• Xtinaa

Råd...Piercing i naveln?!

Imorgon ska Denise pierca naveln, undrar om ni som har
    piercing kan förklara lite för mig hur det går till och hur
    man tar hand om det efteråt. Kanske får man veta det där..
    Men skulle ändå vilja veta lite från såna som redan har gjort det.
    Vore snällt!

Christina.

• Svar på tråden Råd...Piercing i naveln?!
  • Pärlan81

Man får ligga på en brits, de tar en tång och spänner åt skinnet där smycket ska hänga och sticker nålen igenom skinnet.Nålen sitter kvar. Sen sätter de smycket på nålen och drar ut nålen samtidigt som smycket dras in i hålet sen låser dom det. Tvättar rent och sätter på en kompress. Efteråt ska man INTE pilla och bara tvätta med vatten, t ex när man duschar.
    Man ska inte bada i simhall eller i sjöar. Det är vad jag minns.
    Det med pillningen är viktigt då det är lätt att få infektion och det gör ont. Det kan hända att hon får det ändå då får man tvätta rent och se till att man inte är där óch pillar (igen).

• Liten

De märker ut platsen där den ska sitta, man godkänner och sen lägger man sig i en stol. De tar en "tång" och kniper åt huden med, sen tar det typ en halv sek för dem att köra igenom kanylen. Det krångliga är att få i smycket, men även det går snabbt, det enda är att det kan vara lite bökigt.
    Smycket ska helst sitta i tills hålet läkt helt, sen kan man byta hur man vill. Läkningen tar ca 6 månader och uppåt, naveln är ett av de mest svårläkta ställena.
    Man ska tvätta dagligen med en speciell "tvål".
    Efteråt lär hon ha en enorm adrenalinkick, så var berdedd på bubbel, skratt och önskningar om fler.. Eller så kan det bli som för min syster, en sån enorm urladdning att hon som normalt knappt äter något alls tryckte i sig 3 big mac.. ;-D

Gårr ni till en seriös piercare får ni garanterat veta allt ni behöver där!

• lill linda 82

Va jättenoga med skötseln efteråt!!! Jag fick inflamation fastän jag gjorde som de sagt, sprutade var och blod rakt ut så jag fick ta ur det efter en vecka. (Kunde knappt stå upp rakt för att det gjorde så ont) Visade sig att jag inte tålde smycket!
    Kolla vad de använder för slags smycken och om de har utbildning innan är mitt tips.

• Micaela

Vet ju inte hur ALLA gör men jag kan berätta hur det gick till när jag piercade mig.
    Jag piercade mig hos en tatuerare, vilket jag rekommenderar eftersom där är allt sterilt.
    Medans jag väntade fick jag en broschyr att läsa, där det står vad man bör tänka på innan (tex att man ska ha ätit innan så man inte kommer på fastande mage) och hur det ska skötas.
    Väl inne så började han med att visa piercingen och så ritade han med en penna hur han tyckte hålet skulle sitta. Sen fick jag titta och han hade naturligtvis ritat om det om jag inte blivit nöjd på en gång. Ja sedan sa han bara åt mig att ta ett djupt andetag och så stack han igenom nålen ganska sakta. Sen stack han i piercingen och så var det klart.
    Efter att han satt på ett litet förband så fick jag intruktioner hur det skulle skötas.
    Fick köpa en tvål där som heter Provon som jag tvättade med och så ska man röra ringen upp och ner lite också. Sedan finns det en salva (som jag tyvärr inte minns namnet på) som jag smorde med.
    Kanske blev en dålig förklaring men...l

• Xtinaa

Liten

Haha
    Hon har tjatat om detta i flera år nu,
    så det blir nog en del bubbel och skratt tror jag
    (om det inte gör allt för ont då)

Lill Linda 82

Ajsan hoppsan hejsan, det lät inge vidare
    Vilken smyckessort är bäst då?

• Xtinaa

Micaela

Ingen dålig förklaring alls, jättebra

• doddit

Jag fick en bakteriedödande tvål som jag skulle tvätta med varje dag och sen även badda med koksaltlösning ofta. Renligheten är väldigt viktig. Tänk på att tvätta händerna varje gång man ska röra tex.
    Jag blev rekomenderad att äta tillskott av vitaminer och mineraler (vitamineral tabletter) för att påskynda läkningen.

• Xtinaa

Juste.. nu kom jag och tänka på en sak..
    Gör det något om hon är förkyld när dom tar hålet?
    Det kan det väll inte vara?

• elinina

sen gällande alla piercingar man gör så ska man väl inte dricka alkohol, röka eller snusa....

• lill linda 82

Tror faktist inte att de finns så många sorter att välja på. (vet faktist inte?!) Har både hål i tungan o näsan i samma sort o där tål jag dom, men i naveln funkade det absolut inte.

Men håller med "liten", både när man piercar sig o tatuerar sig så får man världens adrenalinkick efter. Nästan så man längtar efter smärtan!!

Svar på tråden Råd...Piercing i naveln?!