• Anonym

Morsdags Present

Xet till min man tyckte att han borde köpa henne en morsdags present som då sonen kunde ge henne.Hon tyckte att min man kunde uppmuntra honom att göra det , för han tyckte om att ge presenter...

Jag bara gapade.. Vad hade ni gjort eller tänkt???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-23 23:43
    Barnet är 2½ år.

• Svar på tråden Morsdags Present
  • Anonym (pga)

Anonym (10) skrev 2009-04-25 10:10:42 följande:

Självklart bör pappan hjälpa barnet att fixa en mordagspresent! Det är ju tack vare mamman som barnet finns. Viceversa på farsdag, då är det mamman som hjälper barnet köpa/göra en present till pappan.
    ...tack vare eller på grund av, beroende på hur man vill se det.
    Och är det det sistnämnda så kan jag absolut förstå att man vill ha så lite som möjligt att göra med barnets mamma och defenitivt inte lägga pengar på att uppvakta henne på en dag som för en själv inte betyder någonting.
    Jag säger som andra, låt barnet rita en teckning, det duger gott och väl.
  • sjl89

Jag skulle också undra om hon va dum i huvet rent ut sagt. Att hon äns ringer och säger att han borde köpa nått till henne från sonen tycker jag är "lite" konstigt. Har din man fått någonting på farsdag från mamman? Jag skulle kunna sträcka mig till att ungen får rita en teckning och ge till mamman thats it!

• Anonym (morsa)
    sjl89 skrev 2009-04-26 14:44:38 följande:
    Jag skulle också undra om hon va dum i huvet rent ut sagt. Att hon äns ringer och säger att han borde köpa nått till henne från sonen tycker jag är "lite" konstigt. Har din man fått någonting på farsdag från mamman? Jag skulle kunna sträcka mig till att ungen får rita en teckning och ge till mamman thats it!
    Det här är nog en kvinno/mans-sak helt enkelt.

De allra flesta sammanboende mammor hjälper sina barn att göra eller köpa en present till pappan på jul, födelsedag och fars dag. Dessutom köper de själva present(er) plus att de lagar mat och fixar lite festligt på födelsedagen och fars dag.

De allra flesta sammanboende pappor blir helt överraskade över att det råkar vara mammans födelsedag eller mors dag. I år igen???? De kommer knappt ihåg att köpa en present från sig själva, att hjälpa barnen göra/köpa present verkar inte ens falla dem in, och laga mat eller fixa festligt finns inte ens på världskartan. OM INTE MAMMAN PÅMINNER DEM I FÖRVÄG.

Därför ser jag inget konstigt i att en mamma påminner en pappa om att hjälpa barnet att fixa en present till mamman.
  • Anonym (morsa)

Glömde säga att jag alltid (både före och efter skilsmässan) har hjälpt mina barn att göra eller köpa present till sin pappa både vid jul, födelsedag och fars dag.

När det gäller min egen födelsedag så var barnen jätteledsna första året efter skilsmässan för att de inte hade någon present till mig. Naturligtvis tröstade jag dem och sa att jag kunde gå och lägga mig igen så att de hann rita teckningar och duka en bricka med mjölk och smörgås. Men sedan dess så tipsar jag dem ett par veckor i förväg så att de hinner förbereda något på fritids/dagis. Mors dag däremot brukar jag låtsas som att den inte finns, det blir för krångligt att hålla på.

• Anonym (inlägg 5)
    Moniqe1979 skrev 2009-04-25 10:19:58 följande:
    hjälpte hon sonen att uppvakta sin far på farsdag i fjol? Om ja kan pappan gott hjälpa sonen att uppvakta sin mamma men om Nej så kan han låta bli om han inte har lust men det är vad jag tycker. Skulle nog inte heller "springa runt och köpa present" utan låta sonen rita eller pyssla på något sätt. dock med små barn är det ju lite svårt med "hemligheter" då de så gjärna stolt vill visa fram sitt verk/sin överaskning nu nu nu nu nu inte om någon dag/vecka vilket kan bli knepigt om föräldrarna bor i sär.
    Vad spelar det för roll vad mamman gjorde till pappan på fars dag?

Det handlar väl egentligen om att hjälpa sitt barn att fira sin förälder inte att man själv firar sitt ex. Så då är det ju omtanke om ens barn som står i fokus inte omtanke om exet.

Eller menar du att man bara ska se till rättvisan mellan föräldrarna? Att om hon inte ser till att vårt barn firar mej på fars dag så ska jag inte hjälpa vårt barn att fira henne på morsdag?
  • Anonym (Hallå?)
    LillaBibbi skrev 2009-04-24 00:23:49 följande:
    hahaha jag hade nog garvat och frågat om hon va dum i huvudet* bara min åskit*
    Är du riktig?!
    Inte det minsta konstigt att pappan hjälper barnet att välja ut en morsdagpresent! De flästa ungar älskar att välja ut och packa in presenter för att sedan få ge bort helt själv! Ska det barnet som har skijda föräldrar inte få göra det då eller? Hon menar nog inget dyrt och exlusivt, bara en liten grej han får ge eftersom han tycker om att ge presenter.
    . Inget konstigt alls.
  • Anonym (Hallå?)
    Mittilvet skrev 2009-04-25 10:04:45 följande:
    Har bara läst TS.Jag förstår att de intew lever tillsammans fortfarande, hon verkar ha en del grundläggande fel i förstånd och uppfostran. Ungen får väl rita en teckning eller nåt, hon är ju knappast mamma till din sambo så varför ska han köpa något till henne?Jaja, jag förstår hur hon menar, ok tjatar hon så säg att javisst kan ni köpa något men för barnbidragets pengar isf vilket drar ner på andra utgifter som skulle gått till barnet vilket hon kommer få köpa istället för er.De bor inte ihop och därför ska hon således inte ha de förmånerna man kan få då man lever som en familj, hur enkelt som helst.Man kan inte ha kakan och äta den.
    Men om de hade bott ihop är det ju självklart att pappan hade hjälpt barnet välja ut något! Varför ska barnet inte få köpa en liten grej bara för att föräldrarn är separerade?

Inget fel alls av mamman ifråga, hon gör det ju uppenbarligen för sonens skull efter som han verkar gilla att ge bort presenter.
    Mors och Fars dag är viktigt, det är en gullig liten tradition som de flesta barn tycker är kul, då de kan rita en fin tevkning och ge en liten present.

Såklart att pappan ska uppmuntra barnet till att rita/köpa något till sin mamma på mors dag!
    Jag känner inte mamman här, men om jag utgår från att hon är som folk är mest konspirerade hon nog inte ihop det här för att hon skulle få en dyr, fin present.
    Alltid denna dramatik.
  • sjl89

Anonym (morsa) skrev 2009-04-26 22:28:34 följande:

Det här är nog en kvinno/mans-sak helt enkelt.De allra flesta sammanboende mammor hjälper sina barn att göra eller köpa en present till pappan på jul, födelsedag och fars dag. Dessutom köper de själva present(er) plus att de lagar mat och fixar lite festligt på födelsedagen och fars dag.De allra flesta sammanboende pappor blir helt överraskade över att det råkar vara mammans födelsedag eller mors dag. I år igen???? De kommer knappt ihåg att köpa en present från sig själva, att hjälpa barnen göra/köpa present verkar inte ens falla dem in, och laga mat eller fixa festligt finns inte ens på världskartan. OM INTE MAMMAN PÅMINNER DEM I FÖRVÄG.Därför ser jag inget konstigt i att en mamma påminner en pappa om att hjälpa barnet att fixa en present till mamman.
    Varför måste hon ha en köpt sak? När man har småbarn är det väl verkligen tanken som räknas? Och varför håller folk på och skriver "om dom hade bott ihop" ? Ja hade dom bott ihop hade inte denna tråd funnits... Jag skulle aldrig ringa till mitt x och säga "det är morsdag på söndag, så jag tycker du kan KÖPA en present åt mig och ge från loppan" Jag skulle inte äns tycka det va kul att få en present från mitt barn(mitt x) som jag ringt och tjatat mig till! Inte äns om man lever ihop ringer man väl och säger så?
  • Anonym (morsa)
    sjl89 skrev 2009-04-27 19:05:16 följande:
    Varför måste hon ha en köpt sak? När man har småbarn är det väl verkligen tanken som räknas? Och varför håller folk på och skriver "om dom hade bott ihop" ? Ja hade dom bott ihop hade inte denna tråd funnits... Jag skulle aldrig ringa till mitt x och säga "det är morsdag på söndag, så jag tycker du kan KÖPA en present åt mig och ge från loppan" Jag skulle inte äns tycka det va kul att få en present från mitt barn(mitt x) som jag ringt och tjatat mig till! Inte äns om man lever ihop ringer man väl och säger så?
    För det första skrev jag "göra eller köpa" respektive "fixa". Jag skrev aldrig att man måste köpa (eftersom jag själv tycker att det är bättre att barn gör sina presenter).

För det andra så står det ingenstans i trådstarten att mamman har "tjatat sig till" en köpt present. Hon har bara påminnt pappan om att hjälpa barnet att fixa present.
  • sjl89

Ne men ts skrev att Xet tyckte pappan skulle köpa en present inte att han skulle hjälpa barnet fixa en eller att hon bad. Hon tyckte, ringer man och tycker saker (inte ber eller frågar) så tjatar man till sig en present.

Svar på tråden Morsdags Present