• hej hopp fallera

Österbottniska tråden 17

Välkomna till vår 17:de tråd!

Här är alla välkomna, det spelar ingen roll om du hängt med sen början eller är alldeles ny här. Känn dig välkommen! *och samma på dialekt*

Här är våra tidigare trådar:
    tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3052858.html
    tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m4117933.html
    tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5492579.html
    tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m7297792.html
    tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m9182214.html
    tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m11369058.html
    tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m14125141.html
    tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m17093871.html
    tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20340120.html
    tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23423350.html
    tråd 11: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m26562686.html
    tråd 12: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m29404874.html
    tråd 13: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m32347816.html
    tråd 14: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34908995.html
    tråd 15: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37652568.html
    tråd 16: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m40658662.html

Här är våra andra österbottniska trådar:
    gravida/bebistråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m42792472.html
    recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m42448178.html
    träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m41144028.html
    vikttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41388898.html
    motionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42121303.html
    byggtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41204572.html
    odlartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40642326.html
    dagens mat-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m41204436.html
    scrappartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m41886616.html
    öb-listan: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37653025.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 22:16
    odlartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43516211.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-10 22:38
    träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m43826903.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 07:22
    vikttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44042234.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-09 09:37
    motionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44652620.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-05 22:25
    gravida/bebistråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45332952.html

• Svar på tråden Österbottniska tråden 17
  • thecarseatlady
    Missalibabagirl skrev 2009-07-12 23:46:52 följande:
    Ja tycker et i e betä ti haa en braán bilstola fast a tå e framåtsvängd fö bitit än et vi sko vara utan å bara haa en sittdyno. Ida tå ja va ti Kärkkäinens så rååka ja faktist sta å skåda på bilstolona tär. Tå råka ja få syn på et "gravid-bält" ti haa i biln tå man e gravid. Visst int et toko finsta heldä..män undi ti 18 månadä som ja ha viri gravid så ha int ja använd na toko. Ha du sjölv använd na toko bält tå du ha vänta båånä diin? Eldä ha naan åv döm fått lek mä en leksak som i star "ej för barn under 3 år" fast di ha viri undi 3 år? Just checking....
    Ett sånt bälte behöver man inte, det är helt säkert att använda det vanliga bältet när man är gravid. Enligt vad jag har läst så blir det bara lite bekvämare med det...men det kan man ju gott vara utan och spara sina pengar till en bilstol istället. ;o)

Självklart har barnen lekt med sådana leksaker! Sa jag inte redan att jag INTE är "hyper", jag är ju helt normal ju... ;o) Trots mitt udda intresse.

Däremot låter jag dem inte leka på trafikerade vägar, inte springa med knivar eller saxar i händerna, inte klättra på staketet till terassen(flera meter högt) och inte springa runt med pinnar eller andra vassa saker i munnen. Så visst är jag lite tokig va?! ;o)
  • thecarseatlady
    coolabruden skrev 2009-07-12 23:10:45 följande:
    oj nu hinda int ja.. ja håller me thecarseatlady
    Tack!
    beibikär skrev 2009-07-13 00:05:06 följande:

Dähä tyckt ja va nästan bäter ti skåda. Nu ska vi sova på saken fö egentligen så ork ja int diskuter tokide så grömt som e kanske verka
    Ja, den också jättebra! Även i USA har de nu ändrat rekommendationerna till att barn ska sitta bakåtvända så länge som möjligt, alltså tills de har vuxit ur sina vändbara bilstolar. Så jag känner till många som har vänt sina barn bakåt igen.

Även denna film är värd att se; www.folksam.se/testergodarad/barnibil/enfilmomhurduskyddardittbarn

Jo, sov på saken nu så gör du säkert kloka val i morgon. ;o)
  • Augustibrud

Int ere jo ritti trafiksäkert om man som förälder har ett missnöjdi båån i baksääti helder ..namejr ork ja int skriv, men i vissa fall tycker ja he bär åv ti vaa nästan hysteriskt ...

• veera

Jär är e diskussion om bilstolana igen en gang.
    Vi svängd flickos bilstola på eitårs dan å he va he bästa vi ha jort. Ja e in på sama linja som Augustibrud tycke ja. Vår flicko gallskreik å va heilt hysteriskt fyri vi ens hinda ut på lansväji(tid är e ca 200 meter) så att åk in ti stan å handel(7 km) va en plågo fö all i biln. He bleiv betä san vi svängd bilstola fast flicko än ida int tycker om att åk bil men 10 km gar ida. Ho e nu snat 7 år.
    Ha förälder som har haft et sånt bån i biln veit att he e int na trafiksäkert att åk me ein som gallskriker heila tin. Tå tror ja att chaufförn kan minsk risken fö krocka å dikeskörninga om man kan koncentrer se på trafiken.
    Ha som har et snälli bån som klarar åv att sita svängd bakåt i fyra år så har e så. Å ti som int har hadd min flicko i biln ska va nöjd.
    Lag är att båne unde 3 år ska ha bilstola eldä kudd. Tack fö me.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • veera

Nu ska ja ta å mix liti mjölk å jolgobba ti drick å san far ja ut ijen. Jär så itär vi jolgobba ti måronmål, lunch, middag å kvällsmat. Nåja, int poitsi vår fö han vill ba ita max 1 jolgobb om dan.
    Om en viko byri jakobsdagar, hoppas e blir na granni väder tå. {#lang_emotions_sunny}

• thecarseatlady

Jag kommer nog aldrig att förstå hur en del Österbottningar tänker... Märker att jag passar bättre in på den svenska sidan, där bilsäkerhet är en prioritering bland föräldrarna. Vi är nog verkligen långt efter här i landet...
    Försök få mig att förstå nu. Om man har ett barn som är missnöjt i bilen, försöker man då inte ta reda på varför barnet är missnöjt? Om det har för varmt, för obekvämt, har tråkigt, blir åksjukt eller vad då? I så fall kan man ju försöka åtgärda DET problemet istället för att genast ta till den lätta lösningen att vända barnet framåt och därmed utsätta det för livsfara. Nog har även vi torkat spyor i bilen, fått ha det svalt för barnen, stannat ofta, packat med tidningar och saker åt dem att göra i bilen. Men att vända sonen framåt skulle vi ju inte ens överväga.

Å Veera har fel ang. lagen i Finland. Så här säger den;

"Enligt bestämmelserna i Vägtrafiklagen ska barn under 135cm använda en säkerhetsanordning som är anpassad till barnets vikt i person-, paket- och lastbil."

Så lagen gäller upp till 135cm, inte 3år. Men vill man skydda sina barn även fast de blir äldre så ska man inte bara följa lagen. För rekommendationen säger samtidigt att barn behöver bältesstol till 10-12årsålder. Vi har långa barn, vår 6-åring är nu nästan 130cm och 8-åringen är nästan 145cm, men de sitter båda bekvämt i sina bältesstolar ännu och kommer så att göra tills de har vuxit ur dem.

• beibikär

Nu ha ja sovi tå, sovmårån tills en aku ankka fösäljar ringd å väckt me. Ja svara i misstag men ja sa int e ool, ja ba låt som tå man njuter åv ti mårn se...hmm osv, föst flöda orde tätt som vanlit ti i ana ända, så vart e liti segare fö enna å så byrja pause koma å vart liti länger...ja nästan slumra tibak tär ja lå...he känsta at e vart liti konstit på trån. Tå o ti sist fråga om ja ska köp så sa ja ba at kiiiitos men nej tack så sokerlent å sömndrucket som ja ba kuna. ho vart liti konsti å ja skratta no gott tå ja la på lurn. Ja e psyko, men he e så rolit ti driv me döm å härlit ti byri dan me et gott skratt!

Nu ha ja flytta om bilstolana i biln å prova ha bååne ti siti å komi til at ja böv ein ele två stola til. van ska man köp he? Ja ska å handel, har de bra stolar vi Prisma ele ska ja fa ti BikeTrim?

Sku va ti sök ett na kläder å kanske, int böv ja ju va så ivri så ja far i nattlinne å köp dömde stolana

• Augustibrud

Janå om ett båån gallskriker allt tills man vänder stola kan e jo knappast bero på värma å int tror ja åksjuka helder(om int di ha spydd)...Klart he e viktot me trafiksäkerhejt! Men ja tycke man behöv int dumföklar österbottninga överlag fö he! Ja tycker att ti som har nöjd å glad bakåtvänd bååne ska ha he tå! Å ti som har missnöjd bakåtvänd bååne ska få vänd döm framåt utan att vissa ansir att man e hejlt dumb i hövo!!! sori nu, men ja reser alltjämt ragg tå naan lås vara bäter förälder än ader Var å ejn me sett tycke jag! Bååne e no he dyrbarast vi har å klart man vill tejras bästa, men jag ansir att vår familj e mest trafiksäker bara int na båån skriker i biln! Å som vi hadd e tå twinse vart född så sko vi ha bööva ha 3 bakåtvänd bilstolar i ejn bil..berätt nu vilken bil vi sko ha bööva skaff tå!! vi har nu en farmar VW passat å he ryms me nöd å näppe 2 bakåtvänd å 1 sittkudd i baksääti

• beibikär

probleme va alltså int a ja int bryd me om bååne min, int helder at ja int sku ha råd ti köp säkerheitsutrustning. finsta e na som int ja had tänkt kuna händ bååne min? Finsta e överhövotagi na som va viktoari i liivi än ti få dähä bååne? had ja int tänkt me in i ho uslit e sku va om na händ? Ha e händ na? Veit ja na? Saken är den at ja e noiji, så noijo så ja utveckla panikångest tå förra va baby. Ja vil INT få tibak ti probleme. Ba fö he ska ja köp dömde stolana ida, ba fö säkerheit, fö bååne å fö ti må bra. Ni kan byri tala om ho faali årma e, å vis länka ti bååne som död åv he, så slutar ja ti leta bååne va ut å. Tycker he snuddar på skrämselpropaganda? Men ja veit int.

Ho kan man ba hopp in från ingenstans å byri föreläsa å dumbföklar, utan at veta va e finns fö bakgrund? Såklart gör vi all bästa fö bååne vår, åtminstone ti som jär ha skriva, he veit ja. Dähä råka va en tråd tär mang känder varar å vi ha såta på i några år å diskutera dittan å dattan å alltsomoftast diskutarar vi bilstolana å.

Man har olika intressen å såmt har bilstola å såmt har hästa ele scrappasi. Men int böv man prack he eitta ele ana på nar. Oupplyst at tro att all österbottninga tänker lika

Sku na vänli själ alltså kuna upplys me om de har na bilstolana vi Prisma å om de döger ti na?

• veera

Ja vi östebottninga e konstie shack.

Vår flicko blir ja alde klok på så om nan ade vill va barnpsykolog, vassogo. Nä men i vårt fall så tror ja att största orsaken ti vafö ho vantrivs i biln e känslo åv att va fastspänd. He beror tå på att ho e född me höftledsluxation å va fast i skena ti tri fösta månana. He gar int ti jö så myki åt he, men he undelätta tå ho fick si frammåt.

Så lagen gälde ända tills di e 135 cm. Vafö ordnas tå int na sittkudda i förskole/skoltaxi?

Var å ein får rop se hes om åsiktre sin om di vill föbetä värde.
    Undrar om ja sku ta å byri upplys folk betä om riske di tar varinda dag tå di iter...
    He gar int ti föbjud cancerframkallande bekämpningsmedel eftesom heila Finlands skörd sko riskeras ti int e finns "ofali" bekämpningsmedel. En deil konventionell säd sprutas na dag fyri tryskasi fö ti få ner torkningskostnade, konventionell jolgubba besprutas åtminstoni i Sverige 6 gang fyri di blir iti, päärona gar int att odel utan bekämpningsmedel osv...
    Nu ska ja fa å ta en jolgubbspaj ur uun.  

Svar på tråden Österbottniska tråden 17