• Anonym

anses propavan va ett stark sömnmedel

Som rubriken lyder.

• Svar på tråden anses propavan va ett stark sömnmedel
  • Adut 27

""För när jag tar inför natten så tar jag 2 propavan, 2 ml Theralen och 1 Imovane.""

Oj varför så mkt?? 2 ml. theralen låter som en lite väl hög dos med tanke på imovanen och propavanen

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-24 11:36:46 följande:
    Dom är helt värdelösa. Man får ju ta minst dubbla dosen för att nåt ska hända. Man blir lite trött och blir bakfluddrad till tusen. Rävgift.Då är Stilnoct mycket bättre.
    men stilnoct är ju nakotikaklassat och ska tas med stor försiktighet. sen är den starkt beroendeframkallande också
  • Anonym

Nej, det anses inte vara ett starkt sömnmedel. Det är ett insomningspreparat som inte är beroendeframkallade eller narkotikaklassifierat.

• Missimo84

Haha, nej det är ett av de svagaste sömnmedlena. Du får mig inte att somna på ens 20 st. Theralen btw är också väldigt svagt och ges till små barn som har sömnsvårigheter. Dock inte utan läkares konsultation Ifall ngn får för sig att exprimentera.
    Imovane och stilnoct är något starkare och vanebildande, alltså inte starkt beroendeframkallande. Utan det finns en risk att bli beroende. Sen kan man käka höga doser av dem med utan att bli beroende. Dock är de narkotika klassade och t.e.x. en överdos av dem kan bli farligt.
    Ett starkt sömnmedel är t.ex. rohypnol.

• Nyfiken gul
    Saxat från Fass angående propavan

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19600628000017&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Hur verkar Propavan?

Propavan har en uttalad centralt dämpande och lugnande effekt. Propavan är inte beroendeframkallande.

Vad används Propavan för?

Propavan används som sömnmedel vid olika former av sömnrubbningar.

Graviditet

Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.

Amning

Propavan går över i modersmjölk men påverkar troligen inte barn som ammas. Rådgör dock med läkare vid mer än tillfälligt bruk av Propavan under amning.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • MajaMaria79

Min läkare berättade för mig att Propavan ursprungligen utvecklades som en allergimedicin, men bieffekten sömnighet gjorde att den främst kommit att användas som sömnmedel.

• Anonym

Propovan gav mig bara myrkrypningar i benen, massor dessutom.....
    O det fattade jag inte först när jag fick det, efter att tagt 1 tablett o inte kunde somna så tog jag 1 tablet till....hahaha! Kunde absolut inte sova men vilket myrkryp i bena jag hade. Dom nästan dansade av sig själva

Perfekt för mig är en stesolid, somnar jag på direkt. Räcker dessutom med 1/2 5mg!

• Anonym

Nej, det anses som svagt. Innan man får utskrivet riktiga sömnmedel skriver de ut propavan, theralen, atarax och lergigan, det tror jag mest är för att de tror dina sömnsvårigheter är inbillade. Dessa preparat har mycket liten hypnotisk verkan, ungefär som att lukta på lavendel eller dricka en kopp kamomillté.

• Anonym

De sömnmedel som är starka är:
    Nozinan, som är neuroleptika
    Sonata, Stilnoct och Imovane, som är semibensodiazepiner
    Stesolid, Mogadon, Sobril, Flunitrazepam, Xanor, osv, som är bensodiazepiner
    Hemineurin, som mig veterligen bara skrivs ut på slutna ålderdomshem.

• Anonym (Hrm.)
    Anonym skrev 2009-04-25 11:42:51 följande:
    De sömnmedel som är starka är:Nozinan, som är neuroleptikaSonata, Stilnoct och Imovane, som är semibensodiazepinerStesolid, Mogadon, Sobril, Flunitrazepam, Xanor, osv, som är bensodiazepinerHemineurin, som mig veterligen bara skrivs ut på slutna ålderdomshem.
    Men Stesolid, Sobril och Xanor är inga sömnmedel.
Svar på tråden anses propavan va ett stark sömnmedel