Anonym (inlägg 5) skrev 2009-04-27 09:04:12 följande:
Vad spelar det för roll vad mamman gjorde till pappan på fars dag? Det handlar väl egentligen om att hjälpa sitt barn att fira sin förälder inte att man själv firar sitt ex. Så då är det ju omtanke om ens barn som står i fokus inte omtanke om exet. Eller menar du att man bara ska se till rättvisan mellan föräldrarna? Att om hon inte ser till att vårt barn firar mej på fars dag så ska jag inte hjälpa vårt barn att fira henne på morsdag?
Nu är ju mina åsikter i denna fråga rätt starkt färgade av hur det går till i de särflyttade familjer jag har i min närhet och där är mammorna faktiskt rätt pigga på att berätta hur dåååliga barnens pappor är som inte tänker på sådana saker som tex morsdag hur de "måste" tjata om saken veckor innan för att "den värdelöse" pappan skall komma ihåg att fixa present till födelsedag eller liknande för barnets räkning, men sen är de själva dubbelmoralens väktare för varför skall de fixa något till pappan om han inte ber om det måtste det ju vara oviktigt osv...
så ja därför har jag den uppfattning om att lite rättvisa mellan föräldrarna skadar inte. däremot känns det i mina ögon väldigt fult att hon bett om det. men jag ser skillnad på hur man formulerar sig säger man tex: Kan du hjälpa "nisse" komma ihåg att det är morsdag nästa söndag? = OK
* Kan du hjälpa "nisse" fixa en morsdags present till mig = Inte OK
dock vet vi inget om ordval etc här...