Inlägg från: Anonym (10) |Visa alla inlägg
  • Anonym (10)

Jag "slog " min 3 åring!

Anonym skrev 2009-04-27 11:56:39 följande:
    vad jag tycker om det? att jag tror att det är enhelt vanlig mamma som överreagerade och gjorde något som blev så fel.... någon berättade tidigare om att hon skulle slå undan en insekt på armen på sitt barn. ska det göras en utredning kring det också? slag som slag...?
    Slag av en mamma som mist tålamodet jämställer du med att en mamma som viftar bort en fluga råkar komma åt sitt barn... Okej, och kvinnor får smälla till män antar jag, men män får inte slå kvinnor. Vid första slaget ska kvinnan gå, eller hur.
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 11:52:43 följande:
    Min 3 åring är väldigt bestämd, har nästan fått vad hon än velat. Får sin vilja igenom eftersom jag blir rädd för hennes utbrott att jag till slut inte orkar och ger upp. Försöker att sätta grenser men det blir väldigt jobbigt, slutar med att hon skriker och gråter och stänger sig på sitt rum. Jag ger efter och tar henne i famn och tröstar (vilket inte är bra när man ändå har satt stopp). Imorse var det en sån dag att jag tappade kontrollen helt, för det var inte första gången. Jag har verkligen försökt med hela mitt hjärta få det bra på ett lungt sätt.
    Om du har problem med henne redan nu och dessutom är rädd för hennes humör så måste du verkligen söka hjälp snarast! Tänk dig den lilla tjejen bli tonåring och hur hon styr familjen och sätter egna regler... Nej, ts, ta och sök hjälp!
  • Anonym (10)

Anonym (Litet rapp på...) skrev 2009-04-27 16:02:45 följande:

Frågar dom så säg att det var ett litet _rapp på fingrarna_
    Varför ljuga om det nu inte är så farligt? Då är det väl bättre att stå för att man tycker att det är okej att smälla till sitt barn när man inte orkar med det mer?!
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 17:29:12 följande:
    men ts har ju inte sagt att "det inte är så farligt"!!!!! kan inte du visa det inlägg där någon skrivit att det är "okej att smälla till sitt barn när man inte orkar med det mer"?
    Om man är redo att ljuga och skylla på barnets uppförande så kan man väl inte anse att man själv gjort så stort fel?
  • Anonym (10)

Anonym (Ge er!) skrev 2009-04-27 19:42:57 följande:

Men ärligt!!! Hur hysteriska är ni i här inne egentligen!? Inte anmäler personalen för att barnet säger så en gång? Dessutom märks det ju på ett barn på andra sätt om det far illa i hemmet..... Man får höra grymt mycket från barnamunnar i den åldern, ska man verkligen tro på allt? Sen om ett barn kommer upprepade gånger och berättar, och beroende på hur de berättar osv, så ska man NATURLIGTVIS anmäla. Jag har gett min son en örfil en gång, en reflexmässig handling. Jag mådde jättedåligt efteråt och jag vet inte vem av oss två som blev mest chockad. Men när han sparkade mig rakt i ansiktet tog min instinkt över. Det har aldrig hänt innan, och kommer aldrig att hända igen. Inte är jag en dålig mamma, inte behöver jag proffessionell hjälp för det! Snälla nån... När jag lämnade min treåring på förskolan för fyra år sedan och jag höll på att klä av honom i hallen säger han helt plötsligt "mamma, jag tycker inte om när du slår mig". Jag har aldrig slagit honom och blev jättechockad och skamsen över att han sa så. Ingen utom jag hörde honom, men ändå. Det kan ha varit något han sett på tv, eller drömt eller hört om.... eller vad som helst. Men det var verkligen taget ur luften. Skulle personalen ha anmält det då om de hört det? Och med tanke på många av svaren här inne så huserar det ett gäng praktmorsor som aldrig höjer rösten eller säger något opedagogiskt till sina barn, och det tror jag inte ett smack om. Ett annat alternativ är att de är barnlösa eller inte har haft ett barn i trotsåldern. Man har svårt att föreställa sig att den söta lilla ettåringen som bara ler en dag kommer att förvandlas till ett monster ibland. TS: Du är inte en dålig mamma för att du slagit till ditt barn en gång. Jag försvarar inte händelsen på något sätt, men det kan hända den bästa. En gång, ingen gång. Två gånger, en vana. Och att vara gravid på detta är inte lätt. Krama din dotter en extra gång och prata om att det aldrig är okej för mammor eller pappor eller någon annan att slå barn, men förstora inte upp dagens händelse för mycket. Din dotter kanske då lägger in mer i handlingen än vad det egentligen var. Många kramar till dig!
    Hur vet du att ditt "reflexmässiga" slag på ditt barn inte kommer att upprepas? Det var ju reflexernas fel, de har du väl kvar?

Att du fick höra av det andra(?) barnet att barnet inte tycker om när du slår kan bero på att du varit FÖR hårdhänt och barnet uppfattat det som slag eller att det gjort ont.

För info så finns det många praktmorsor, som du benämner oss, som inte slår, smäller, klappar till, skriker, dumförklarar eller skrämmer sina barn! Vad vinner man med att göra dem illa eller skrämma dem? Förklara det för mig! Själv har mina barn även klarat sig förbi de trotsiga, jobbiga tonåren utan att jag eller deras far klappat till dem osv.

Personalen är skyldig att anmäla om barn säger att de blir slagna eller illa behandlade. Sen är det socialtjänstens jobb att utreda om det var något att gå vidare med eller om de ska lägga ner ärendet. Har du något problem med det?

Jag har inte kallat ts för "dålig mamma", däremot har jag uppmuntrat ts att själv söka hjälp för att lära sig hantera sina frustrationer och sluta vara rädd för barnet!
  • Anonym (10)
    missnorpan skrev 2009-04-27 23:23:16 följande:
    Jag kan inte låta bli att förundras över att vuxna människor som skriver här inte vågar stå för sina åsikter. Varför skriva anonymt? Då är det väl bättre att låta bli att kommentera om man inte kan/vågar/vill stå för det man skriver?
    Du är väl inte officiell du heller eller tycker du att du är det för att du använder ditt nick?
  • Anonym (10)

Lustigt att ingen mer än jag reagerat på ts inlägg där h*n skrev att h*n är rädd för sitt 3-åriga barns utbrott!

• Anonym (10)
    Mieria skrev 2009-04-27 23:44:21 följande:
    Det är en jävla skillnad på att daska till och slå/misshandla ett barn. Inget av det är bra men att skrika barnmisshandel och tilltala ts som en del av er gör här är bara patetiskt. hon är inget monster och ingen dålig mamma för att hon tappade tålamodet!
    Kan du förklara hur ett barn upplever skillnaden mellan en "dask" eller ett slag?

Hon är kanske ingen dålig mamma men hon behöver söka hjälp för att lära sig behärska sig!
  • Anonym (10)
    Mieria skrev 2009-04-27 23:55:41 följande:
    Ja. Om man måste slå sitt barn. Men om man daskar till sitt barn har man fan inte brustit totalt som förälder. Man har begått ett dumt misstag.
    Enligt dig ja, men inte enligt lag! Du får inte heller kalla ditt barn för dumma saker!
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 23:58:19 följande:
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 23:54:44 följande: Det går inte direkt förklara skillnaden, men en dask är ju inget som gör ont, utan mer ett tillrättavisande, ett slag är väl mer något som kan göra ont.
    Men då rör du inte barnet fysiskt är du daskar till antar jag. För barn är känsliga och minsta lilla kan göra ont.
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!