• Anonym

Morsdags Present

Xet till min man tyckte att han borde köpa henne en morsdags present som då sonen kunde ge henne.Hon tyckte att min man kunde uppmuntra honom att göra det , för han tyckte om att ge presenter...

Jag bara gapade.. Vad hade ni gjort eller tänkt???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-23 23:43
    Barnet är 2½ år.

• Svar på tråden Morsdags Present
  • Anonym (morsa)
    sjl89 skrev 2009-04-27 21:00:45 följande:
    Ne men ts skrev att Xet tyckte pappan skulle köpa en present inte att han skulle hjälpa barnet fixa en eller att hon bad. Hon tyckte, ringer man och tycker saker (inte ber eller frågar) så tjatar man till sig en present.
    Det är TS ordval, och det är tredjehandsuppgifter. Mamman har sagt något. Pappan har återberättat för TS med ord som är färgade av hans åsikter om mamman. TS återberättar för oss med ord som är färgade av hennes åsikter om mamman.

Jag är långt ifrån säker på att mamman bad om en *köpt* present och jag är långt ifrån säker på att hon *krävde* en present.
  • Anonym (mamma)

ja det är väl jättetrevligt. Klart han kan hjälpa sonen att fixa en present eller teckning på mors dag.

• aggexa

Detta är ett återkommande problem varje år, speciellt morsdagspresenten.
    Barn och speciellt småbarn, som inte har tidsuppfattning och koll på datum på samma sätt som äldre barn och vuxna behöver hjälp med att inte missa uppvaktiningar.
    På dagis och skola ritas morsdags- och farsdags-kort. Kärnfamiljsbarn uppvaktar sina föräldrar på födelsedagar osv. Varför ska skillsmässobarn stå med skägget i brevlådan och se att de missat vad andra firar?

Föräldrar ska bejaka barnens relationer med båda sina föräldrar. Dit hör väl vanligt folkvett att ge en uppvaktning. Jag ville aldrig att mina barn skulle känna sig misslyckade där och känna att kompisarna firade sin förälder och att de själv missade.
    Det handlade inte alls om mitt ex, det handlade om mina barn och den kärlek de känner för sin pappa. Jag hjälpte dem sålledes att komma ihåg den dagen och att de med glädje och stolthet kunde ge en present. Det kunde vara en mugg för 15:- där det står "Världens bästa pappa" och någon teckning. Det är inte beloppet som är det viktiga. Det är handlingen och för barnen att känna glädje i att ge något på en dag som alla andra i omgivningen firar. På samma sätt resonerade exet om "min" morsdag. Det viktiga för oss var att barnen fick samma möjlighet som vilka kärnfamiljsbarn som helst att känna att de kunde bidra till bemärkelsedagar som vilken normal familjemedlem som helst. Det handlar ju inte bara om mors- och fars-dagar. Det handlar om traditioner som råder i släkten som barnen tillhör.

Är traditionen på moderns sida att man firar morsdag så tycker jag att du ska sluta gapa och se barnet som är en del av den släkten, det är just det som mamman ber pappan om att hjälpa till med.

Anonym skrev 2009-04-23 23:30:55 följande:
    Xet till min man tyckte att han borde köpa henne en morsdags present som då sonen kunde ge henne.Hon tyckte att min man kunde uppmuntra honom att göra det , för han tyckte om att ge presenter... Jag bara gapade.. Vad hade ni gjort eller tänkt??? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-23 23:43 Barnet är 2½ år.
  • Anonym (oj)

jag har aldrig själv uppfattat morsdag/farsdag som speciellt betydelsefulla dagar. Tycker personligen att alla sådana dagar inklusive alla hjärtansdag är fåniga. Känns bara som ett försök att öka konsumtions hysterin.
    men det fånigaste av allt är när initiativen kommer från vuxet håll. Va f*n, ungen är ju bara 2,5. En sak är om barnet själv vill köpa/rita något och är i den åldern då den fattar och beslutar det själv.

• Anonym (mamma och styv)

Om det ar nu ar sa att barnet tycker om att ge bort presenter och han ar for liten sjalv, da kan hon ju fraga vem som helst - sin mamma, kompis osv att hjalpa till. Det ar ju mors dag - inte frus/partners/ex dag. Det ar INTE upp till din partner att kopa present till sitt ex!! Och lite konstigt att fraga efter present till sig sjalv.

• Moniqe1979

Anonym (inlägg 5) skrev 2009-04-27 09:04:12 följande:

Vad spelar det för roll vad mamman gjorde till pappan på fars dag? Det handlar väl egentligen om att hjälpa sitt barn att fira sin förälder inte att man själv firar sitt ex. Så då är det ju omtanke om ens barn som står i fokus inte omtanke om exet. Eller menar du att man bara ska se till rättvisan mellan föräldrarna? Att om hon inte ser till att vårt barn firar mej på fars dag så ska jag inte hjälpa vårt barn att fira henne på morsdag?
    Nu är ju mina åsikter i denna fråga rätt starkt färgade av hur det går till i de särflyttade familjer jag har i min närhet och där är mammorna faktiskt rätt pigga på att berätta hur dåååliga barnens pappor är som inte tänker på sådana saker som tex morsdag hur de "måste" tjata om saken veckor innan för att "den värdelöse" pappan skall komma ihåg att fixa present till födelsedag eller liknande för barnets räkning, men sen är de själva dubbelmoralens väktare för varför skall de fixa något till pappan om han inte ber om det måtste det ju vara oviktigt osv...

så ja därför har jag den uppfattning om att lite rättvisa mellan föräldrarna skadar inte. däremot känns det i mina ögon väldigt fult att hon bett om det. men jag ser skillnad på hur man formulerar sig säger man tex: Kan du hjälpa "nisse" komma ihåg att det är morsdag nästa söndag? = OK
    * Kan du hjälpa "nisse" fixa en morsdags present till mig = Inte OK

dock vet vi inget om ordval etc här...
  • Zaria

Anonym (10) skrev 2009-04-25 10:10:42 följande:

Självklart bör pappan hjälpa barnet att fixa en mordagspresent! Det är ju tack vare mamman som barnet finns. Viceversa på farsdag, då är det mamman som hjälper barnet köpa/göra en present till pappan.
    Håller med.

Jag brukade få från sonen (som pappan fixade förr)

Numera hade hans nya fått praktspelet =)
  • Anonym

Förstår inte alls det där med att såna här dagar skulle vara för att öka konsumtionshysteri, det är väl ingen lag på att KÖPA saker inför såna här dagar heller. Man kan uppvakta utan att köpa dyra saker. Man kan göra fina saker för varandra utan att köpa nåt. Man kan som barn rita en teckning till mamma på Mors dag, ge frukost på sängen, plocka en bukett blommor ute på gräsmattan - det är sånt som gratis men som uppskattas väldigt mycket av den som får dessa "saker".

• Cornbread

Är det deras gemensamma son?
    I så fall tycker jag inte det är något konstigt alls..
    Sonen kan ju göra något eget att ge sin mamma

• Calles matte

Mors- och farsdagspresenter anpassas väl efter barnets ålder. De är dessutom inte någonting obligatoriskt som man kan kräva (vilket det låter som den här mamman tycker). Att jag köper farsdagspresent till min man från våra barn (och han morsdagspresent till mig) nu när de är små är för att vi vill visa varandra att vi uppskattar varandra som föräldrar till våra barn. Visst skulle man kunna fortsätta med den gesten även om man inte levde tillsammans men det beror ju helt och hållet på hur man då känner för varandra. Finns inte den uppskattningen längre så finns det inte heller någon anledning att köpa presenter. Då skulle jag definitivt nöja mig med att hjälpa barnen att själva rita en teckning eller nåt liknande (om de var stora nog att förstå anledningen till detta, annars finns det väl ingen anledning att bry sig).

Vill mamman så hemskt gärna bli uppvaktad på morsdag så får hon väl be någon som hon har en närmare relation med att hjälpa barnet att uppvakta henne, eller så får hon helt enkelt vänta tills barnet blir större och själv förstår sig på att uppvakta henne (med en teckning eller egenhändigt plockad blombukett eller nåt annat fint!).

• Anonym

Nej det där lät fånigt! Barnet är ju bara litet, vad förstår han ens om morsdag? Min kille som är 4 år förstår inte vad det är...inte heller har han själv en spontan tanke att köpa nått åt mig heller på egen hand vare sig vid jul eller födelsedag, då har någon sagt till honom tex. dagmamman att rita en teckning eller göra nått. Det där verkar vara för hennes egen skull och ingen annans...en stor kram tycker jag är det bästa man kan få och själv göra en tårta och bara mysa...Varför ska exet fixa det???? Hon kan väl be sin mamma eller nån annan släktning göra det. Hon verkar mer vilja ha uppmärksamheten från exet ...om du skulle fråga mig....hon kan väl köpa sig nått själv.

• gunpowder

Jag skulle ha gjort det.
    Ställt upp och fixat något ihop med barnet. En rolig stund och gädje.
    Det är barnet ni ska utgå från och dennes behov. (Det kanske blir ngt på Fars dag oxå och bonusmorsan firas kanske oxå så småningom...

• Calles matte
    gunpowder skrev 2009-05-05 23:10:08 följande:
    Jag skulle ha gjort det.Ställt upp och fixat något ihop med barnet. En rolig stund och gädje.Det är barnet ni ska utgå från och dennes behov. (Det kanske blir ngt på Fars dag oxå och bonusmorsan firas kanske oxå så småningom...
    Japp, barnets behov. Ingen 2-åring i världen har behov av att köpa morsdagspresenter. Hade det handlat om t ex en 6-åring som gärna ville uppvakta sin mor på morsdag så hade det varit en helt annan sak!
  • ottis

Jag tycker att de inte är så värst konstigt men att de ska komma från barnet och inte från mamman. Vill barnet eller om pappan frågar sitt barn om han/hon vill köpa en pressent åt sin mamma så självklart ska dom få göra de men att pappan ska köpa för att sen ge till sin son som är 2½ år som inte förstår tycker jag kanke inte riktigt passar sig.
    Men de är vad jag tycker!

• Anonym (...)

Jag och min sambo har tänkt hjälpa hans barn att fixa morsdag present till sin mamma och åka dit med den. Till och med jag som frågade. Hon har gjort så för honom och jag såg hur glad han blev. Förra året va de hos sin mamma och de har morföäldrar nära som kunde hjälpa dom. Men i år är de här och då känns det självklart att hjäkpa dom. Skulle inte vilja ta den dagen ifrån henne. Ska själv fira min första mors dag och det känns sååå specielt :)

• wooonderchild

men vilket tjafs... självklart ska man uppmuntra barnen att säga att de är morsdag respektive farsdag och VARFÖR man firar det m.m och så får barnet komma på ngt att göra vad den vill göra.. bara ringa och säga grattis jag älskar dig mamma m.m

• Anonym

Jag hade tänkt att jag inte har med det att göra, det är faktiskt något mellan föräldrarna.

Svar på tråden Morsdags Present