• Stella 78

Utomkvedshavandeskap (X)

Tintzo, för mig funkade säkert sprutan men pga av alla smärtor och att förmodligen äggledaren redan var trasig efter första operationen så valdes det till slut att ta bort den. För mig handlade det mest om att läkarna insåg att det skulle bli en väääldigt lång process eftersom mitt hcg fortfarande låg på 8000. Och eftersom jag blödde ut i buken vågade de inte skicka hem mig utan då hade jag fått ligga inne lääänge medan vi väntade på att hcg skulle sjunka.

SHåller tummarna för att ditt hcg sjunker och att smärtorna avtar!

Styrkekram!

• Stella 78

tyvärr är det ju vanligt att hcg stiger första två dagarna för att sedan efter 3:e dagen börja sjunka.

• Stella 78

Tintzo; MItt hcg var som högst på nästan 18000....opererades då, sjönk till 7000, ökade till 9000, sjönk till 8000 cellgiftsspruta, steg till 9000, sjönk till 6500 (efter ca 3 dygn), operation pga stora invärtes blödningar och fruktansvärda smärtor...

Tror jag är nere på 0 nu efersom jag haft ÄL. Men det har varit en berg- och dalbana sen 6 maj när mitt mf började och sedan X.

• Stella 78

Tinzo, jag opererades första gången när jag var i v. 9.

Jag undrade också under resans gång hur sjutton jag skulle orka och våga bli gravid igen. Men jag lovar att suget kommer snart igen! Vi har ju försökt bli gravida så länge och nu när det äntligen lyckats 2 ggr (men med mf och X) så kan man ju inte bara ge upp! Det SKA gå nästa gång för oss alla!

Så nu hoppas jag på under i slutet av sommaren!

• Stella 78

Oooh jag är sååå knäpp! Ni som inte orkar läsa om en knäppis som återigen har lurats av testfällan kan sluta läsa
    Fick syn på min "testpåse" när jag rotade efter en annan sak. Hmm... fick av någon anledning för mig att jag skulle ta ett sånt där "testa-tidigt-test". Varför?
    Hade förmodligen ÄL i söndags (har ej testat då vi tänkt vänta en månad pga cellgifterna), men hade ju så ont och hade ÄL-slem någon dag innan och även i söndags (dock sparsamt jämfört med hur jag haft innan X). I måndags var smärtorna borta och jag hade inget som ens liknade äl-slem hur jag än försökte få det till det Så sent på kvällen fick vi till det.

Nu när jag tog testet så hoppade jag in i duschen och det hade gått mer än 10 minuter innan jag tittade på det. Nu kan jag se ett mycket svagt streck. Jag vet att ni tänker spökstreck, missvisande test osv. Men till saken hör att jag aldrig fått aningens till skugga trots att det gått dygn efter att testet togs. Men de två gånger när jag faktiskt varit gravid har jag fått svaga skuggor efter att tiden gått ut för att sen bli allt starkare efter några dagar. (därav att jag sparar testen längre än testtiden för att kunna jämföra)

Det är ju väldigt tidigt som sagt var... vi hade samlag i måndags kväll och nu är det ju bara lördag... har plussat efter BIM de andra gångerna på vanliga tester.

Så nu är jag väldigt kluven... efter snart 2,5 års försökande är det klart att en del av mig ju hoppas att jag ska vara gravid. Men en annan del av mig blir ju lite orolig pga cellgifterna trots att nu 2 läkare sagt att det inte är någon fara utan det där med 3 månaders gräns gäller som säkerhetsgräns för de som fått upprepad behandling under längre tid (och inte ens vid dessa fall har de sett något tydligt samband med fosterskador och cellgiftet).

Så jag både hoppas att det ska vara ett plus och att det inte ska vara det... Kan ju dessutom vara liiite hcg kvar sen mitt X (hmm... snacka om att hitta förklaringar...).

Vet ej vad jag vill med detta inlägg mer än att erkänna att jag är dum i huvet som testade... det bara liksom gick av farten innan duschen. Ni behöver absolut inte skriva "hoppas" inlägg etc... Vill bara varna för att inte göra likadant som mig... nu kommer jag ju gå och fundera på det hela tiden!

Vågar inte ens erkänna för sambon att jag testat... håller tyst om det tills jag vet säkert. Han har haft det jobbigt under hela den här karusellen med mitt komplicerade X och att jag varit så fysiskt och mentalt dålig så nu ska jag skona honom ett tag

• Stella 78

Stella 78 skrev 2009-07-18 19:36:24 följande:

Oooh jag är sååå knäpp! Ni som inte orkar läsa om en knäppis som återigen har lurats av testfällan kan sluta läsa Fick syn på min "testpåse" när jag rotade efter en annan sak. Hmm... fick av någon anledning för mig att jag skulle ta ett sånt där "testa-tidigt-test". Varför?Hade förmodligen ÄL i söndags (har ej testat då vi tänkt vänta en månad pga cellgifterna), men hade ju så ont och hade ÄL-slem någon dag innan och även i söndags (dock sparsamt jämfört med hur jag haft innan X). I måndags var smärtorna borta och jag hade inget som ens liknade äl-slem hur jag än försökte få det till det Så sent på kvällen fick vi till det. Nu när jag tog testet så hoppade jag in i duschen och det hade gått mer än 10 minuter innan jag tittade på det. Nu kan jag se ett mycket svagt streck. Jag vet att ni tänker spökstreck, missvisande test osv. Men till saken hör att jag aldrig fått aningens till skugga trots att det gått dygn efter att testet togs. Men de två gånger när jag faktiskt varit gravid har jag fått svaga skuggor efter att tiden gått ut för att sen bli allt starkare efter några dagar. (därav att jag sparar testen längre än testtiden för att kunna jämföra)Det är ju väldigt tidigt som sagt var... vi hade samlag i måndags kväll och nu är det ju bara lördag... har plussat efter BIM de andra gångerna på vanliga tester. Så nu är jag väldigt kluven... efter snart 2,5 års försökande är det klart att en del av mig ju hoppas att jag ska vara gravid. Men en annan del av mig blir ju lite orolig pga cellgifterna trots att nu 2 läkare sagt att det inte är någon fara utan det där med 3 månaders gräns gäller som säkerhetsgräns för de som fått upprepad behandling under längre tid (och inte ens vid dessa fall har de sett något tydligt samband med fosterskador och cellgiftet). Så jag både hoppas att det ska vara ett plus och att det inte ska vara det... Kan ju dessutom vara liiite hcg kvar sen mitt X (hmm... snacka om att hitta förklaringar...). Vet ej vad jag vill med detta inlägg mer än att erkänna att jag är dum i huvet som testade... det bara liksom gick av farten innan duschen. Ni behöver absolut inte skriva "hoppas" inlägg etc... Vill bara varna för att inte göra likadant som mig... nu kommer jag ju gå och fundera på det hela tiden!Vågar inte ens erkänna för sambon att jag testat... håller tyst om det tills jag vet säkert. Han har haft det jobbigt under hela den här karusellen med mitt komplicerade X och att jag varit så fysiskt och mentalt dålig så nu ska jag skona honom ett tag
    Nä, det är nog bara ett spökstreck kom jag på. Nu närjag kollar på det så är det ju såååå svagt och kom på att jag bara använt dessa tester efter att jag fick mitt senaste mf och kollade så att hcg sjönk (vilket det inte gjorde utan det var ett X). Så det är ju möjligt att dessa tester visar spökstreck. SÅ nu behöver jag inte tänka mer på det
  • Stella 78

Lintias; Hahaha, jag har varit i testfällan många gånger förut, men nu var det så otippat! Fanns ju ingen anledning. Ja, vi är ju inte helt friska i pallet...

Köper du tester på apoteket? Jag beställer mina från nätet. Så mycket billigare och har funkat superbra för mig - både ÄL och grav.testen. Nackdelen är att de ligger här hemma och lockar till test. Men nu hade jag som sagt var glömt bort allt med testande efter flera månader med X etc. Varför skulle jag i just den lådan och rota?

Men, men... nu är det rätt lugnt. Tror det är en spökskugga jag såg. Visar sig väl om en dryg vecka när jag borde ha BIM om kroppen nu har hoppat igång som den borde.

• Stella 78

Jag erkänner mitt beroende! Jag måste få hjälp!
    Jag gjorde det igen! Jag testade! Bestämde mig i morse att det sannerligen inte skulle bli något test så jag kissade och var nöjd med mig själv! Sen har jag tyvärr alldeles för mycket fritid idag Har semester och sambon jobbar och vad gör jag då? Jo jag sitter och läser på FL och kommer mig inte för att göra något vettig... och börjar fundera på om jag ska testa mig? Räknar hur många test jag har kvar och tänker att vafasen... ett kan jag kosta på mig, sen får det vara slut!? Hmm...låter det inte som ett typiskt missbruk? Ett sista bloss? En sista sup? Ett sista test?

Jo iallafall så syns strecket tydligare idag än i lördags. Det testet i lördags kan nog bara jag se... men detta är synligt även för andra. Och dum som jag var så testade jag utan att ha hållt mig mer än 1,5 timmar och hade druckit massa kaffe. Jag vet... mycket smart gjort!

Och vad fick jag ut av detta? Jo, ett begär att testa snart igen! Jag är testmissbrukare! Herregud det är ju en vecka kvar till BIM! Det kan inte visa postivit redan trots att det är testa tidigt test! Tidigare vid mina mf och utomkved har jag ju fått plus mycket senare än såhär! Nä, det måste vara spökstreck, för de är så svaga. Bara en tillfällighet att det idag blev aningens starkare än det i lördags. Och vi hade ju inte ens ex när jag hade ÄL utan flera dagar innan (4 dagar innan) och sen ett dygn efter.

• Stella 78

Lintias; Vad skönt att du äntligen får igång mensen så ni kan börja försöka igen!

Vad jag menade med att jag druckit kaffe var att det ju är vätskedrivande och inte hade hållt mig så länge. Med andra ord så var urinen väldigt utspädd och därmed blir ju koncentrationen av ev. hcg lägre. Är ju så extremt tidigt innan BIM nu så då behöver kisset vara mer koncentrerat. Hoppas du förstår vad jag menar

Men nu ska jag erkänna ytterligare en testmissbrukargrej jag gjorde idag... inser ju att jag inte fått ett dyft gjort på min lediga dag! JO, knappt en timme efter att jag testat med grav.test tog jag ett ÄL-test... Första gången jag var gravid i februari så upptäckte jag ju min graviditet då jag trodde jag hade ÄL och skulle testa mig för det. Efter 3 dagar superstarkt plus testade jag till slut med grav.test och det var också positivt! Så då insåg jag att på mig kan det ge utslag med ÄL-test...

Hahha, JO, PÅ äl-testet idag var båda strecken väldigt svaga (hade som sagt var kissat bara 45 min tidigare...) men de är i stort sätt lika starka.

Så nu är jag konfunderad... är det nytt hcg eller gammalt sen X:et?

Tack Lintias för att du hoppas på plus! SJälv vet jag faktiskt inte vad jag hoppas på... är ju bara 6 veckor sen jag fick Methotrexate. Men, men... får väl lita på läkarna att det inte är någon fara.

Men vore ju sååå sjukt om jag skulle vara gravid nu när vi inte ens har försökt och sambon inte ens var hemma när jag hade ÄL! Vi försökte ju bli gravida i 2 år utan att lyckas en enda gång. Sen blev jag gravid i februari, mf 1 mars. För att sen plussa 1 maj igen för att återigen få ett mf och ett segdraget X. (Ja, allt finns ju att läsa in min pres.). OM jag nu skulle vara gravid igen så måste jag ju plötsligt ha blivit superduper fertil!

Nä, nu ska jag inte spekulera mer... Skriver väl mer imorgon när jag inte kan låta bli att testa igen

OBS! Har inte sagt något till sambon denna gång... i vanliga fall kan jag aldrig hålla tyst men han ska vara lyckligt ovetandes tills jag vet säkert

• Stella 78

AnnaHväxjö; Hur blev ditt ÄL.-test idag?
    Jag erkände mitt missbrukk för mig själv igår kväll och tillät mig då att testa nu direkt på morgonen så jag inte behöver hålla på att ljuga om testandet för mig själv

Men det var nog spökstreck de andra dagarna för idag ser jag inget sånt på grav.testet. Däremot är ÄL-.testet positivt idag också. Senast när jag var gravid och tetade med ÄL-test så blev det visserligen starkt direkt. Nu behöver det några minuter på sig för att sega sig starkt. Men o andra sidan så är det ju så tidigt nu så vanliga grav.test inte ger något utslag.

Som sagt... både hoppas och inte hoppas Hoppas lite mest för att känna känslan av att jag plötsligt blivit jättefertil! Men om det inte går så blir jag inte så besviken då vi ju inte försökt denna månad och för att slippa oron under 9 månader pga cellgifterna.

Så nu efter mitt negativa test ska jag faktiskt ta mig ett glas vin ikväll till grillat!

• Stella 78

AnnaHväxjö;
    Hahaha, jag har redan hållt på och tempat. Visst det fick bort mina ÄL-test. Har faktiskt inte tagit några sådana sen typ i januari. Blev ju gravid för första gången i februari efter att ha försökt i 2 år. Efter det så läste jag på om tempen och har tempat halvhjärtat och jag har vädligt tydlig temp så behöver inte ens tempa varje dag Min temp går upp ca 0,5 grader direkt efter ÄL och sen sjunker den igen strax efter att mensen kommit, sällan innan. Så tyvärr tar inte tempen bort grav.testen Har ju dessutom börjat blanda preparaten i mitt missbruk eftersom jag ju tar ÄL-test för att kolla graviditet nu när jag inte behöver använda dem för att kolla ÄL

Vi ska också få hjälp i höst. Har tid för nybesök inför IVF 20 augusti. Hade eg. tid 5 maj men då hade jag ju precis plussat. Men någonstans hoppas jag på att det tar sig innan dess! Hade varit såååå skönt att få det gjort naturligt och slippa fiffla på jobbet när vi ska åka in och ut till Södertälje var och varannan dag under behandlingen. VI har distansstimulering i Södertälje nämligen vilket känns onödigt nu eftersom vi ju var framme i kön nu till hösten i Huddinge Men, men inte så stor skillnad på resväg. Samtidigt kanske det är bra att göra IVF nu när man får det genom landstinget första gången och sen kunna frysa ner några ägg om det inte skulle funka sen i framtiden så man kan göra syskonförsök där. Men, men naturligt känns ju alltid bäst och slippa alla hormoner!

• Stella 78

Tänker knappast vänta! Blir ju inte yngre och går det så går det!
    Är faktiskt inte så påläst på svininfluensan. MIn erfarenhet är att massmedia blåser upp sånt här så extremt mycket utan jag tar det med ro och ser vad som händer.

LÅter kanske nonchalant men jag tycker att det är någon influensa eller annan farsot som härjar konstant. Och peppar peppar så har jag klarat mig undan alla dessa årliga influensor soom de blåser upp. Men jag kanske ändrar mig när jag få vettig info och riktiga fakta

• Stella 78

Precis så tänker jag LIntias!
    LEV idag, du vet inte om du lever imorgon...
    Och jag tror faktiskt inte att jag skulle ångra mig om jag blev gravid nu och sen drabbades av svininfluensan... blir det så blir det! Herregud, vi har ju kämpat snart i 2,5 år i stark motvind med alldeles för många motgångar. Nä, jag kan bli våldtagen när jag går hem en kväll, jag kan bli mördad om jag är på fel plats vid fel tillfälle, jag kan få en tegelsten i huvudet om jag går ut genom en dörr, jag kan bli påkörd av en bil, jag kan få utomkvedshavandeskap, jag kan få svininfluensan...

Orkar faktiskt inte tänka så... har haft både hjärnhinneinflammation och nu ett utomkvedshavandeskap där jag lika gärna kunde ha strukit med... så då borde jag aldrig våga bli gravid. Nej! NU tar vi en dag i taget, förbrukar en jääävla massa test och försöker leva så lyckligt vi kan

Testmissbrukaren har talat...
    Hej! Jag heter Stella, jag är testmissbrukare...

• Stella 78

Hej Lintias!
    Jag har varit "ren" sen klockan 14 idag....

Inser att jag är riktigt illa ute...måste nog spärras in snart... detta AT funkar nog inte för mig... ska hela tiden bara ta ett sista test... det brukar ju heta så!

• Stella 78

Testmissbrukaren är igång igen... har tagit ett ÄL-test idag.
    Nä, nu kan jag nog släppa det hela, är helt enkelt inte gravid. Känns ändå skönt att ha kommit så långt i analyserna av alla tester så jag inte behöver fundera på cellgifter etc.

Nä, nu är det sluttestat för denna månad! NU ska jag vänta på mensen nästa vecka och sen börja räkna ner dagarna till ÄL! Förhoppningsvis hinner jag få en spolning av hö äggledare också strax efter mens óm läkaren håller vad hon lovat... har mailat henne så hon ser det direkt på måndag när hon kommer från semestern... om hon nu läser mail?

• Stella 78

Lintias; förstår precis vad du menar... har själv lagt på en falsk fasad de sista dagarna efter att flera bekanta fått barn de senaste dagarna... värst är tjejen till en killkompis som faktiskt lurade honom när de bara datat i 2 veckor! ELler lurade... hmm... bara min teori... är man i 30-års åldern inbillar jag mig att man har lite koll på sin kropp och om man lyckats att inte bli gravid så långt så... nä, jag är inte bitter

Men snart MÅSTE det bli din och min tur! Vi har väl gått igenom tillräckligt nu för att fatta att det inte bara är att skaffa barn? Nu håller jag tummarna för att du får igång till ÄL snart!

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)