• hej hopp fallera

Österbottniska tråden 17

Välkomna till vår 17:de tråd!

Här är alla välkomna, det spelar ingen roll om du hängt med sen början eller är alldeles ny här. Känn dig välkommen! *och samma på dialekt*

Här är våra tidigare trådar:
    tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3052858.html
    tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m4117933.html
    tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5492579.html
    tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m7297792.html
    tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m9182214.html
    tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m11369058.html
    tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m14125141.html
    tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m17093871.html
    tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20340120.html
    tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23423350.html
    tråd 11: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m26562686.html
    tråd 12: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m29404874.html
    tråd 13: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m32347816.html
    tråd 14: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34908995.html
    tråd 15: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37652568.html
    tråd 16: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m40658662.html

Här är våra andra österbottniska trådar:
    gravida/bebistråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m42792472.html
    recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m42448178.html
    träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m41144028.html
    vikttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41388898.html
    motionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42121303.html
    byggtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41204572.html
    odlartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40642326.html
    dagens mat-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m41204436.html
    scrappartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m41886616.html
    öb-listan: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37653025.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 22:16
    odlartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43516211.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-10 22:38
    träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m43826903.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 07:22
    vikttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44042234.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-09 09:37
    motionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44652620.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-05 22:25
    gravida/bebistråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45332952.html

• Svar på tråden Österbottniska tråden 17
  • veera

Nu sko ja vila eftelys et recept na recept på gurksallad/gurkinläggning.
    Ja ha haft ett recept ur ett lilli häft som ja fick från Sursik me langgurko, lök å dill i en ätikkalag. He häfti me recepti e så klart bort nu tå ja ein gang har gurku, lök å dill. Om nan har na bra recept så kan ni lägg i recepttrådn. Tack å gonatt.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • atten

jaha, dehär fl tycker visst att ja int ska uttala me alls ikveld, posta just ett inlägg som fösvann, men kanski e va lika bra? å int kan ja citer na. he ja mära säj nu var att beibikärs erfarenheit från ida visar att bånbilstolsförsäljare int allti veit bäst. men läsa bruksanvisningen, tär borda e sta. sidonackstöden sku ja i varje fall int ta bort å he e no heilt klart så att man kan monter me klacken nedanom säti.

ännu sku ja säg att ja tror att he e ganska få som int naleis har råd ti köp en bakåtvänd stola, bk handla ju stolana för 189€ ida, så he e väl he som ska till för att få en bakåtvänd stola i dagens läge. klart att all int har råd ti huxflux köp en dylik stola, men mang klarar iaf åv att spara ihop ti en stola. ja sku vila påsta att om viljon finns så gar myki. int bara tå e geldär bånbilstolana.
    Augustibrud har säkert rätt i hede om prisen, men no måst he konsumentren få fakta å. Men he e klart, småbånsföräldran e lätt ti mjölk på pengan.
    ja, ja, int kuna ja hald käftan om bilstolana fast ja så stort mena he .
    å sindi å Lilla My e dåuli ti ped! vi har en glassvägrar jär vi oss, men kanski han håksar glass e gott tå han vaar lika gambäl som rasse .
    nu gar ja å sova. natinati!
    Mamma åt Zacharias
  • thecarseatlady

Beibikär; Nä, vet du vad! Bra tålamod har jag nog, men någon gräns måste man ju dra. Varför skulle jag lägga mer tid på att hjälpa dig som inte är det minsta trevlig och som redan tror att du vet allt?

I stället vill jag tacka för alla jättetrevliga inlägg som jag har fått i min inbox från folk som har följt tråden på avstånd. Tack för dem! Jag kommer att svara på alla så fort jag hinner, har lite mycket just nu bara. ;o)

• tussimamma

Oj va ni ha ve aktiv nu!
    Välkomi du nya!
    Trevlit me nan som star fö åsiktre sin å ja antar ja blir betrakta unjifär lika smidi som en flodhäst även om ja ha ve jä läng så ja reagera nu int na på na som vart skriva. Faktiskt. Eldä jå- ide me att di i Sverji e så mytsi meir påläst å upplyst å framåt, eldä na tidåt. (ja kanski missuppfata?) Ti he kan ja säg- japp he e di. På gott och ont. Ja halder fullständit me om att Österbottninga kan va träslo. På mang sätt. Men å andra sidan så tyckä ja svenska ofta e jåmo. Men nu e int all svenska jåmo å int e he all Österbottninga träslo. He finns all sorte.

Å nu ska ja föklar ide me vafö Östebottninga e träslo..
    Eftersom he e såleis, att om ja fa körand ti kära Sale en vacker dag tå he e adä familje i farten. Så sir ja meir än varana gang åtminstoni ein bil, tä van he sitä na bån löst. Eldä fö mang i baksäti. Eldä fö små i framsäti..San sir man na tode antik babyskydde imillanåt van he sitä nating så stort så man veit int ho di lyckas tryck ner ide di ha tryckt ner tid heldä.
    Man sir tode allt som oftast. Ho reagerar man tå?? Jo man tyckä man sjölv e dåuli ba man ids lägg säkerheitsbälti på båne sin. Vi påverkas av vår omgivning. Å ho vi än vänder å vrider på saken, så no e he slarvo sjack me bilsäkerheit jär i nejden!

Tå ja fik fösta båni fö tolv år san så jo ja som all adä. Ja låna ett bejbiskydd åv en kaveri. Int en aning ho gambel he va. San köpt ja no en fina stola. Had båni bakvänt tills ja lag i å siti i baksäti tå lillebror kom. Å tå var a 1år å 10måna. Å tå la ja a me näsa i färdriktningen. Ja had int na Internet å ja skåda ba ho adä jo å va som va tillåtet å levd enligt he. Ana båni fik nye bejbiskydd, å he had vi eitt år. Å san tå ha böva stola så åka eittan på kudden. Knappt 4år gambel. Trian åka san bakåtvänt tills ha va milla 3.5 å 4år. Heilt enkelt för att personer som the carseatlady jär had upplyst me om farona etc.

I övrigt så sitä faktiskt int min 7åring på na bälteskudd, he bodi a jo jöra fö ha e undi 130cm.

No kan vi ironiser dähä bilsäkerhejtn. Å int vejt ja rikti va ja ska ha fö åsikt. Dimdi gambel stolana så e ja liti kluven för. Å samaleis så tyckä ja jo tå att he e fökastlit ti kör me en rotia bil. Men he e Finska statens feil tå bile e så dyr jär i landi. No sko maskinparken si adeleis ut om bile sko kost samaleis som i Svärji. No ha vi toko hoppo som ana bil å int va ja lägge fö stola i ha biln kan ja påstå he e na säkerheit övehuvutagi.

San måst ja ännu kommenter Akinnas frågo om ide ti kör me 8pers i en 5pers bil. Fösto ja rätt? Min åsikt e att he e heilt fökastlit! Även om he e sällan. Int veit ja ho stor bile he fins. Vi ha en 7pers bil- Opel Zafira å he e int na dyra bil! Mära man siti 8 i biln så gälder e ti ha en minibuss. Å ha man int he så kör man me 2 bil. He gar he å.

Nu ha ja sagt va ja tyckä- å ja pedar uta pedhjälm!

• beibikär
    thecarseatlady skrev 2009-07-13 21:44:40 följande:
    Beibikär; Nä, vet du vad! Bra tålamod har jag nog, men någon gräns måste man ju dra. Varför skulle jag lägga mer tid på att hjälpa dig som inte är det minsta trevlig och som redan tror att du vet allt? I stället vill jag tacka för alla jättetrevliga inlägg som jag har fått i min inbox från folk som har följt tråden på avstånd. Tack för dem! Jag kommer att svara på alla så fort jag hinner, har lite mycket just nu bara. ;o)
    Rikta ja me skilt ti te på na vis? Ja bruk mang gang skriv rakt ut va ja tänker å frågona min får ha som vil svara på ele läta va. Int fövänta ja me nating åv te int, ja klarar no me sjölv i dähä ärand. Jag som veit allt, Veit tillräcklit fö ti fata at ja veit fö liti om mytsi no, men he gar ti ta reda på. '
    Å ja tar e som en komplimang om ja klarar ti int va trevli fö ja ha fått hör alltfö mytsi at ja e fö snäll å ja sku verkligen ha nytta åv ti kuna va liti otrevli så ja övar ije nu. Konstiti om tålamodi to slut tå du sa ikvejs at du tycker om ti diskuter. Men naliti slöött måsta ja få tyck e var tå he verka som ja sku ha böva köp nader sort. He e ju int så kul tå man sjölv tycker man ha hitta na man tyckt va bra å så får man läsa strax at e sku böv va na bäter.
    För at int skräm bort meir trevli folk å vanli normal samtal järifrån så komber ja int ti sej na meir i dähä nu. vil du na får du inbox me, thecarseatlady. Ja bruk int vila laga me trätand me nan.
  • Lilla My i Finland

carambola - hohho va grömti ingridiensre e va tidee! Men goo lååt e no.

beibikär - om du lagar en sånde kako som carambola länka till så kombä ja ti tett o e otrevli o träslo så kan vi öv på ti va snäll...

Hohho va hemst he e ti ita se halvt födärva på gott på dan, tå e lämnar åpåå så nu sku sku ja kuna vräk in ho grömti gott som helst igen... Sku böv fa pedand runt pedersöri iställi...

• Lilla My i Finland

Oj, ja har ju missa vissa kommentare...

beibikär -jåå, ja kan no ped. Just o just... Men ja ska öv opp fömågo igen så tå ska ja väl var bra igen.

• Carambola

Grömti ingrediense??! Nåne nå, ja tykt e va rikti lagom ja nalejs...å enkel ti laga...å tå får man sta nära gubbi i köki en stånd tå ejna ska visp å ejna häll koka hallona i en stråla moussen..he ska va gubbi som gör he!

• Lilla My i Finland

carambola - okej, int va e så grömt heldär... Läst ba såde hastot ti föst å listo va så lang me ingridiensre... Å så läst ja ströbröd tär e sto strösocker, så ja va kanski liti tröitt i öga. Gubbi ska sta o lägg stråla i köki...

Svar på tråden Österbottniska tråden 17