• mammaflickan

ni med lockiga döttrar

Själv har jag inte minsta böj på håret så har ingen erfarenhet av att sköta lockigt hår, kan nån tipsa om skötselråd för min 3åriga dotters lockar som börjar bli svåra att få styrsel i. Hon ärväldigt 3årig just nu och hatar alla borstar o kammar o är väldigt håröm, så det blir allt oftare rastaflätor i hårbotten som tar timmavis att reda ut. Vill så gärna sköta hennes hår rätt så att hon kan ha det långt, men börjar tröttna på att jaga henne varje dag när det ska borstas. Det blir trassligt direkt igen och hon svettas när hon sover så varje morgon ser hon ut som fadde fora eller vad han hett i fångarna på fortet. Kan nån tipsa om bra produkt, bra borste och bra tips på att göra detta på ett bekvämt sätt för henne ?

• Svar på tråden ni med lockiga döttrar
  • EMO 979

Alltid mycket balsam vid dusch, borsta håret direkt...ha helst flätat under natten, strular sig inte lika mycket då....och va konsekvent med att hårborstning är nåt som bara SKA göras, precis som tandborstning är...säg åt tösen att antingen MÅSTE du få sköta det eller så får hon klippa sig korthårig.....lycka till

• mammaflickan

EMO 979 skrev 2009-04-28 17:46:45 följande:

Alltid mycket balsam vid dusch, borsta håret direkt...ha helst flätat under natten, strular sig inte lika mycket då....och va konsekvent med att hårborstning är nåt som bara SKA göras, precis som tandborstning är...säg åt tösen att antingen MÅSTE du få sköta det eller så får hon klippa sig korthårig.....lycka till
    tack
  • knäppisen

Se också till att det är välklippt. Ett oklippt hår trasslar mer än ett nyklippt.

• Morbid Mistress

Vill hon själv har det långt? Annars skulle jag klippa det. Det är ingen idé att bråka för att jag vill ha något fint att titta på om det går ut över mina barns välmående.

• Mandarin

Balsam spej och en gles kam. Börja ner ifrån och jobba dig uppåt.

Jag har 3 lockiga döttrar

• Tant Green

Vi använder balsamspray och kammar håret efter tvätt, men inte annars. Det brukar inte bli tovigt när det är torrt. Också försöker vi hålla efter och klippa topparna så det inte blir slitet.

• mammaflickan

ok tack för tipsen. nån som vet om det finns fler balsamsprej för barn än bara det vanliga gula som finns överallt?

• anjena

Fudge har en jättebra spray som vi använder till min dotter. Ett bra tips är också att som någon/några nämnde se till att håret är flätat när hon sover.

• Nanna 55

Min dotter är 7 år och självlockig, obeskrivligt tovig samt håröm. Ingen bra kombo

hittils har vi inte hittat något som gör att håret inte trasslar sig. Vi tvättar 2 ggr i veckan med massor av balsam (inte barnbalsam, det reder inte ut hennes tovor), torkar alltid torrt (lägger hon sig med fuktigt hår är det kört) och flätar en lös fläta. Det håller i ca 2 dagar, sedan är det tovigt.

Det enda som verkligen funkar är att krusa håret med krustång! Då håller det sig utan tovor i en hel vecka.

Svar på tråden ni med lockiga döttrar