Inlägg från: Anonym (10) |Visa alla inlägg
  • Anonym (10)

Jag "slog " min 3 åring!

näradig skrev 2009-04-28 16:30:08 följande:
    Anonym (10) skrev 2009-04-28 16:25:44 följande: ja, och det kan hon ringa och säga till soc utan att de gör mer än att förklara att det givetvis inte är ok men att det kan hända. (tror jag utifrån mina erfarenheter). EFTERSOM att mamman mår dålig, är ångerfull och med största trolighet inte kommer göra det igen. barnet har troligen glömt det vid det här laget och mamman mår dåligt en vecka till. Detta är skrivet utifrån hur jag tolkar ts- och mina erfarenheter
    Hur dåligt mår man när man tänkt skylla på barnet och dessutom ljuga?
  • Anonym (10)
    näradig skrev 2009-04-28 17:03:53 följande:
    Anonym (s) skrev 2009-04-28 16:53:31 följande: nej, det är inte ok och det tycker inte ts heller. hur hjälper det barnet att soc kopplas in?? hur kommer mamman må (som redan mår så fruktansvärt dåligt) och hur kommer DET påverka barnet positivt. nej, jag tror det är bäst att ts får lägga det här bakom sig (barnet har nog redan gjort det) att få en dask/smäll på armen och sedan förlåt och pussar i ett kärleksfullt hem vid ETT tillfälle skadar inte barnet Men en soc utredning kan göra det. Finns det däremot orsak att tro att detta kan komma att ske upprepade ggr så är det något annat men så är inte fallet.
    Men på Fl sägs det ju alltid att en familj som inget har att dölja INTE far illa av en socutredning!
  • Anonym (10)
    näradig skrev 2009-04-28 17:11:27 följande:
    Anonym (10) skrev 2009-04-28 17:10:12 följande: nej, det har jag inte läst men jag har läst (och säkert skrivit) att de inte har något att oroa sig för. och det hjälper ju inte vad som skrivs här.
    Då borde en socutredning inte heller oroa dem om de har rent mjöl i påsen.
  • Anonym (10)
    LadyWillow skrev 2009-04-28 17:29:19 följande:
    OBS! just i detta fall tror jag inte att det är nödvändigt med en utredning, verkar som om mamman inte kommer att göra om det.
    Så du kan göra en bedömning utifrån vad ts skriver på ett forum? imponerande!
  • Anonym (10)

Anonym (fundersam) skrev 2009-04-28 21:30:44 följande:

Precis. jag har fått dask på rumpan när jag var liten. inte fan anser eller ansåg jag att min pappa misshandlat mig för de. Men visst ska man inte slå barn helt klart. emn tycker att dra in soc och sånt bara för ett mistag är väldigt drastiskt. Som tidigare säger.. Min syster son har en pappa som kör rattfull med barnet i bilen utan körkort LERA gånger och anser att barnet ska hålla käften på morgonen och inte störa han för han ska sova minsann-! Soc anser fortfarande att han är en lämplig pappa.. så varför skulle inte en mamma som gjort 1 fel och ångrar sig vara de?
    Menar du att soc tycker att det är okej att barnet åker med en rattfull pappa? Vet de verkligen om det?
  • Anonym (10)

Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-28 21:12:28 följande:

Anonym (10) skrev 2009-04-28 17:45:57 följande: Hon gör en bedömning efter vad TS skriver, förutsatt att det gått till så som hon skrivit. Precis lika imponerande som du gör din (be)dömning
    Jasså? Menar du det? Intelligent måste jag säga.
  • Anonym (10)
    Mieria skrev 2009-04-28 21:59:21 följande:
    fam kaos skrev 2009-04-28 21:58:24 följande: Absolut inte. Men ts sitter här för att hon mår fruktansvärt dåligt och det lär inte vara ett tecken på att hon tänker slå ungen gul och blå.
    Åter igen, hur vet du det? Ts tänkte ju dessutom både ljuga och skylla på barnet.
  • Anonym (10)

Anonym (fundersam) skrev 2009-04-28 22:36:18 följande:

Anonym (10) skrev 2009-04-28 21:46:47 följande: japp, han är polisanmäld och allt men ända rätt att träffa sin son.
    Okej att han är polisanmäld, en anmälan kan vem som helst göra och är inget soc kan ta hänsyn till. Är han dömd för det? Har han blivit tagen på bar gärning? Det är det som räknas!
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-28 22:18:05 följande:
    ni som anser TS vara barnmisshandlare, vad tycker ni ska hända nu? dagispersonalen anmäler? sedan utredning hos soc? polisutredning? rättegång? fängelse? omhändertagande? vad är en rimlig nivå för den här händelsen tycker ni?
    Läs tråden så hittar du svar på dina frågor.
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-29 07:20:16 följande:
    Skickar en KRAM till TS och var inte orolig så säger barnen ofta till personalen, mina barn säger sånt fast jag inte slagit dem. Är det en engångshändelse så ta det lungt. Se till att du ber om förlåtelse o säger att det du gjorde var fel. Känner du att det kan hända igen - be om hjälp! Tips är att vända dej till kyrkan, de kan ta bättre tillvara det positiva i din och ditt barns relation än tex soc eller annat... Och som sagt stor KRAM till både dej o ditt barn!
    Så kyrkan är bättre än soc på att hjälpa föräldrar och barn? Varför? Att bara säga att ts ska be om ursäkt och säga att hon gjorde fel är väl självklart. Men rekommenderar du inte ts att söka hjälp också?
  • Anonym (10)

Anonym (också mamma) skrev 2009-04-29 11:01:42 följande:

Men herregud! Jag tycker att många här inne överreagerar, och jag har en känsla av att flera som svarat inte själv har barn... Jag har själv en trotsig 3-åring och det har hänt några gånger att jag har tagit i honom eller gett honom en dask i ändan när han har gått för långt, t ex vid vredesutbrott eller satt sig på tvären. Jag ser inte detta som barnmisshandel och absolut ingen anledning att blanda in soc, jisses... Har varit barnskötare i 8 år så jag vet att ibland tryter tålamodet, det händer den "bästa". Det viktigaste är att man är medveten om det och försöker att gå ur situationen när man känner att det börjar spåra ur, så har båda parter en chans att lugna ner sig och börja om. Har många goda vänner med småbarn som håller med mig, så jag tycker inte att du ska vara orolig, men ha det i bakhuvet så att det aldrig går för långt. Som förälder måste man tillrättavisa sitt barn, men inte misshandla.
    Men TS har ju själv sagt att hon är rädd för barnets utbrott. Hon hanterar ju inte alls situationen. Hon slog när hon inte kunde få barnet att göra som hon ville. Klart hon och barnet behöver hjälp!
  • Anonym (10)

Anonym (1) skrev 2009-04-29 12:19:21 följande:

Jag tycker absolut inte att du är någon barnmisshandlare. Alla kan någon gång gå över gränsen i frustration. Kanske inte med att slå men med att ta ett hårt tag i en arm eller säga något man inte borde. Det är inte bra men nog ganska vanligt. INGEN är perfekt. Jag vet själv att det är svårt att hålla igen när man blir stressad och pressad. Jag har varit nära att ta riktigt hårt i min son men lyckats stoppa mig i tid. Däremot kan det säkert råka hända någon gång. Jag hoppas inte, men man vet aldrig om/när det brister. Jag tror inte alls att din dotter tar någon skada av detta om du förklarar situationen för henne noga och berättar hur ledsen du är för att det hände och att det inte var ok av dig att göra så. Att det är barnmisshandel är bara skitsnack, dock typiskt för fl att få det till det. Det var ju inte som att det var en medveten handling eller ett hårt riktat slag med syftet att göra illa henne. Ibland ser man svart när man blir arg. Du är bara människa. Det var ett snesteg som du får se till inte upprepas. Lycka till!
    Om du anser att det är normalt att se svart när du blir arg så hoppas jag att även du söker hjälp för att lära dig hantera dina känslor.
  • Anonym (10)

Anonym (överdrift) skrev 2009-04-29 12:12:31 följande:

På bvc har de sagt att det är okej att "daska på fingrarna". Men man ska först varna barnet "nästa gång du gör så smäller jag dig på fingrarna och det gör ont!" Då har barnet ett val och det klassas INTE som misshandel.
    Det där vägrar jag tro på! Det finns ingen chans att BVC har rätt att sätta sig över lagen och barnkonventionen och göra egna regler.
  • Anonym (10)

Anonym (överdrift) skrev 2009-04-29 12:22:16 följande:

Anonym (10) skrev 2009-04-28 21:46:47 följande: De tycker nog det faktiskt. Min kompis är separerad. Dagis anmälde pappan för att hämta sin dotter och köra henne hem full. Min kompis (mamman) vart givetvis livrädd och försökte få ensam vårdnad. Rätten tyckte att mamman då med sin anmälan försökte förstöra mellan barnet o pappan, och tilldömde istället pappan ensam vårdnad -ENBART på den grunden. Domen gick inte att överklaga.
    Fortfarande har du inte svarat på om pappan blev tagen på bar gärning av polisen och om han fick något straff. Det spelar stor roll eftersom domstolen annars kan se det som försök att svartmåla den andra föräldern och tydliga problem med samarbetet.
  • Anonym (10)

Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 13:28:11 följande:

Men snälla ... lägg ner! En dask på fingrarna eller ett hårt tag om armen på ett barn är ingen misshandel.... å inte olagligt! Jag har också hört både BVC-sköterska och polis bekräfta detta! Varför klanka ner på någon som redan har ångest över en liten händelse då frustrationen tog överhand! Läs tidningarna för H-vete så förstår ni att detta bara är bagateller! Å så vill jag lyckönska dig....du perfekta paragrafryttare!
    Hahhaha, fick du slut med argument så att du måste börja kalla mig namn istället? Vilken tur att jag inte tar åt mig. Jag blir inte hetsig så lätt som vissa andra tycks bli. En fråga om självbehärskning kanske.

Hur som helst, så både polis och BVC anser att det är okej att smälla till barn på fingrarna? Intressant, det måste jag kolla upp själv också. Vem klankar ner på mamman? Inte jag i alla fall, jag har skrivit massor med gånger att hon måste söka hjälp då hon är rädd för barnets utbrott och själv kunnat tappa fattningen och slå barnet. Sen tror jag inte alls hon är så ledsen då hon tänkt skylla på barnet och ljuga för förskolepersonalen. Det var mer det att hon grämde sig över att ha blivit påkommen då barnet berättat det för personalen.
  • Anonym (10)

Anonym (1) skrev 2009-04-29 13:50:12 följande:

Anonym (10) skrev 2009-04-29 13:44:42 följande: Det är nog ingen som varken sagt eller tycker att det är ok att daska till sitt barn på handen eller armen vid ett tillfälle i en situation som ts hamnade i däremot att det inte räknas som misshandel. Du blir knappast fälld i en rättegång för att du hamnat i en situation som ts och för att du då en gång daskade till ditt barn på armen.
    Så bara för att man kanske har "tur" och slipper böter så är det okej och man behöver inte tänka mer på det? Jag anser att mamman ska söka hjälp eftersom hon så tydligt behöver stöd.
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-29 16:00:41 följande:
    man behöver inte skrämma. men man måste väl kunna få visa sitt barn att det är allvar genom att ha ett lite hårdare tonläge? barn tänjer gärna på gränserna...
    Har någon sagt att man inte får ha en mer bestämd och allvarlig röst när man pratar med ett tjurigt barn?
  • Anonym (10)

Anonym (1) skrev 2009-04-29 13:57:56 följande:

Anonym (10) skrev 2009-04-29 13:53:56 följande: Du kanske ska läsa tydligare... Det är fortfarande inte okej men det är inte heller misshandel!
    Det är misshandel men en enstaka gång ger troligen ingen rättslig påföljd.
  • Anonym (10)
    DaCiss skrev 2009-04-29 21:49:48 följande:
    Då verkar du mest bara hysa agg mot barnmisshandeln i sig och inte tänka på de enskilda fallen och de enskilda barnen. I TS fall, det man får fram här så är det tydligt att man inte tänker på barnet ifall man menar att det skulle vara bäst för henne att omplaceras. Man vill ju måna om barnen och deras psyken. En dask på armen en gång i livet då man var i 5 års åldern kontra att rivas från sin familj och allt som är tryggt till att placeras i ett nytt hem med nya föräldrar och eventuella syskon. Det viktigaste är väl att se till barnets väl i första hand innan man skriker barnmisshandlare hoppas soc får höra om det här!
    Men är ett löst slag verkligen mindre kränkande än ett hårt? Jag förstår inte resonemanget. Jag har många gånger tidigare i denna tråd sagt att jag anser att ts behöver söka hjälp för att lära sig hantera sina känslor samt för att ts själv sagt att hon är rädd för barnets utbrott. Om ts inte själv söker hjälp kommer hon och barnet inom snar framtid att hamna hos soc. Är det inte bättre att söka den hjälpen frivilligt? Säga att "Jag blev så frustrerad och slog mitt barn. Jag klarade inte av mina känslor. Jag är rädd för mitt barns utbrott, hjälp mig!". Att ignorera det som hänt och fundera på att skylla på barnet är varken moraliskt eller lagenligt rätt.

Varför tror alla att ts barn skulle omplaceras om soc fick veta om denna situation? Då måste ni, enligt mig, tro att ts verkligen inte vill sitt barns bästa och inte tvekar att slå när hon anser sig ha rätt till det.

Jag blir rädd för alla dessa vuxna som anser att det är okej att slå barn!
  • Anonym (10)

Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-30 08:06:06 följande:

Vill tillägga att detta börjar hamna under kategori "sandlådan" trots att det är ett viktigt ämne som tas upp. Men jag är övertygad om att alla som vill kalla sig paragrafryttare här kanske följer lagen men för den delen kanske det finns andra saker ni gör som era barn mår dåligt av. Jag ser ofta föräldrar på stan som tar tag i sina barn riktigt hårt i armen t.ex. Misshandel... ? Kanske det... straffbart...nej! och därmed inte okej även om jag själv tagit tag i min dotters arm vid flera tillfällen. Men något jag verkligen reagerar starkt på och kan bli arg och upprörd över "återigen på stan" är föräldrar som sitter och röker intill sina barn, låter barnen cykla utan hjälm eller låter barnet skamset gå intill en onykter förälder, låter barnen gå i smutsiga trasiga gamla kläder och sticka ut från mängden. Sådant borde vara straffbart också i så fall!
    Till viss del håller jag med dig men att överbeskydda barnen är inte heller rätt! De måste få lära sig klara sig själv. De måste inse att det gör ont om jag ramlar osv. Vi vuxna kan inte skydda dem hela tiden för då kommer de aldrig att lära sig vad som är rätt och fel.

Att gå i smutsiga kläder finns det inget försvar för, men att ha bara trasiga och för små kläder kan bero på föräldrarnas ekonomi. De får kanske ärva av någon bekant eller äldre släkting, det finns kanske inte marginaler till "fina" kläder.

Sen undrar jag varför du anser att det borde vara förbjudet att sticka ut från mängden?
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!