• Anonym

anses propavan va ett stark sömnmedel

Som rubriken lyder.

• Svar på tråden anses propavan va ett stark sömnmedel
  • Missimo84
    Anonym (Hrm.) skrev 2009-04-25 21:48:29 följande:
    Men Stesolid, Sobril och Xanor är inga sömnmedel.
    Stesolid eller hur det nu stavas används som sömnmedel i vissa fall, liksom sobril även kan göra det. finns även vissa former av Xanor som är utformade just i syfte för att sova.
  • Missimo84
    Anonym skrev 2009-04-25 23:38:09 följande:
    Nej, inte alls på mig heller. Har som mest ätit 20 7,5-milligrams och inte blev jag trött av det. Det enda som hände var att det smakade illa i munnen och det kändes som om jag precis gått av en båt. Jag tycker det är helt fantastiskt att människan som kommit så långt i sin utveckling inte klarar av att producera en medicin man faktiskt somnar av. Finns det inga sömnmediciner som bara däckar en, som en slägga i huvudet?
    Sen kan det ju också vara så att 20 7,5 mg av Imovane, antar jag? Inte är en lämplig dos. Vid för höga doser så får tabletterna motsatt effekt vilket gör att du absolut inte kan somna.
  • Anonym
    Missimo84 skrev 2009-04-26 08:12:16 följande:
    Sen kan det ju också vara så att 20 7,5 mg av Imovane, antar jag? Inte är en lämplig dos. Vid för höga doser så får tabletterna motsatt effekt vilket gör att du absolut inte kan somna.
    Jaha. Men jag tog dem två och två kanske och väntade ett tag på effekt, men den kom aldrig så jag gav upp när jag ätit 20.
  • Missimo84
    Anonym skrev 2009-04-26 09:46:00 följande:
    Jaha. Men jag tog dem två och två kanske och väntade ett tag på effekt, men den kom aldrig så jag gav upp när jag ätit 20.
    Det gav nog effekt, men du hann nog inte få rätt effekt förrän det slog över. JAg tor ju knappast att läkaren hade rekommenderat den dosen du slutligen fick i dig
    Men visst, imovan fungerar inte på alla. Det fungerade ine på mig t.ex.
  • Anonym (Hrm.)
    Anonym skrev 2009-04-25 22:12:26 följande:
    Anonym (Hrm.) skrev 2009-04-25 22:00:31 följande:
    Du bör inte köra bil när du tagit Stesolid heller då detta är narkotika som försämrar din reaktionsförmåga.Du somnar inte av en normal dos sömnmedel heller om du inte lägger dig ned och försöker sova. Själv tycker jag att Stesolid är ett betydligt mer effektivt sömnmedel än t.ex. Stilnoct eller Nozinan som jag kan äta som smågodis utan att somna.
    I mitt fall (och även många fler med ångestdiagnos) så bör jag nog inte köra bil om jag INTE tagit Stesolid.

Men jag skulle aldrig sätta mig bakom ratten efter att jag tagit en Stilnoct.
  • Gnatajajart

Anonym (Hrm.) skrev 2009-04-27 20:28:35 följande:

I mitt fall (och även många fler med ångestdiagnos) så bör jag nog inte köra bil om jag INTE tagit Stesolid. Men jag skulle aldrig sätta mig bakom ratten efter att jag tagit en Stilnoct.
    Var försiktig med det där, du. Är ganska säker på att det klassas som drograttfylla även om du har medicinen utskriven. Tror du riskerar att bli av med körkortet och hamna i fängelse.
  • Anonym (Hrm.)
    Missimo84 skrev 2009-04-26 08:09:42 följande:
    Stesolid eller hur det nu stavas används som sömnmedel i vissa fall, liksom sobril även kan göra det. finns även vissa former av Xanor som är utformade just i syfte för att sova.
    Konstigt, det har jag aldrig hört/ läst om.
    Men man ska ju följa sin läkares ordination och ibland kan medicin rekomenderas mot annat än den egentligen är framtagen för.
    Om någon får Stesolid utan att lida av ångest så blir nog denna människan lite trött av den.
  • Anonym (Hrm.)
    Gnatajajart skrev 2009-04-27 20:31:27 följande:
    Anonym (Hrm.) skrev 2009-04-27 20:28:35 följande:
    Var försiktig med det där, du. Är ganska säker på att det klassas som drograttfylla även om du har medicinen utskriven. Tror du riskerar att bli av med körkortet och hamna i fängelse.
    Då hade nog min läkare berättat det för mig.
    Varningstrianglar är ju även borttagna från medicin nu sedan en tid för att det är så individuellt hur man reagerar.
  • Missimo84
    Anonym (Hrm.) skrev 2009-04-27 20:33:34 följande:
    Konstigt, det har jag aldrig hört/ läst om. Men man ska ju följa sin läkares ordination och ibland kan medicin rekomenderas mot annat än den egentligen är framtagen för. Om någon får Stesolid utan att lida av ångest så blir nog denna människan lite trött av den.
    Ok, har fått för mig att det är ganska vanligt.. Men cad vet jag? E ju ingen lääkare direkt
  • Nannasan

Jag blir helt chockad när jag läser att vissa tycker Propavan inte funkar alls - jag tar 1/4 tablett - och blir helt utslagen! *s*

Tänk så olika man kan reagera!!!

• HWikström

JAg fick propavan utskrivet när jag var gravid, vilket jag tyckte var helt horribelt eftersom min mamma också åt propavan när hon hade sömnproblem och hennes läkare sa att detta var starka sömntabletter.
    Som tur var åt jag inga propavan för jag läste sedan i Fass att man inte ska äta det om man är gravid. Jag förstår inte hur min läkare kunde skriva ut dem till mig när hon visste att jag var gravid.

• Nannasan
    HWikström skrev 2009-06-24 18:37:27 följande:
    JAg fick propavan utskrivet när jag var gravid, vilket jag tyckte var helt horribelt eftersom min mamma också åt propavan när hon hade sömnproblem och hennes läkare sa att detta var starka sömntabletter. Som tur var åt jag inga propavan för jag läste sedan i Fass att man inte ska äta det om man är gravid. Jag förstår inte hur min läkare kunde skriva ut dem till mig när hon visste att jag var gravid.
    Men, men... De ska gå bra att ta i samband med graviditet. De är inte så starka. Enligt deras egen bipacksedel går det bra, och enligt FASS också. :)
Svar på tråden anses propavan va ett stark sömnmedel