• hejentjej

tvätta handdukar?

Innan har jag blandat vita handukar med vita tröjor tex
    är det fel?
    läste att man ska ha handdukar för sig?

jag har dem bara i 40 grader dessutom
    (byter minst en gång i veckan)

ska man ha 60 grader helst?

för att förhindra att dom surnar lite? eller varför?

hur gör ni?

• Svar på tråden tvätta handdukar?
  • Trynträ

Jag tvättar alltid mina handdukar i 70 grader. 40 grader låter lite lite. Jag tvättar alltid handdukarna för sig för de tar ändå så stor plats. Byter handdukar en gång i veckan om de inte blivit extra smutsiga.

• Trynträ
    hejentjej skrev 2009-05-03 18:21:40 följande:
    blir dem inte sådär hårda utan sköljmedlet då?
    De blir mjuka efter att man torkat sig en gång. Annars om man har torktumlare så mjukar väl den upp också.
  • Pussmamma

När man har testat blir bomull inte riktigt rent vid 40 utan det behövs 60 grader i alla fall ibland.

• norgesessan

Tvättar dom på 60...Tilsammans med underkläder. Min mamma lufttorkar handdukarna, dom blir så styva att man nästan river sig när man torkar sig...Men det är skönt att klia sig på ryggen med dom

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Hon har sköljmedel i.
    (det har vi med, och trumlar)

• MINA GOA BARN

Vill man få bort bakterier så måste man ju tvätta i 60 grader eller mer då räcker inte 40 grader i varje fall.
    Är det vit smutstvätt 60 grader lägger jag i maskinen det och skiter faktiskt fullständigt i vad för tvätt det är.
    Är det mörkt 60 gradigt så blandar jag det och vice versa. Varför krångla till något som är så enkelt?

• timri

Kör mina handdukar i 60 grader, med sköljmedel i. Sedan torktumlar jag dom.
    Brukar köra handdukar för sig, blir en full maskin av bara det.

• Jojo7777
    hejentjej skrev 2009-05-03 18:21:40 följande:
    blir dem inte sådär hårda utan sköljmedlet då?
    Alltså, jag förstår inte detta med sköljmedel!! VARFÖR ska alla ha sköljmedel till allt?? SÅ himla onödigt!! Det vet väl alla att uppsugningsförmågan på handukar blir totalt förstörd av sköljmedel! Svärmor hade alltid sköljmedel i handukarna, och jag blev GALEN varje gång vi var där och lånade handuk när man duschat.. Blev inte torr för 5 öre... Efter 7 år med maken så har jag förklarat för henne att du får skippa sköljmedlet, iaf till handukarna när vi kommer på besök och lånar.. hehe!
    Det är klart att om du tvättar dom och sen inte tumlar (speciellt om du torkar dom ute) att de blir lite styva sådär.. men för det första så tycker jag det är så dom ska vara, då blir man ju verkligen torr. För det andra så är dom ju mjuka igen på NOLLTID efter man torkar sig första gången!
    Om du dessutom tumlar dom efter, så är dom verkligen inte hårda!
  • Olleiskogen

Handukar, underkläder och sängkläder kör jag i 60 grader alla färger blandade och med både sköljmedel och tvättmedel.

Sedan kör jag vita/ljusa kläder för sig i 40 grader med sköljmedel och tvättmedel,
    svart/mörka kläder för sig i 40 grader med sköljmedel och tvättmedel, sedan rött,rosa, orange tvätter jag i en och samma tvätt 40 grader med sköljmedel och tvättmedel, sedan finns det ju vissa plagg som tvättas i 30 grader oxå men det finns inte mycket sådana plagg i detta hemmet.
    Har därimot två tröjor som det är handtvätt på som jag oxå kör i maskinen på handtvättsprogramet med både sköljmedel och tvättmedel.

• norgesessan

Jag blir torr med våra handdukar...Slösar inte med mjukningmedelet dock...

Svar på tråden tvätta handdukar?