• mammaflickan

ni med lockiga döttrar

Själv har jag inte minsta böj på håret så har ingen erfarenhet av att sköta lockigt hår, kan nån tipsa om skötselråd för min 3åriga dotters lockar som börjar bli svåra att få styrsel i. Hon ärväldigt 3årig just nu och hatar alla borstar o kammar o är väldigt håröm, så det blir allt oftare rastaflätor i hårbotten som tar timmavis att reda ut. Vill så gärna sköta hennes hår rätt så att hon kan ha det långt, men börjar tröttna på att jaga henne varje dag när det ska borstas. Det blir trassligt direkt igen och hon svettas när hon sover så varje morgon ser hon ut som fadde fora eller vad han hett i fångarna på fortet. Kan nån tipsa om bra produkt, bra borste och bra tips på att göra detta på ett bekvämt sätt för henne ?

• Svar på tråden ni med lockiga döttrar
  • Beautiful

Veladis; Min dotter har precis likadant hår som din tös..fast hon är tre nu så de börjar bli lite längre..men just nu e de mkt fluff!
    Ska också ta vara på alla tips!

• Pinje

Bästa kompisens dotter med långt riktigt lockigt hår har nästan alltid fläta, dag & natt. Hon är jättefin. Så fixar de till det lite till fest istället.

• pabbe

Hej! Min dotter 3,5 år har super lockigt hår och blir lätt rastafari tovar om jag inte håller koll på det.. Jag använder vanligt shampoo men tar i leave-in balsam (fruktis) ganska riktligt i det fuktiga håret. Sen blir det super lätt att borsta och lockarna blir otroligt fina. Hon är svensk-ungersk/iransk så inget skandinaviskt hår här inte..

• allfrida
    pabbe skrev 2009-06-09 20:20:29 följande:
    Hej! Min dotter 3,5 år har super lockigt hår och blir lätt rastafari tovar om jag inte håller koll på det.. Jag använder vanligt shampoo men tar i leave-in balsam (fruktis) ganska riktligt i det fuktiga håret. Sen blir det super lätt att borsta och lockarna blir otroligt fina. Hon är svensk-ungersk/iransk så inget skandinaviskt hår här inte..
    låter du det vara kvar eller sköljer du ut det?
  • Mave

Har nu använt enbart balsam senaste gångerna jag duschat min dotter och jag märker stor skillnad i tovigheten. Håret blir jättelent och är enkelt att reda ut, är inte heller så frissigt.

Mina barn är mitt allt!
  • Pormoicheia
    Mave skrev 2009-06-10 07:36:13 följande:
    Har nu använt enbart balsam senaste gångerna jag duschat min dotter och jag märker stor skillnad i tovigheten. Håret blir jättelent och är enkelt att reda ut, är inte heller så frissigt.
    Om ni ska använda enbart balsam flrresten (och alltså tänker sluta med schampo) så se till att använda balsam utan silikoner.
    De kan nämligen inte tvättas ur med annat än schampo (elelr bikarbonat då om man vill det).

Silikonerna får visserligen håret att se fint ut, men de lägger sig som ett lager på hårstrået, och om det lager som readn finns på hårstrået inte tvbättas bort innan man tvättar igen nästa gång så bildas ett nytt lager på det gamla.
    Detta kan leda till att håret börjar se fett ut och att det liksom blir platt och tungt.
    Så ska ni gå över till balsammetoden (tvätta med balsam och sluta använda schampo) så se till att tvätta håret en gång med ett sista schampo som tvättar bort alla silikonrester och se sen till att använda ett silikonfritt balsam efter det.

Silikoner känns igen på att namnet slutar på -cone eller -xane.

Det finns dem som är vattenlösliga om man vill lära sig mer dock.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • Mave
    Pormoicheia skrev 2009-06-10 08:31:05 följande:
    Om ni ska använda enbart balsam flrresten (och alltså tänker sluta med schampo) så se till att använda balsam utan silikoner.De kan nämligen inte tvättas ur med annat än schampo (elelr bikarbonat då om man vill det).Silikonerna får visserligen håret att se fint ut, men de lägger sig som ett lager på hårstrået, och om det lager som readn finns på hårstrået inte tvbättas bort innan man tvättar igen nästa gång så bildas ett nytt lager på det gamla.Detta kan leda till att håret börjar se fett ut och att det liksom blir platt och tungt.Så ska ni gå över till balsammetoden (tvätta med balsam och sluta använda schampo) så se till att tvätta håret en gång med ett sista schampo som tvättar bort alla silikonrester och se sen till att använda ett silikonfritt balsam efter det.Silikoner känns igen på att namnet slutar på -cone eller -xane.Det finns dem som är vattenlösliga om man vill lära sig mer dock.
    Det ska jag lägga på minnet , tack!
    Tänker dock inte lägga av helt med schampo men inte tvätta så ofta utan kanske var 3:e -4:e gång tvätta med både och.
    Mina barn är mitt allt!
  • pabbe

jag lämnar kvar leave-in balsamet i håret och jag använder schampoo någon gång då å då.,kanske 2 ggr/vecka högst.

• Mave

Min dotters hår är fortfarande fint enbart med balsam och jag har fått börja sätta up pdet, men då började jag fundera på om det är så bra för håret att ha det uppsatt hela tiden, det sliter ju också på håret..

Mina barn är mitt allt!
  • Pormoicheia
    Mave skrev 2009-06-14 19:24:45 följande:
    Min dotters hår är fortfarande fint enbart med balsam och jag har fått börja sätta up pdet, men då började jag fundera på om det är så bra för håret att ha det uppsatt hela tiden, det sliter ju också på håret..
    Det beror mycket på hur du sätter upp det.
    Det finns ju bättre och sämre alternativ.
    Hårsnoddar med ett "tyglager" är bättre än de utan då de tenderar ha en såndär metallgrej håret som håret dels slits av och dels fastnar i, och samma sak gäller ju spännen o.dyl i allmänhet.

Fläta eller "kärringknut" är väl den lindrigaste uppsättning man kan ha (om jag fattat det rätt). Men att få ett barn att ha kärringknut är knappast lätt (fast jag har lyckats få sonen att sitta stilla nog för en sån, har nog t.o.m. bild i galleriet om jag inte missminner mig).

Vi har ofta lägre hästsvans på sonen och upplever att det inte sliter särskilt mycket.
    Antingen det eller så sätter vi bara upp övre delen av håret i en liten hästsvans (typ som Legolas ni vet).

Vanliga nypor kan väl dock vara ett bra alternativ sålänge hon inte sliter dem ur håret.
  • Beckis81

Min 3-åring är också jättelockig och hatar att bli kammad speciellt eftersom hon är håröm. Lösningen för oss är balsamspray. Köpte ett jättebra hos min frisör som jag sprayar i och låter verka ett tag innan jag kammar. Det brukar kunna vara lite av en kamp att få kamma hennes hår, nu har hon dock kommit på att det är mysigt blåsa håret med hårblås så på det sättet har vi kunnat kompromissa Lycka till!

Mamma till Jonna 060506 och bf 090818
  • SanTan

Jag har en dotter med lockigt långt hår. Tvättar med schampo och MYCKET balsam. Låter balsamet sitta i ett tag då vi alltid tvättar håret i samband med bad i badkaret. Försöker reda ut håret med en VÄLDIGT BRED-tandad kam då hon har balsammet i. Har funkat bra för oss.

Lyckligtvis har hon haft långt hår så länge hon kan minnas. Så jag har satt upp håret och fältat och så på henne sedan hon var nyfödd (!!) känns det som.

Gjorde inbakade flätor på henne när hon var 1 år! (Se bilder i mitt bildgalleri)

Nu är dottern 5 år och hennes hår har blivit mindre lockigt. Räknas nog mer som vågit numera. Men väldigt småkrulligt runt ansiktet vid fuktigt väder.
    Men det är otroligt tjockt!

//Stolt mamma!

• Pormoicheia
    SanTan skrev 2009-06-16 08:49:19 följande:
    Jag har en dotter med lockigt långt hår. Tvättar med schampo och MYCKET balsam. Låter balsamet sitta i ett tag då vi alltid tvättar håret i samband med bad i badkaret. Försöker reda ut håret med en VÄLDIGT BRED-tandad kam då hon har balsammet i. Har funkat bra för oss.Lyckligtvis har hon haft långt hår så länge hon kan minnas. Så jag har satt upp håret och fältat och så på henne sedan hon var nyfödd (!!) känns det som.Gjorde inbakade flätor på henne när hon var 1 år! (Se bilder i mitt bildgalleri)Nu är dottern 5 år och hennes hår har blivit mindre lockigt. Räknas nog mer som vågit numera. Men väldigt småkrulligt runt ansiktet vid fuktigt väder. Men det är otroligt tjockt! //Stolt mamma!
    wow...hon verkar ha rätt tjockt år också.

*avis*
  • SanTan

Pormoicheia: Jag är också avis. Det är inte mitt hår hon har ärvt direkt.....

• Pormoicheia
    SanTan skrev 2009-06-16 09:01:14 följande:
    Pormoicheia: Jag är också avis. Det är inte mitt hår hon har ärvt direkt.....
    ja nu är jag iosf avis på sonens lockar också.
    Men hans är mer av tunn nordisk kvalité.
     (bilder finns i galleriet)

Själv sitter man med platt och råttfärgat hår liksom
  • SanTan

Pormoicheia:
    Han har ju jättefina lockar han med!! Kul att bevara dom fast att han är kille!

Precis som du sitter jag med med tunnt, råttfärgat och platt hår....

Svar på tråden ni med lockiga döttrar