• precis

Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?

Pratade med en kompis om diamanter idag. I vårt exempel så pratade vi om en diamantring på en halv karat. Hon tog gärna en halv karat av lite sämre eller rent av dålig kvalitet bara för att få ha en diamant. Jag är av den åsikten att kan jag inte köpa riktigt bra kvalitet och en diamant som är av väldigt hög kvalitet så låter jag hellre bli och köper något annat som är äkta och bra kvalitet.

Ni kanske inte förstår alls vad jag menar och hur vårt samtal gick.

Om jag gör en enkel ?? förklaring så köper min kompis gärna en dålig diamant för 20 000 kr säger vi och jag väljer hellre en Jensen ring t ex i enbart guld för 10 000 kr istället för en dålig diamant för det dubbla. Eller så väljer jag en safir t ex för samma pris som diamanten men isf är den ju av bra kvalitet iaf. I vårt samtal hade vi 20 000 som gräns så att vi hade något att jämföra likvärdigt med.

Jag tycker inte om att ha dålig kvalitet och även om kanske ingen annan skulle veta att det är dålig kvalitet så vet ju jag det och väljer hellre något som åtminstone är äkta hellre.

Hur tänker du? Fråga gärna om ni inte alls förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?
  • precis

Jag har också varit på det i Amsterdam, det är intressant.

Där skiljer vi oss lite för jag "kan" inte gå ner i kvalitet för en större sten. Det skulle ta emot väldigt mycket även fast det bara är jag som vet det. Kanske det är mig det är fel på.

Vilken färg och clarity skulle du kunna tänka dig att gå ner till?

LPW skrev 2009-05-06 23:05:49 följande:
    precis skrev 2009-05-06 22:21:54 följande: Med tanke på att man normalt sett inte går runt och pratar om vad det är för färg etc på sina diamanter så skulle jag enbart gå på utseende (och då i jämförelse med andra stenar). I de fall man inte märker någon som helst skillnad med blotta ögat skulle jag kunna tänka mig att gå ner något i "kvalitet" för att få en större sten men jag tycker att slipningen är något av det absolut viktigaste. Jag var på ett diamantmuseum i Amsterdam förra året och tittade på olika sorters stenar- oerhört intressant!
  • LPW
    precis skrev 2009-05-06 22:57:56 följande:
    Haha, jag struntar i om andra tror att jag har en fin diamant eller inte. Det var ju inte det frågan gällde. Jag sa ju att det är för min egen känslas skull. Jag VET ju om jag har bra kvalitet eller inte och vill således inte ha dålig kvalitet. Jag skulle inte heller köpa en Louis Vuitton kopia fast man inte kan se att det är en kopia men jag skulle ju veta det och vill inte ha det. Jag tycker att alla får tänka som de vill självklart och dömer ingen för det. Jag ville bara veta hur andra tänker i frågan. Jag kan hålla med om att Jensen har ganska fula smycken generellt men jag tog den som exempel i min ts för att de flesta känner till Jensen och kan då kanske förstå lite vad jag pratar om.
    Fast att jämföra en diamant av "sämre" kvalitet med en Louis Vuitton kopia tycker jag känns helt fel- det är ju inte alls samma sak. Jag har själv inte på någon diamant "sämre" kvalitet än det du skrev (vet dock inte exakt vad det är för "cut" på dem då de är relativt små och därför utan certifikat) men efter att ha försökt läsa på om just diamanter har jag kommit fram till det jag skrev i mitt förra inlägg. Jag skulle dock inte gå lägre än VS och H vad gäller färgen.
  • Goding80

Håller med ts.

Själv har jag en ring som har många diamanter inte stora alls utan 26 st små. Men vi valde riktigt bra kvalitet. Kommer inte ihåg vilken beteckning de har, var insatt vid inköpet men det är tre år sedan. Kan säga att det gör en STOR skillnad. Min ring glimmar på ett sätt jag inte sett på någon annan, det är ingen överdrift.

• precis

Om det var en penningafråga för mig skulle jag också hellre göra som du och köpa mindre diamanter men superkvalitet än att köpa en stor med dålig kvalitet. Vad har du för ring förresten?

Goding80 skrev 2009-05-06 23:28:29 följande:
    Håller med ts. Själv har jag en ring som har många diamanter inte stora alls utan 26 st små. Men vi valde riktigt bra kvalitet. Kommer inte ihåg vilken beteckning de har, var insatt vid inköpet men det är tre år sedan. Kan säga att det gör en STOR skillnad. Min ring glimmar på ett sätt jag inte sett på någon annan, det är ingen överdrift.
    LPW, klart man inte kan jämföra väskor och diamanter rakt av men för mig är känslan av ett dåligt smycke likadan som en kopia av handväska, skor eller något annat.
  • Goding80

Vi beställde den. Det är en vitguldsring. Framsidan är två rader med stenar. Glimmar som en gud . Hittade först en Engelbert för 22 000:- men gick till en guldsmed som gjorde en nästan exakt likadan fast med bättre kvalitet på stenarna plus att det blev 26 stenar istället för 24 vi betalade 13 600:- . I vårt fall handlade det om kvalitet inte märket.

Kan tillägga att när det gäller kläder är jag ett litet "Märkesfreak". Men man är ju inte dum, betalar inte mer pengar för sämre kvalitet bara för att det är en designer ring.

• talare

skulle ni kunna tänka er konstgjorda diamanter?

• Micke54

Snackar vi kvalité förstår jag inte alls vitsen av att ha en dyrare diamant känns sjukt meningslöst då det vilket fall som helst är omöjligt att förstöra den. Jag förstår ju klasshypen i att ha diamanter hos tjejer men för mig är det obegripligt.

Skulle vi däremot prata om en downhillcykel där faktiskt kvalitén spelar roll där det är avgörande för att den verkligen tar mig nerför berget helskinnad där en billig variant går sönder. Likaså med kläder kvalité går före alla dagar i veckan, men kvalitén ska fylla en funktion också//M

• Pappatilltwins
    Micke54 skrev 2009-05-07 12:35:42 följande:
    Snackar vi kvalité förstår jag inte alls vitsen av att ha en dyrare diamant känns sjukt meningslöst då det vilket fall som helst är omöjligt att förstöra den. Jag förstår ju klasshypen i att ha diamanter hos tjejer men för mig är det obegripligt. Skulle vi däremot prata om en downhillcykel där faktiskt kvalitén spelar roll där det är avgörande för att den verkligen tar mig nerför berget helskinnad där en billig variant går sönder. Likaså med kläder kvalité går före alla dagar i veckan, men kvalitén ska fylla en funktion också//M
    Håller med.

Tyvärr har ju en del självförtroendet/självkänslan på utsidan av kroppen istället för på insidan. En snygg ring, LV väska, örhänge från Tiffanys. Manolo Blahnik skor osv.
  • Micke54
    Pappatilltwins skrev 2009-05-07 12:49:31 följande:
    Håller med.Tyvärr har ju en del självförtroendet/självkänslan på utsidan av kroppen istället för på insidan. En snygg ring, LV väska, örhänge från Tiffanys. Manolo Blahnik skor osv.
    Jag kan också vara fåfäng och visst jag kan förstå en tjejs önskan om diamanter jag försökte bara ge min syn på vad som är kvalité. Jag åker mycket skidor och det är en prylsport utan dess like och jag har bara det bästa/värsta av det mesta men det är samma där. Kläderna är vattentäta, ventilerar bra men är samtidigt snygga och ger mest cred i liftkön så jag är antagligen lika fjantig hehe //M
  • precis

Fast där ser vi ju att killar inte förstår sig på diamanter. Att det inte går att förstöra en diamant är ju inte allt liksom. En diamant ska ju ha rätt färg, eller snarare brist på färg, bra slipning och clarity för att vara en diamant av bra kvalitet. Hur snygg är en grå eller gul diamant som är helt grumlig jämfört med en vit som skimrar som en stjärna? Min man som kan diamanter skulle aldrig få för sig att köpa vilken diamant som helst till mig.

Micke54 skrev 2009-05-07 12:35:42 följande:
    Snackar vi kvalité förstår jag inte alls vitsen av att ha en dyrare diamant känns sjukt meningslöst då det vilket fall som helst är omöjligt att förstöra den. Jag förstår ju klasshypen i att ha diamanter hos tjejer men för mig är det obegripligt. Skulle vi däremot prata om en downhillcykel där faktiskt kvalitén spelar roll där det är avgörande för att den verkligen tar mig nerför berget helskinnad där en billig variant går sönder. Likaså med kläder kvalité går före alla dagar i veckan, men kvalitén ska fylla en funktion också//M
Svar på tråden Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?