• hej hopp fallera

Österbottniska tråden 17

Välkomna till vår 17:de tråd!

Här är alla välkomna, det spelar ingen roll om du hängt med sen början eller är alldeles ny här. Känn dig välkommen! *och samma på dialekt*

Här är våra tidigare trådar:
    tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m3052858.html
    tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m4117933.html
    tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m5492579.html
    tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m7297792.html
    tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-5-172/m9182214.html
    tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m11369058.html
    tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m14125141.html
    tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m17093871.html
    tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m20340120.html
    tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23423350.html
    tråd 11: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m26562686.html
    tråd 12: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m29404874.html
    tråd 13: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m32347816.html
    tråd 14: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34908995.html
    tråd 15: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37652568.html
    tråd 16: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m40658662.html

Här är våra andra österbottniska trådar:
    gravida/bebistråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m42792472.html
    recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m42448178.html
    träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m41144028.html
    vikttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m41388898.html
    motionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m42121303.html
    byggtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41204572.html
    odlartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40642326.html
    dagens mat-tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m41204436.html
    scrappartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m41886616.html
    öb-listan: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m37653025.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 22:16
    odlartråden: www.familjeliv.se/Forum-11-240/m43516211.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-10 22:38
    träfftråden: www.familjeliv.se/Forum-5-67/m43826903.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-18 07:22
    vikttråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44042234.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-09 09:37
    motionstråden: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m44652620.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-05 22:25
    gravida/bebistråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45332952.html

• Svar på tråden Österbottniska tråden 17
  • thecarseatlady

Och förresten Millami, NTF rekommenderar att man byter bort babyskyddet så snabbt som möjligt istället för att ha det kvar så länge som möjligt. För ett babyskydd är säkrare då det sitter bättre fast i bieln och har en skonsammare lutning för barnets nacke vid en ev. krock. Så om jag var du skulle jag låta lillan ta Hi-wayn ganska snabbt och köpa en rymligare stol åt storebror. Men det gör du förstås som du själv tycker. :o)

Min systerson ska få en Hi-way nu och han är bara 4,5mån. Men vi har provmonterat vår Hi-way i deras bil för att se att den passar och pojken satt väldigt bra i den redan. :o)

• Millami
    thecarseatlady skrev 2009-07-13 14:11:23 följande:
    Förlåt för att jag inte har svarat dig tidigare Millami, jag hade nog helt glömt bort din fråga då det har kommit så mycket annat emellan. Men det var det här jag pratade om www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=7... som man kan köpa om man inte redan har öglor i bilen. Tyvärr så har jag inte köpt själv och kan därför inte säga var du får tag på dem här i vår närmaste omgivning.... Jag har inte tittat på Biltema här i landet, men kanske man kan beställa därifrån. Om du då bara har en stol, t.ex. Hi-wayn som ni redan har, som har stödben, så kan ni ju flytta på sätet framför som ni vill utan att det ska påverka stolens montering.
    tack,...ska ikväll då barnen gått å sova kolla lite på näte var man kan få tag i dem...

hmmm, va sku man köp för stol åt storebror då..hade lite fundera vi sku köp en till hi-way...
    Lycklig Mamma till Anton -07 och Nea -09
  • thecarseatlady
    Carambola skrev 2009-07-13 11:14:02 följande:
    He känslit ti bli kritisera fö hadlinga siin tå e gälde ejji båne å speciellt om vejt at int man vald hedi tryggast alternativi....men he e ju naturlit ti böri fösvara se äntå... Ja undrar mest på domdi lang bejne ja som di måst ha langt upp ett ryggsödi...er int e OBEKVÄMT ti sita så??? Va sejr carseatladys båne om he???
    Självklart är det naturligt att börja försvara sig om man känner sig påhoppad, det gör nog alla föräldrar. Men min mening var förstås inte att hoppa på någon, utan endast informera om något som jag vet att de flesta föräldrar inte vet så mycket om. Och det är nog stor skillnad på att diskutera bilstolar sinsemellan i en liten grupp och att faktiskt ta reda på fakta. För ofta när man diskuterar utan att veta så blir ens funderingar och påståenden uttalade som fakta istället. T.ex. "ja, vi vände på vårt barn redan i 1-års åldern så det går hur bra som helst att göra så", "självklart kan man använda en bälteskudde åt en 2-3-åring, huvudsaken är ju att bältet sitter rätt över axeln" och "bilstol som bilstol, det viktigaste är väl ändå att barnet sitter fast i något", "om man krockar i 100km/h så spelar det ändå ingen roll hur barnen sitter fastspända, alla i bilen dör nog ändå", "jo jag vet att det är säkrare att använda en bakåtvänd bilstol, men för att kunna ha en så stor sak i bilen måste man ju köpa en enormt stor bil". Saker som jag hört folk säga i bilstolsdiskussioner och som inte har ett uns av sanning i sig. Så jag försöker att verkligen hålla mig till fakta, det jag inte kan hitta svaret på själv frågar jag av Håkan på www.carseat.se/ som informerar utländska föräldrar om bakåtvänt åkande och säljer svenska bilstolar till hela världen, eller Robert Bell på Säkerhetsbutiken(han har varit chef för Britax i hela sitt liv och varit med och tillverkat alla bilstolar som finns på marknaden).
  • Carambola

thecarseatlady, å jag tycker bara e fintfint att du informerar! Ja halder no hårt på at di ska sita bakåtvänd å så!

• thecarseatlady
    veera skrev 2009-07-13 11:40:51 följande:
    Kopierar från Finlex: 88 a § (31.3.2006/234) Transport av barn i fordon Vid transport av barn med en kroppslängd under 135 centimeter i personbilar, paketbilar eller lastbilar skall en i 88 § avsedd skyddsanordning för barn användas, om fordonet har bilbälten eller om en skyddsanordning för barn annars kan monteras i fordonet. Om det inte är möjligt att montera en skyddsanordning för barn i fordonet, skall barn som är tre år eller äldre transporteras någon annanstans än i framsätet. Vid transport av barn under tre år i personbilar, paketbilar eller lastbilar skall, med undantag av det fall som avses i 2 mom. 1 punkten, alltid en skyddsanordning för barn användas. I bussar skall barn som sitter på en egen sittplats använda för sittplatsen monterat bilbälte eller en skyddsanordning för barn. Avvikelser från skyldigheten att använda skyddsanordningar för barn kan göras enligt följande: 1) i taxibilar får barn transporteras på annan plats än i framsätet då de använder bilbälte, 2) på annan plats än i framsätet på personbilar eller paketbilar får på en (1) sittplats transporteras barn som är tre år eller äldre då barnet använder bilbälte, om det inte finns utrymme att montera någon skyddsanordning för barn på grund av att två eller flera sådana anordningar för barn har monterats på sätets övriga sittplatser, 3) på annan plats än i framsätet på personbilar eller paketbilar får under korta sträckor transporteras ett eller flera barn som är tre år eller äldre då de använder bilbälte, om transportbehovet är tillfälligt och fordonet av denna orsak inte alls är utrustat med någon skyddsanordning för barn eller inte är utrustat med tillräckligt många sådana anordningar för barn. Ett barn får inte transporteras i en bakåtvänd barnstol på en sittplats som skyddas av en krockkudde framför passagerarsätet, om inte krockkudden har deaktiverats eller deaktiveras automatiskt på ett fullgott sätt. Enligt lagen är e altså tillåtet att ha båne öve tri år i endast bilbälte. Vilket jag int har men he e tillåtet. He e båne unde 3 som MÅST ha bilstola eldä kudd.
    Veera; Ja, det där vet jag nog om tyvärr(fast jag hoppas att det ska ändras), så visst har du rätt i att det är tillåtet i enstaka nödfall, som en tillfällig "sista-utvägen-lösning". Men det är nog inget som man som barnfamilj rekommenderas att följa, för 135cm är ju nog verkligen minimum. Dumt är det åtminstone att det kryphålet finns, för vem kan veta om barnet bara transporteras "en tillfällig kort sträcka" så eller om det händer hela tiden?
  • coolabruden

ja ha no tänkt att vi ställer säte så att både jag o sambon räcks o siter bra.. för vi måst o ställ e hela tiden..
    men ja vill no ha di båda bakåtvänd så ja siter sjölv lite länger ifrån tå.. för nu siter ja nästan me näsan i ratten känns e som.. så länger bak sko ja no kuna sita.

vi har en brio åt noah. mena köp en ny åt beibi san, el sko beibi bord ta noahs o han sko få nyan..

hurudan sko han måst få tå..
    tå vi byter så er ju lillebeibi 9mån o tå er ju noah 2år o 9mån.

• Augustibrud

Men naa som ja ju fundera över tå var jo om he faktist finns 5 personers bil som e ryms 3 bakåtvänd stolar i baksääti vi hitta int.. isak var jo 2 år å 9 mååna tå vi fick twinsen, så han ha jo int siti bakåtvänd sen he..meeen ja böv ju föståss int veta he namejr, fö he e jo int aktuellt att vänd på han namejr...

• m00min

Nu ska ja heilt byt ämn fö ti informer att ja ha iti årets första kantareller just!

• atten

å ja ha just rensa fösta skörden jordgubbar ur eiji landi. men he landi gar på he sista, så he kombä bara små gubban, men söt å go e di.

Mamma åt Zacharias
  • Lilla My i Finland

Millami - Åtminstoni på dähär vår stolar finns e sånde "bein" ti lägg ner på golvi å så demde hängsla man ska lägg runt på golvi så har sådne "spännasgrejer" så om jag ska kör så ere ba ti släpp dem länger o så får ja dreiji säti länger fram... Hittills har e int vari na problem tå vi ba ha hadd stolana i mersu men igår flytta vi dem ti bemarin å tär fanns e int na sånde öglor...

Å ja haldär me allihopa jär... Nånee, int rikti såleis heldär. He e no bra me info, men...

carseatlady - liiti smidiari kan man vara i en sånhe tråd. Int na illa menat, men jär diskuterar vi allt från disktrasona ti världsprobleme å ti flesta veit meir ele mindär vem allihopa e... Så åtminsoni en lillan presentation om vem du e sku ha vari trevlit.

Å hede me att man tar åt se tå e gar fö när... Jåå, säkert sku vi kuna ha bååne vår ännu säkrari i biln om vi int alls sku kör naa, men... He e ju ba ti insi fakta å att allihop int har råd me ti bästa bilstolana ele bila fö ha deiln heldär... Men int tror ja nu att nan struntar i ti lägg bälte på bååne fö "va sku he jö na om bååni sku skadas om ja krockar"... Om e er nan som tänker så jär så hoppas ja att di säjr till hastot så di får sök se ti hvc ett na hjälp, fö he e int friskt ti tänk såleis... Lika liti friskt som e er ti va rädd fö allt...

Nu ska ja fa ut på lenkki me hunda å bååne o gubbi. Lilleman ska vi ha ti ped tror ja me hjälmi på å lillsesso får sess i kärro me bälti på å hunda lägger ja kopli på så di int springär ut framfö vagne ele na bil... He e ba gubbi som får ga löst... Månne ja sku böv lägg na sela på ha å??? Ba fö säkerheits skull...

Tjingeling! (Liti sokerhög e ja pga fö gooi doppas i Vasa)

Svar på tråden Österbottniska tråden 17