• Trinity78

Dialekter

Själv är jag stolt Västgöte, född och uppväxt i Lidköping. Min pappa har lärt mig en massa lustiga västgötska ord som väldigt få andra förstår: feschla, dröschla, klenig, trö, öffsadrôpp m.fl.

Vad har ni andra för dialektala hyss för er?

• Svar på tråden Dialekter
  • Björkeli

Slak är ett ord som har en sexuell anspelning där jag kommer ifrån, men där sambon kommer ifrån är det ett uttryck för hur någon mår, känner sig rent allmänt.

Så en gång var sambons kompis o hans tjej här hos oss. Vi kan kalla tjejen för Pia.
    Vi satt på pizzerian o Pia började beklaga sig över att killen hade så mkt att göra. Han jobbade, han mekade, han handlade, han körde mc osv. Sen avslutade hon med...

"O sen när han väl kommer hem till mig, då är han slak!"

Jag o min syster bröt ihop totalt...

• Björkeli

Dalarna... De pratar Malungsmål iställer för svenska....

• Nillane

Karra=godis
    Kånka= Konsum
    Bika=Cykla

Jag ska bika till kånka och köpa karra.

Kiruanska

• dio

Pitebo här vilket betyder bonska/pitemål

Hm..

Snörrokläpp= snorvalp
    remidjen= bestick
    raggastär= ut och göra stan
    snåttren= hjortron
    åovegolant= ostadig

• Nillane

dio: Ha ha, de är alltid kul med pite

• Nillane

dio:pitebonskan är väl lik ökx bondskan?

• dio

Hm, bondskan är väl ganska utspridd här uppe, typ älvsbyn, säkert överkalix osv. Pite¨ål är en förenklad version

• Alise

Människor, champignon, champagne med hårt eller mjukt sch-ljud?

Hmmm, hårt eller mjukt, vad är skillnaden? Kan bara tänka mig ett sätt att uttala dessa orden på...

• lapitufa

hm,hittar inte igen adressen men umeå universitet har en sida med dialekter. väl värd att utforska. man kan välja på yngre man resp kvinna o äldre man resp kvinna. äldre man brukar vara bäst, går ofta inte att förstå alls. tur att det finns översättningar bredvid...

Svar på tråden Dialekter