Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-30 08:06:06 följande:
Vill tillägga att detta börjar hamna under kategori "sandlådan" trots att det är ett viktigt ämne som tas upp. Men jag är övertygad om att alla som vill kalla sig paragrafryttare här kanske följer lagen men för den delen kanske det finns andra saker ni gör som era barn mår dåligt av. Jag ser ofta föräldrar på stan som tar tag i sina barn riktigt hårt i armen t.ex. Misshandel... ? Kanske det... straffbart...nej! och därmed inte okej även om jag själv tagit tag i min dotters arm vid flera tillfällen. Men något jag verkligen reagerar starkt på och kan bli arg och upprörd över "återigen på stan" är föräldrar som sitter och röker intill sina barn, låter barnen cykla utan hjälm eller låter barnet skamset gå intill en onykter förälder, låter barnen gå i smutsiga trasiga gamla kläder och sticka ut från mängden. Sådant borde vara straffbart också i så fall!
Till viss del håller jag med dig men att överbeskydda barnen är inte heller rätt! De måste få lära sig klara sig själv. De måste inse att det gör ont om jag ramlar osv. Vi vuxna kan inte skydda dem hela tiden för då kommer de aldrig att lära sig vad som är rätt och fel.
Att gå i smutsiga kläder finns det inget försvar för, men att ha bara trasiga och för små kläder kan bero på föräldrarnas ekonomi. De får kanske ärva av någon bekant eller äldre släkting, det finns kanske inte marginaler till "fina" kläder.
Sen undrar jag varför du anser att det borde vara förbjudet att sticka ut från mängden?