• hejentjej

tvätta handdukar?

Innan har jag blandat vita handukar med vita tröjor tex
    är det fel?
    läste att man ska ha handdukar för sig?

jag har dem bara i 40 grader dessutom
    (byter minst en gång i veckan)

ska man ha 60 grader helst?

för att förhindra att dom surnar lite? eller varför?

hur gör ni?

• Svar på tråden tvätta handdukar?
  • MINA GOA BARN

Jag har aldrig haft problem med att bli torr trots användning av sköljmedel. Dock så slösar vi inte utan vi använder i måttlig mängd ungefär.

• Pelargonen

60 grader inget sköljmedel. Tycker de blir dåliga på att torka samt sladdriga annars.

• skorpionen80

Har heller aldrig haft problem med att handdukar inte torkar trots att jag använder sköljmedel. Det enda jag haft problem med är en ny handduk från MAXI, men den torkar inte utan sköljmedel heller...

Och nej, jag tycker inte plagg blir mjuka bara man torktumlar dem. Vi kan väl enas om att man har olika gränser för när man kallar det "mjukt"?

• M Y L F

Jag kör handdukar, sängkläder och underkläder i minst 60 grader, ibland blandar jag om det finns plats i maskinen. Ibland så åker det även in t-shirtar och andra bomulls tröjor i 60 grader . Jag använder väldigt lite sköljmedel, min man har en tendens att överdosera både tvätt medel och sköljmedel så jag tvättar hellre än att han gör det.

• elvinaOstefan

vi tvättar alltid handdukar för sig i minst 60grader, efter varje användning. Eftersom jag är kvalsterallergiker så är det viktigt att tvätta i i minst 60g för att kvalstrerna ska dö, dessutom inte ha mer än en halvfull maskin så att enzymerna (spillningen- som utgör allergin) spolas bort, då det inte går att ta dö på.

• hejentjej

elvina ja har allergier
    är det extra viktigt med en halv maskin och 60 grader

förstod inte det där med halv maskin?

sängkläder tex, då delar du upp det till 2 maskiner=
    oj det har ja aldrig hört talas om : /hur fick du reda på det?

blir det inte väldigt många maskiner då?

• Licens To Kiss

Jag tvättar handdukar och sängkläder i 95 grader.

• elvinaOstefan
    hejentjej skrev 2009-05-05 14:40:53 följande:
    elvina ja har allergierär det extra viktigt med en halv maskin och 60 graderförstod inte det där med halv maskin?sängkläder tex, då delar du upp det till 2 maskiner=oj det har ja aldrig hört talas om : /hur fick du reda på det?blir det inte väldigt många maskiner då?
    Nej man måste inte ha precis en halv maskin, men det får inte ligga "packat" i maskinen och sköljningen är viktig vid kvalsterallergi, då man inte kan få bort spillningen med värme. Kvalserspillningen försvinner endast vid noga sköljning (vilket underlättar om man inte har en full maskin). Eller så kan man köra på dubbelsköljning. Även att skaka av sängkläderna kan få bort en hel del (gör det nästan varje kväll).
    Informationen fick jag av läkaren på VC, åkte in förra året med klåda/eksem och andningssvårigheter pga kvalsterallergin. Aldrig haft problem sedan jag följt råden.

Ang mycket tvätt, nja jag tvättar ca 2maskiner om dagen (då alla i hemmets tvätt inräknad). Handdukar hänger vi upp efter användning så att dom torkar, sen åker dom i maskin. Det blir ca 3 handduks tvättar i veckan. Sängkläder tvättas 1-2ggr i veckan.
  • Trynträ
    Jojo7777 skrev 2009-05-04 11:19:17 följande:
    Alltså, jag förstår inte detta med sköljmedel!! VARFÖR ska alla ha sköljmedel till allt?? SÅ himla onödigt!! Det vet väl alla att uppsugningsförmågan på handukar blir totalt förstörd av sköljmedel! Svärmor hade alltid sköljmedel i handukarna, och jag blev GALEN varje gång vi var där och lånade handuk när man duschat.. Blev inte torr för 5 öre... Efter 7 år med maken så har jag förklarat för henne att du får skippa sköljmedlet, iaf till handukarna när vi kommer på besök och lånar.. hehe!Det är klart att om du tvättar dom och sen inte tumlar (speciellt om du torkar dom ute) att de blir lite styva sådär.. men för det första så tycker jag det är så dom ska vara, då blir man ju verkligen torr. För det andra så är dom ju mjuka igen på NOLLTID efter man torkar sig första gången!Om du dessutom tumlar dom efter, så är dom verkligen inte hårda!
    Jag har aldrig nånsin använt sköljmedel. Tycker det känns som slöseri med pengar.
  • Ilonasmamma

kör handdukar i 60grader...delar givetvis på ljust och mörkt.

ibland kör jag det med lakan och ibland med underkläder...allt i 60grader.

sen torktumlar jag handdukar och lakan

• Jojo7777
    Trynträ skrev 2009-05-05 22:07:30 följande:
    Jag har aldrig nånsin använt sköljmedel. Tycker det känns som slöseri med pengar.
    Absolut!! Håller med!! Och slöseri på miljön.....
Svar på tråden tvätta handdukar?