• hejentjej

tvätta handdukar?

Innan har jag blandat vita handukar med vita tröjor tex
    är det fel?
    läste att man ska ha handdukar för sig?

jag har dem bara i 40 grader dessutom
    (byter minst en gång i veckan)

ska man ha 60 grader helst?

för att förhindra att dom surnar lite? eller varför?

hur gör ni?

• Svar på tråden tvätta handdukar?
  • BettanB

Ingen aning om hur man "skall" göra, men jag tvättar mina handdukar i minst 60 grader och utan sköljmedel. De brukar åka ihop med trasor och liknande.

Nosce Te Ipsum
  • Elli47

Jag kör också handdukar i minst 60 grader och tillsammans med annat som körs i samma temperatur. Brukar inte heller ha sköljmedel.

• BettanB
    hejentjej skrev 2009-05-03 18:17:18 följande:
    jaså inte sköljmedel heller? det har jag... : /
    Nope, pajar uppsugningsförmågan bla. Det var vad jag lärde mig på hemkunskapen för 200 år sedan iaf.
    Nosce Te Ipsum
  • fjonkan

Tvättmedel idag ska ju vara lika effektiva som om man kör tvätten i 60 grader och det är tydligen mycket mer miljövänligt att tvätta i 40 grader.

Själv varierar jag för jag kan inte bestämma mig......

• Kristin24

idag kan man nog ha sköljmedel i handdukstvätten...vi har det och det funkar utmärkt...mjuka och sköna och luktar gott.

Go och glad Kexchoklad
  • skorpionen80

Jag tvättar "allt" som behöver tvättas med handdukar, kan vara underkläder, tröjor, sängkläder. Tvättar handdukar oftast i 60 grader. Använder sköljmedel, tycker de blir så styva annars.

• Ekorrfamiljen

Handdukar, underkläder och strumpor kör jag alltid i 60 grader, det känns fräschare. För den delen är det få saker jag INTE kör i 60, det skulle vara extremt ömtåliga plagg, men sådana äger jag knappt.

The confused squirrel strikes again...
  • Elli47

Sköljmedel vara eller icke vara beror ju på så mycket! T ex hurdant vatten man har, blir tvätten stenhård utan sköljmedel så kan det ju vara trevligt att ha sköljmedel! Jag använder t ex torktumlare och det gör kläder m m mjuka så sköljmedel behövs inte för mjukgöringen i det fallet. På vintern har jag däremot sköljmedel i nästan all tvätt för att undvika statisk elektricitet.

Svar på tråden tvätta handdukar?