• KajsaAnka

    Fortsättningstråd vårmammor (2006) i Malmöområdet, del 15!!

    Fortsättningstråd vårmammor (2006) i Malmöområdet, del 15!!

    Hej!

    Fortsättningstråd vårmammor (2006) i Malmöområdet.

    Vi som håller till här är 30+ och fick barn i feb-juni 2006.

    Välkomna!

    Här finns våra bebisar: www.familjeliv.se/Forum-3-28/m8657777.html

    Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-15/m5538998.html

    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-15/m7292207.html

    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-15/m9058946.html

    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-15/m10836851.html

    Femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m13240809.html

    Sjätte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m15873554.html

    Sjunde tråden: familjeliv.se/Forum-11-265/m19225776.html

    Åttonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m22495017.html

    Nionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m25683130.html

    Tionde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m28764285.html

    Elfte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m31832371.html

    Tolfte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m34547561.html

    Trettonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m37462019.html

    Fjortonde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m40563451.html

    2006-barnens födelsedagar:

    Lova 9 feb
    Ludvig 22 feb
    Alma 19 mars
    Edith 7 april
    Fredrika 8 april
    Elliot 8 april
    Klara 15 april
    Elias 11 maj
    Linnea 15 maj
    Molly 18 maj

  • Svar på tråden Fortsättningstråd vårmammor (2006) i Malmöområdet, del 15!!
  • Gambi

    TIttar in och säger grattis i efterskott till Elias och i (lite) förskott till Linnéa.

    Har börjat jobba igen och startade med 5 dagars utbildning i Tyskland förra veckan. Trodde det skulle bli jättejobbigt att vara ifrån familjen men jag hade inte tid att tänka på dem under dagarna. På fredagen hade jag dock fått nog och flyget kunde inte gå fort nog. Så härligt att se dem igen!

    Adagio, usch ja vad ni är "drabbade" av olyckor. Känns som att ni uppfyllt en livskvot vid det här laget!
    Molly är ju en ganska försiktig tjej men för ett par månader sedan råkade hon ut för en ordentlig volta. Det var en otäck händelse och en ordentlig chock när jag insåg vilka konsekvenserna kunde blivit.

    Kort version:
    I Lomma hos vänner - på väg hem från lekplatsen med småttingarna i barnvagnar och stortjejerna på cyklar framför oss - solen skiner och vi ska hem och äta tårta - glada, spralliga - Nämen oj vilken fart Mollys trehjuling fick - men vart styr hon? -missar bron över bäcken - gigantiska stenar - NEJ! - bonk, plask...illvrål - jag ställer Matildas vagn på sniskan då ståbrädan är i vägen för bromsen och springer efter i panik - men vad nu då?! - Matildas vagn börjar plötsligt rulla - NEJ!! - över gräset ner mot bäcken på andra sidan bron - skump, skump, hopp, skump, plask... - NEJ, NEJ, NEJ!!! - vagnen välter - Kastar mig ner i vattnet och lyckas få dyblöt Matilda ur vagn och sovpåse - oj vad hon skakar - Molly, Molly?? - min väninna har hjälpt henne upp - ordentligt svullen över ena ansiktshalvan - hon skriker, Matilda skriker, Mollys kompis skriker (hennes lillebror fortsätter sova...) - Ringer 112 - tjej kommer springande och hjälper oss hem med barnen - sirener - 3 ambulanser!! Ett team på Molly - ett på Matilda - ett som delar ut nallebjörnar(!) - Ringer M som följer med Molly till sjukhuset - ambulanserna åker iväg - tystnad - ammar Matilda som fått torra kläder - hon är OK, tack och lov! Stannar hos vännerna tills Martin ringer och berättar att Molly verkar ok - till akuten och väntar på sista kollen hela familjen - Huvudet verkar OK! (vilken tur hon hade hjälm!!).
    Den födelsedagen lär jag aldrig glömma.

  • saphy

    Oj! Gambi!!! Vilken tur att det slutade bra! Men vilken pärs!!!
    Hoppas det går bra med barnvakt guldplutt och att ni har en fantastisk resa!! Jag är inte heller alls avis....
    Vi ska oxå iväg hela helgen... till Veinge.... Sonen ska köra mx-syd tävling... Kan säga att jag är ganska nervös.. förra helgen på träningslägret så vurpade en 12-årig kille, han kör samma tävlingar som Eddie och vi umgås en del... tyvärr så föll han så olyckligt att han fick åka ambulans in och tyvärr så hade han fått en hjärnblödning!!! Aldrig mer cross för den killen!!! Då får man en påminnelse HUR illa det kan gå... Usch!!
    Det bästa med helgen är att det är bara 5 mil från ullared så på lördagen ska jag och Alma åka till gekås och handla lite pussel och lite kläder... Alltid roligt att shoppa!!! trevlig helg på er alla!!!

  • Sommarvind

    Oj, oj, oj, Gambi! Vilken otäck upplevelse. Tur att det gick bra.

    Grattis Linnea på 3-årsdagen!

    Nu har jag skickat in mitt examensarbete. Hur nöjd som helst! Nu ska jag bara njuta av helgen och nästa vecka. Själva oppositionen är den 28 maj och sedan är det slut! Tänk att två år kan gå så fort.

  • marsbarn06

    Hej alla olyckskorpar och annat folk:) ...Tur i oturen och vilken chock, usch. Själv får jag hålla i mig själv för att inte stoppa Fredrika för alla möjliga faror som jag tror lurar överallt. Hon är försiktig men jag är rätt hönsig och livrädd för skador. Det är nog bra om de slår sig lite så att de lär sig själva att vara försiktiga men jag hindrar nästan henne för mycket emellanåt. Då är det bra att Håkan och dagis är mer lugna så att hon får en chans att lära sig klättra och allt möjligt "farligt". Det jag menar i ovanstående om att slå sig lite är dock inte såsom i tidagare inläggares olyckor som är riktigt farliga. Jag borde egentligen vara pinnsmal så mycket energi som jag lägger på att oroa mig för allt farligt som kan hända bara man går balansgång eller gungar en gunga, men inte ens den dieten ger resultat:)
    Eddies val att köra motorcross hade fått mig som förälder att åldras med en rasande fart. Det är bra att det finns "coolare" föräldrar än jag själv:)

  • guldplutt

    Usch Gambi, vilket drama! Vi har som tur var hittills varit ganska förskonade från olyckor. En bränd hand på kakelugnen, men inget vi behövde söka vård för.

    Hemma igen. Paris var dejligt, som alltid. Trots lite småregn, och min avhållsamhet från goda viner och ostar. Jag har lyckats smörja kråset med annat gott, så jag ska väl inte klaga så mkt iaf. Lite shopping blev det också, några klänningar till mig som funkar även med lite mage, lite söta barnkläder till Lova, och faktiskt några småsaker även till X i magen... Kunde inte låta bli, det finns ju så oerhört mkt sötare barnkläder i Frankrike! Även till pojkar, dessutom. Nu fick det ju dock bli några bodies och en pyjamas som funkar för både och eftersom vi inte vet säkert vad det blir än.

    Höjdpunkten på resan var nog dock nästan hemkomsten... Barnvakteriet gick bra, lite gråt första kvällen/natten, men i stort över förväntan. Övningen gav utdelning Men när vi kom hem så öppnade Lova terrassdörren, rusade ut och kastade sig i famnen på oss båda två. OJ, vad glad hon var att se oss! Det gör ju att man nästan aldrig vill lämna henne igen...

  • Adagio

    Gambi, så fruktansvärt! Vilken tur att det slutade bra, och att du var så snabb. Är Matilda rädd för att åka vagnen nu?

    Guldplutt, åh vad härligt det låter med Paris! Och att vara gravid låter också härligt.

    Fast en timme på Willys med stintan ikväll fick mig att allvarligt överväga om det ska bli en trea eller ej. Hon verkar rackarns envis och skriker och skäller på mig när hon inte får som hon vill. Jag undrar hur det ska sluta. För det mesta är hon som en enda stor sol, men hon verkar oerhört stark både i psyket och fysiken, och plöjer fram som en bulldozer här hemma. I helgen gick hon 25 meter med sin Micki-vagn ute på gatan. Hon tar Ludvigs saker (han har börjat stänga sin dörr nu...) och hon kastar sig över de andra barnen i föräldragruppen så att de faller baklänges.

    Vad säger ni, tycker ni att era barn har behållit de karaktärsdrag de hade som små? Jag tycker nog att Ludvig har det, till viss del.

    Min son är antingen synsk eller så har han ännu livligare fantasi än vad jag tidigare trott. Vid tre tillfällen har han nu pratat om personer i rummet som varken F eller jag kan se. Typ "flickan i trappan vill också ha mat". Den tredje gången var idag. Han satt på soffryggen (det är hans häst) och ropade till mig att han ville ha sin hjälm. Sen ändrade han sig och sa "nej, jag vill ha båda hjälmarna". "Vad ska du med två hjälmar till"? frågade jag. "Farbrorn vill också ha en" sa han. "Vilken farbror?" "Han som sitter bakom mig på hästen". Jag fnissade lite för mig själv och frågade lite mer om farbrorn. Han hette Kjell, visade det sig. (Som min pappa, men det är inget namn vi brukar nämna ofta här hemma). Jag hämtade båda cykelhjälmarna och han (Ludvig alltså ) följde med. När vi kom tillbaka till vardagsrummet tvärstannade han och såg konfunderad ut. "Vart tog han vägen"? sa han.

    Vad säger ni? Lite spooooky, eller? Trodde inte att det fanns så många spöken i hus från '76, men så länge de är vänligt sinnade och leker med mina barn när jag bara städar och städar så får de gärna vara kvar...

    Någon som har erfarenhet av vaglar, förresten. Ludvig ser ut som Rocky efter riktigt mycket smäll, och tittar jag på insidan av undre ögonlocket kan jag räkna till tre (!) vaglar. Stackarn. Bvc säger att man inte gör något åt det, men att vi kan ta lite av ögonsalvan han fick när han hade ögoninflammation. Någon här kanske har någon huskur?

  • KajsaAnka

    Tack alla söta för gratulationer till Linnea, både här och på FB Vi överlevde t o m ett kalas för dagisbarnen, men hu, vad vi sprang som skållade råttor, jag och U. Nu i efterhand skulle jag kört med kokt korv med bröd som de andra mammorna som haft kalas, och inte steka korv och köttbullar med makaroner och skiva massor av grönsaker (gurka, tomat, morot, blomkål, oliver). Grönsakerna kan man dessutom skippa på kalaset, det är faktiskt inte hela världen med ett mål utan grönsaker

    Grattis till alla som gått ner i vikt. Vad duktiga ni är! Jag har hållit igen i en vecka och nu j*lar ska det gås ner! Mitt bäcken och värken ifrån det har hela tiden hindrat mig från de långa snabba barnvagnspromenaderna som jag älskar, men jag har lagt om kosten och hoppas på bra viktnedgång. För 1½ vecka sedan tittade Linnea på min mage och sa: "Mamma, din mamma ser ut som när Melvin var därinne". Och det var/är verkligen sant! Min mage är jättestor, men tyvärr bara tjockmage och ingen bebismage. Så nu ska den bort, även om mitt främsta mål med kostomläggning är att må bra och stärka immunförsvaret.

    Sommarvind: Vad roligt att höra att E leker med dockor på dagis Det är tvärtom med L, hon leker alltid med dockor hemma, men med hennes "bästis" Albin på dagis (gud, vad roligt det var att se hennes reaktion när han kom på kalaset, hon kastade sig om halsen på honom 3-4 ggr innan han fick komma innanför dörren och tjöt av glädje om och om igen) leker hon mycket med bilar

    Hu, Gambi, trots att jag hört historien med vad som hände med barnen en gång får jag tårar i ögonen när jag läser om det igen. Det var verkligen otäckt, det där!!

    Saphy, så otäckt med 12-åringen som fick hjärnblödning!

    Adagio: Hon verkar verkligen snabbt utvecklad, er lilla, som redan går med gåvagnen! Jag tycker att L verkligen har behållit sina karaktärsdrag som liten. Hon är fortfarande väldigt kraftfull, livlig, högljudd, och med lika härligt lätt för att brista ut i gapskratt och med positiv energi Så jag är övertygad om att er lilla också kommer att behålla viljan, mm.

    Melvin är lika utåtriktad som Linnea, vilket vi är väldigt glada för, eftersom det är en egenskap som vi uppskattar. Han har även han humör och är rätt envis, men han är samtidigt mer tillfreds och mild än sin storasyster. "Mysig" är ett ord som många sätter på honom (fast kelen är varken han eller Linnea, vilket jag tycker är synd, då jag hade hoppats på en liten kelgris (eftersom jag är sån själv, men inte Ulf). Men tre barn här blir det i n t e, alldeles för mycket sömnproblem med barnen för att vi skulle vilja det.

    Kul med hans "syner", Ludwig. Som jag skrivit om innan så har L sett saker många gånger. Nu senast när L och U var och handlade, där de höll på att bygga om i affären och det fanns en tom hörna i affären. Då sa Linnea och pekade på den tomma hörnan: "Titta, där är han!". Ulf tittade och såg ingenting. Frågade "Vem då?", men då blev hon så generad och blyg att hon inte sa något. Hon blir ju generad och blyg ibland när hon träffar folk som hon inte känner så bra eller som hon inte träffat på länge, men inte mot en vägg, inte! Hon måste ju ha sett någonting där!

    Vi har förresten köpt KOLONI! Vi är jätteglada för detta. Mysigt ska det bli. Den ligger på vad vi tycker Malmös bästa kolonistugeställe: Sibbarp.

    Och om drygt en vecka åker jag och U på spa (varbergs kurort) i två nätter för att fira min 40-årsdag (29:e)!! Ska bli såååååå nice!!

    Nu ska jag hoppa i säng, men är så pigg efter kvällens Qi gong-pass att jag nog kommer att få lite svårt för att komma ner i varv

  • saphy

    Kajsa A: Grattis till stugan!!! va mysigt!! Jag är uppvuxen med att bo i kolonistuga hela sommrar!! Och så underbart med spa-helg!!! Jag och mannen har pratat om att försöka komma iväg till tylösand... vi får se om schemat går ihop...
    Jag ser att dom har om att vänja av med napp på framsidan... ja.. det ska bli spännande att se hur Alma klarar det. Vi ska upp till Astrid lindgrens värld nästa lör-sön... och Alma ska lämna sina nappar till Pippi och hänga upp dom i hennes nappträd vid Villavillerkulla.... Men jag tror vi tar det på söndagen innan vi ska hem... vill ju inte ha en sömnlös natt med en kompis och hennes dotter som sällskap...

  • guldplutt

    Tillbaka efter tre härliga dagar på mitt favoritställe på landet. Det var supermysigt, trots regn igår kväll och natt. Härligt att få vara ute i skog och natur lite, och vi fick med oss både nypotatis och färsk rabarber hem. Känns bra dock att det är ungefär lika härligt att komma hem! V har grillat, ätit nypotatis och suttit ute och ätit i solen. Dejligt. Skönt att ha en ledig dag kvar efter att man kommit hem också.

    Grattis igen till kolonin, Kajsa!

    Nappavvänjning ja. Det låter super. Fast tyvärr känns det rätt avlägset här, Lova är alldeles för obsessed med sina nappar, så den striden orkar vi nog inte riktigt med... Även om vi kanske egentligen borde ta den innan bebis kommer... Både det och avvänjning av nattblöja känns rätt långt borta...

Svar på tråden Fortsättningstråd vårmammor (2006) i Malmöområdet, del 15!!