• mammaflickan

ni med lockiga döttrar

Själv har jag inte minsta böj på håret så har ingen erfarenhet av att sköta lockigt hår, kan nån tipsa om skötselråd för min 3åriga dotters lockar som börjar bli svåra att få styrsel i. Hon ärväldigt 3årig just nu och hatar alla borstar o kammar o är väldigt håröm, så det blir allt oftare rastaflätor i hårbotten som tar timmavis att reda ut. Vill så gärna sköta hennes hår rätt så att hon kan ha det långt, men börjar tröttna på att jaga henne varje dag när det ska borstas. Det blir trassligt direkt igen och hon svettas när hon sover så varje morgon ser hon ut som fadde fora eller vad han hett i fångarna på fortet. Kan nån tipsa om bra produkt, bra borste och bra tips på att göra detta på ett bekvämt sätt för henne ?

• Svar på tråden ni med lockiga döttrar
  • mammaflickan
    TittaTi skrev 2009-05-09 21:35:59 följande:
    Bra att det funkade, vi använder det också och nu har vi toppat håret också vilket gör det enklare att sköta. Fast här är det lockig son och inte dotter som det handlar om!
    Jaha, oj shit sorry jag inser att jag skrev en ojämställd överskrift, lockiga barn skulle det ju givetvis stått. Skäms ..
  • Mandarin

Vad har ni för bortar eller kammar?

• mammaflickan
    Mandarin skrev 2009-05-24 13:31:32 följande:
    Vad har ni för bortar eller kammar?
    bästa hittills o som vi oftast använder är faktist en klädborste (!) typ en sån som gubbarna borstar av axlarna med, morfars idé o vi köpte en ny så den är inte använd till mjäll nångång. Dock är den ju stor o skulle va önskvärt att hitta en mera barnstorlek fast med samma slags korta stubbiga hår, nog nån slags naturborst tror jag. Alla barnborstar har hon börjat hata redan första gången, söta att se på men hårda för huvet. Kam, jag vet inte, många tycker glestandade kammar, men jag gör nog fel för det funkar inte att få ur nåra knutar med såna tycker jag.
    Tips?
  • CamillaKamel

Jag har en dotter med toklockigt hår, tunt! Hon är 3 ½ och har ung till axlarna. Vi använder bara produkter från frisörer, det är det ända som funkar, både schampoo och balsam, samt balsamsprej(den är viktigast att det är en bättre produkt)
    vi tvättar ca 1 gång i veckan, använder inpackning ibland. Dyrt men värt det!
    Kammar håret varje dag helst 2 gånger(måste använda balsamsprej) Kammar med en afrokam(finns på bla kicks). Om vi glömmer att kamma en dag blir det jättejobbigt dagen efter...sen börja kamma i topparna!

Har en kompis som också har barn med lockigt hår men hon kammar inte och barnet har aldrig tovor, men då har hennes dotter tjockt hår.

• MariaaG

Jag har självt väldigt lockigt hår, nu har ju alla tips redan kommit här men vill väl sammanfatta det viktigaste :)

1. Borsta/kamma aldrig håret när det är torrt.
    2. Använd en glest tandad kam.
    3. Använd mycket balsam.

• Markatta

Jag har börjat tvätta min 5-åriga dotters hår med bara balsam, och kammar ut tovor i badet när balsamet är i.
    Är det supersmutsigt använder jag schampo, men "normalsmutsat" hår blir faktiskt rent med bara balsam! (Gnuggar in det i hårbotten också, som med schampo)
    Sen aktar jag mig för att borsta håret när det är torrt, man kan försiktigt ta bort småtovor med fingrarna om man vill, annars vänta tills man tvättar håret.
    Sen jag började med detta har hon haft mycket mindre tovor och finare lockar utan "friss".
    Lycka till!

• Mave

Min dotter på 2 år och 1 mån har långt , tjockt lockigt hår. Hon riktigt hatar när jag ska försöka tvätta eller borsta hennes hår. Tvåttar med både schampo o balsam och försöker reda ut tovorna då men det blir ju alltid nya då hon vägrar att ha uppsatt , hon drar bara ut snodden om jag hinner fixa en fläta.. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Ska lägga upp en bild i mitt bildgalleri så ni kan kolla. Lägger den under Ella mappen.

Ronja 020109 Ella 070421
  • mammaflickan
    Markatta skrev 2009-06-03 08:40:28 följande:
    Jag har börjat tvätta min 5-åriga dotters hår med bara balsam, och kammar ut tovor i badet när balsamet är i.Är det supersmutsigt använder jag schampo, men "normalsmutsat" hår blir faktiskt rent med bara balsam! (Gnuggar in det i hårbotten också, som med schampo)Sen aktar jag mig för att borsta håret när det är torrt, man kan försiktigt ta bort småtovor med fingrarna om man vill, annars vänta tills man tvättar håret.Sen jag började med detta har hon haft mycket mindre tovor och finare lockar utan "friss".Lycka till!
    Vilket balsam har du till henne?
  • mammaflickan
    Mave skrev 2009-06-03 09:11:50 följande:
    Min dotter på 2 år och 1 mån har långt , tjockt lockigt hår. Hon riktigt hatar när jag ska försöka tvätta eller borsta hennes hår. Tvåttar med både schampo o balsam och försöker reda ut tovorna då men det blir ju alltid nya då hon vägrar att ha uppsatt , hon drar bara ut snodden om jag hinner fixa en fläta.. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Ska lägga upp en bild i mitt bildgalleri så ni kan kolla. Lägger den under Ella mappen.
    Samma problem här, drar ur flätan o gör hon inte det själv så fixar brorsan det åt henne. Ibland har hon haft samma fläta flera dar i rad, det är när man har lyckats få till en sån som börjar uppe på huvet, som man gör med hästars svansar alltså, då blir den inte så störig för henne. Amerikansk fläta? tror jag det kallas. Men det ska ju va läge att få dit en sån också, o man får sätta henne med nåt intressant, t ex att få kolla i min sminkväska el bland mina smycken el sånt, som hon annars aldrig får hålla på med. Då kan jag fixa med håret på henne utan att hon märker det.
Svar på tråden ni med lockiga döttrar