelblomma- jag har förstått det som att man inte får förvärvsarbeta alls om man ska få vårdnadsbidrag, men kan ju ha fel?

• pigglet
    fiffiluran skrev 2009-04-21 21:48:48 följande:
    mandelblomma- jag har förstått det som att man inte får förvärvsarbeta alls om man ska få vårdnadsbidrag, men kan ju ha fel?
    Man får inte ha någon komunal barnomsorg. Jobba går fint.
  • gryning2

Men TS - det är ju ändå ett val du gör. Min åsikt är att de allra flesta faktiskt kan leva på en lön om man går ner ordentligt i standard. Du säger ju själv att du inte vill flytta ut på landet - men om det krävs för att du ska kunna vara hemma? Man kan ju inte både få kakan och äta den. Om ni bor t.ex. i en tvåa, inte i ett attraktivt område, väljer bort semestrar och allt "onödigt"?

• påskkyckling

Samtidigt tänker jag att då dem flesta barn går på dagis så kommer ju dem "försvinna" från ÖF vid 2 års ålder. Då blir det små barngäng på dagis men vad händer med vår flicka då? Då kanske hon inte får så många kompisar istållet och hamnar utanför eller få kompisar som är mycket äldre/yngre....

• Cia D
    Hemmaföräldern skrev 2009-04-21 19:29:07 följande:
    Om du absolut inte kan vara hemma, så är kanske dagmamma ett bättre alternativ för ett så litet barn. Jag trodde inte heller att det skulle gå ekonomiskt men det gjorde det. Sedan kan du kanske själv bli dagmamma och ha ganska få barn, ett eller två. Eller söka vårdnadsbidrag eller vara hemma och jobba extra.
    Får man ha bara 2 barn (ens eget + ett annat)när man jobbar som kommunal/privat dagmamma?!
    Tänkte annars starta flerfamiljssystem o vara hemma 75-100% med mitt o en kompis barn. Nån med erfarenhet av detta?
  • pigglet
    påskkyckling skrev 2009-04-21 21:59:22 följande:
    Samtidigt tänker jag att då dem flesta barn går på dagis så kommer ju dem "försvinna" från ÖF vid 2 års ålder. Då blir det små barngäng på dagis men vad händer med vår flicka då? Då kanske hon inte får så många kompisar istållet och hamnar utanför eller få kompisar som är mycket äldre/yngre....
    Den biten tror jag inte alls att du behöver oroa dig för. Själv är jag helt övertygad om att man duger som förälder, om man vill.
    Det enda som kan vara ett problem är väl rent ekonomiskt - men även där tror jag att man kan välja mycket själv.
Svar på tråden Jätteångest för livet efter mammaleidgeheten!!