• precis

Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?

Pratade med en kompis om diamanter idag. I vårt exempel så pratade vi om en diamantring på en halv karat. Hon tog gärna en halv karat av lite sämre eller rent av dålig kvalitet bara för att få ha en diamant. Jag är av den åsikten att kan jag inte köpa riktigt bra kvalitet och en diamant som är av väldigt hög kvalitet så låter jag hellre bli och köper något annat som är äkta och bra kvalitet.

Ni kanske inte förstår alls vad jag menar och hur vårt samtal gick.

Om jag gör en enkel ?? förklaring så köper min kompis gärna en dålig diamant för 20 000 kr säger vi och jag väljer hellre en Jensen ring t ex i enbart guld för 10 000 kr istället för en dålig diamant för det dubbla. Eller så väljer jag en safir t ex för samma pris som diamanten men isf är den ju av bra kvalitet iaf. I vårt samtal hade vi 20 000 som gräns så att vi hade något att jämföra likvärdigt med.

Jag tycker inte om att ha dålig kvalitet och även om kanske ingen annan skulle veta att det är dålig kvalitet så vet ju jag det och väljer hellre något som åtminstone är äkta hellre.

Hur tänker du? Fråga gärna om ni inte alls förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?
  • precis

Hahaha, tror du att det är den enda orsaken till att tjejer köper märkesprylar? Riktigt så är det ju inte. Verkligen inte.

Pappatilltwins skrev 2009-05-07 12:49:31 följande:
    Håller med. Tyvärr har ju en del självförtroendet/självkänslan på utsidan av kroppen istället för på insidan. En snygg ring, LV väska, örhänge från Tiffanys. Manolo Blahnik skor osv.
  • Micke54
    precis skrev 2009-05-07 15:11:13 följande:
    Fast där ser vi ju att killar inte förstår sig på diamanter. Att det inte går att förstöra en diamant är ju inte allt liksom. En diamant ska ju ha rätt färg, eller snarare brist på färg, bra slipning och clarity för att vara en diamant av bra kvalitet. Hur snygg är en grå eller gul diamant som är helt grumlig jämfört med en vit som skimrar som en stjärna? Min man som kan diamanter skulle aldrig få för sig att köpa vilken diamant som helst till mig.
    Det var ju det jag ville få fram, har du inget som helst intresse av diamanter så ser du ju inte heller skillnaden//M
  • precis

Okej, jag förstår. Men ser du skillnaden nu då och förstår varför man kanske vill ha bra kvalitet? Förresten gällde ju faktiskt min ts om du skulle köpa bra kvalitet eller inte för din egen skull inte för vad andra ska tycka och tänka.

Micke54 skrev 2009-05-07 15:15:36 följande:
    precis skrev 2009-05-07 15:11:13 följande: Det var ju det jag ville få fram, har du inget som helst intresse av diamanter så ser du ju inte heller skillnaden//M
  • Micke54
    precis skrev 2009-05-07 15:18:30 följande:
    Okej, jag förstår. Men ser du skillnaden nu då och förstår varför man kanske vill ha bra kvalitet? Förresten gällde ju faktiskt min ts om du skulle köpa bra kvalitet eller inte för din egen skull inte för vad andra ska tycka och tänka.
    Ja klart jag förstår anledningen till varför en som gillar diamanter vill ha bra kvalite, och jag skrev ju även att jag är en fan av kvalité och lägger alltid mina pengar på kvalitetsprylar men då bara sådant som intresserar mig//M
  • precis

Vad bra. Då är iaf vi på samma sida.

Bara av ren nyfikenhet, vilka märken är det som gäller i liftkön just nu?

Micke54 skrev 2009-05-07 15:21:10 följande:
    precis skrev 2009-05-07 15:18:30 följande: Ja klart jag förstår anledningen till varför en som gillar diamanter vill ha bra kvalite, och jag skrev ju även att jag är en fan av kvalité och lägger alltid mina pengar på kvalitetsprylar men då bara sådant som intresserar mig//M
  • Micke54

Norröna, Sweet, mycket norska märken bland min "klick" beror lite på om du är Offpiståkare eller parkåkare, parkåkarna kör mera baggy snowboardstil.
    Det är även mycket på modet med kläder gjorda av återvunna material

• precis

De märkena känner jag inte alls till. Hur är det med Spyder, North Face, Patagonia, Black Dot och Oakley t ex?

Micke54 skrev 2009-05-07 15:33:59 följande:
    Norröna, Sweet, mycket norska märken bland min "klick" beror lite på om du är Offpiståkare eller parkåkare, parkåkarna kör mera baggy snowboardstil. Det är även mycket på modet med kläder gjorda av återvunna material
  • Micke54
    precis skrev 2009-05-07 15:36:15 följande:
    De märkena känner jag inte alls till. Hur är det med Spyder, North Face, Patagonia, Black Dot och Oakley t ex?
    Spyder kan man se på någon förälder som har barn som kör alpint kanske annars är det stort i USA.

Klart North Face, pat osv också lever kvar men det är inte så "hippt" populärt bland frilufsare och lite mera friluftsmänniskor.

Oakley är ett av plaggen som är rätt hett bland parkåkarna.
  • LPW
    Micke54 skrev 2009-05-07 12:35:42 följande:
    Snackar vi kvalité förstår jag inte alls vitsen av att ha en dyrare diamant känns sjukt meningslöst då det vilket fall som helst är omöjligt att förstöra den. Jag förstår ju klasshypen i att ha diamanter hos tjejer men för mig är det obegripligt.Skulle vi däremot prata om en downhillcykel där faktiskt kvalitén spelar roll där det är avgörande för att den verkligen tar mig nerför berget helskinnad där en billig variant går sönder. Likaså med kläder kvalité går före alla dagar i veckan, men kvalitén ska fylla en funktion också//M
    Det handlar ju om kvalitet så till vida att stenen SER bra ut. Sedan är det så att man faktiskt inte kan se skillnad med blotta ögat mellan en del stenar av olika kvalitet och det är i det läget jag kan tänka mig att tumma något på antingen färg eller mängd inneslutningar till förmån för en något större sten. Vad kommer det hela med "klasshype" in i bilden? Får man inte lov att tycka att det är snyggt med diamanter utan att placeras in ett en viss samhällsklass? Kan även tala om att det faktiskt kan vara möjligt att förstöra en diamant- jag har lyckats med det (och ja, det var en riktig diamant om det är någon som undrar).

Svar till "talare": NEJ! Jag kan inte tänka mig en konstgjord diamant.
  • precis

Jo men det vet du väl att så fort en tjej vill ha något lite dyrare eller ett finare märke så är det för att vi har taskigt självförtroende och vill och måste visa utanpå att vi minsann är värda något. Det kan absolut inte ha att göra med att vi tycker om saken i fråga och uppskattar kvalitet.

LPW skrev 2009-05-07 22:24:40 följande:
    Det handlar ju om kvalitet så till vida att stenen SER bra ut. Sedan är det så att man faktiskt inte kan se skillnad med blotta ögat mellan en del stenar av olika kvalitet och det är i det läget jag kan tänka mig att tumma något på antingen färg eller mängd inneslutningar till förmån för en något större sten. Vad kommer det hela med "klasshype" in i bilden? Får man inte lov att tycka att det är snyggt med diamanter utan att placeras in ett en viss samhällsklass? Kan även tala om att det faktiskt kan vara möjligt att förstöra en diamant- jag har lyckats med det (och ja, det var en riktig diamant om det är någon som undrar). Svar till "talare": NEJ! Jag kan inte tänka mig en konstgjord diamant.
Svar på tråden Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?