• precis

Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?

Pratade med en kompis om diamanter idag. I vårt exempel så pratade vi om en diamantring på en halv karat. Hon tog gärna en halv karat av lite sämre eller rent av dålig kvalitet bara för att få ha en diamant. Jag är av den åsikten att kan jag inte köpa riktigt bra kvalitet och en diamant som är av väldigt hög kvalitet så låter jag hellre bli och köper något annat som är äkta och bra kvalitet.

Ni kanske inte förstår alls vad jag menar och hur vårt samtal gick.

Om jag gör en enkel ?? förklaring så köper min kompis gärna en dålig diamant för 20 000 kr säger vi och jag väljer hellre en Jensen ring t ex i enbart guld för 10 000 kr istället för en dålig diamant för det dubbla. Eller så väljer jag en safir t ex för samma pris som diamanten men isf är den ju av bra kvalitet iaf. I vårt samtal hade vi 20 000 som gräns så att vi hade något att jämföra likvärdigt med.

Jag tycker inte om att ha dålig kvalitet och även om kanske ingen annan skulle veta att det är dålig kvalitet så vet ju jag det och väljer hellre något som åtminstone är äkta hellre.

Hur tänker du? Fråga gärna om ni inte alls förstår vad jag menar.

• Svar på tråden Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?
  • Micke54
    LPW skrev 2009-05-07 22:24:40 följande:
    Det handlar ju om kvalitet så till vida att stenen SER bra ut. Sedan är det så att man faktiskt inte kan se skillnad med blotta ögat mellan en del stenar av olika kvalitet och det är i det läget jag kan tänka mig att tumma något på antingen färg eller mängd inneslutningar till förmån för en något större sten. Vad kommer det hela med "klasshype" in i bilden? Får man inte lov att tycka att det är snyggt med diamanter utan att placeras in ett en viss samhällsklass? Kan även tala om att det faktiskt kan vara möjligt att förstöra en diamant- jag har lyckats med det (och ja, det var en riktig diamant om det är någon som undrar). Svar till "talare": NEJ! Jag kan inte tänka mig en konstgjord diamant.
    Snacka om att göra en höna av en fjäder.
    Du får ursäkta min klumpiga formulering det skulle väl ha varit "tjejer vill vara fina i något som glittrar som prinsessorna på film gjorde när det var små"
    Jag förklarade ju även min syn på det hela där det framkom att jag mer än gärna lägger pengarna på något som intresserar mig och en tjej får gärna lägga sin pengar på något som intresserar dem.

Detta forum är ju tamejfan helt otroligt är man inte som en silkesapa i språket så tar nån jävel alltid illa vid sig och ska börja gaffla till höger och vänster. Om någon bara nån gång kunde läsa allt det man skrivit och inte tar allt så jävla personligt hela tiden! Förbannade jävla moralkärringar, nu får du gärna ta åt dig allt var riktat till dig ;) //M
  • precis

Micke54, jag förstår precis vad du menar och du la ju till att du satsar på skidkläder och var lika fåfäng som oss där. Jag misstänker att LPW bara är trött på att höra här på forumet att så fort en tjej vill ha något fint så är hon märkvärdig och måste visa att hon är något. Tjejer är bättre än killar på att försöka trycka ner en när det gäller sånt.

Läs mitt inlägg 30 så kanske du förstår. Jag läste för någon vecka sen om en tjej som hade väldigt dyra smycken och väskor och det är inte klokt vad påhoppad hon blev och sen togs tråden bort.

Ditt svar angående kläder var intressant. I USA så verkar det som om minst 80 % av skidåkarna använder något North Face. Det anses vara det bästa märket rent tekniskt har dom förklarat för mig. Det är inte töntigt att ha NF i USA iaf.

• Micke54
    precis skrev 2009-05-08 17:41:40 följande:
    Micke54, jag förstår precis vad du menar och du la ju till att du satsar på skidkläder och var lika fåfäng som oss där. Jag misstänker att LPW bara är trött på att höra här på forumet att så fort en tjej vill ha något fint så är hon märkvärdig och måste visa att hon är något. Tjejer är bättre än killar på att försöka trycka ner en när det gäller sånt. Läs mitt inlägg 30 så kanske du förstår. Jag läste för någon vecka sen om en tjej som hade väldigt dyra smycken och väskor och det är inte klokt vad påhoppad hon blev och sen togs tråden bort. Ditt svar angående kläder var intressant. I USA så verkar det som om minst 80 % av skidåkarna använder något North Face. Det anses vara det bästa märket rent tekniskt har dom förklarat för mig. Det är inte töntigt att ha NF i USA iaf.
    Jo jag kan förstå att det är så, det är mycket avundsjuka här på FL.

Det är inte töntigt här heller med NF och det är riktigt bra kläder. Men det är liksom inne i olika kretsar i skidvärlden känns det som NF var riktigt hett tills för några år sedan.

Sweet och Norröna har lyckats riktigt bra med sin sponsring av skidåkare och lyckats sätta sina kläder på allt från renodlade proffs till åkare på lite lägre nivå men som ändå är bättre än de flesta.

Det gör ju att det blir väldigt inne i de miljöerna där de sponsrade åkarna syns. Jag kan räkna upp säkert 10 åkare på rak arm som åker för norska märken men jag kan inte räkna upp en som kör för NF. Jag skulle gissa att det är där skillnaden ligger just nu. Likaså Peak Performance har grymt starka namn i sitt åkarstall//M
  • LPW
    Micke54 skrev 2009-05-08 17:34:33 följande:
    Snacka om att göra en höna av en fjäder. Du får ursäkta min klumpiga formulering det skulle väl ha varit "tjejer vill vara fina i något som glittrar som prinsessorna på film gjorde när det var små" Jag förklarade ju även min syn på det hela där det framkom att jag mer än gärna lägger pengarna på något som intresserar mig och en tjej får gärna lägga sin pengar på något som intresserar dem.Detta forum är ju tamejfan helt otroligt är man inte som en silkesapa i språket så tar nån jävel alltid illa vid sig och ska börja gaffla till höger och vänster. Om någon bara nån gång kunde läsa allt det man skrivit och inte tar allt så jävla personligt hela tiden! Förbannade jävla moralkärringar, nu får du gärna ta åt dig allt var riktat till dig ;) //M
    Jag tog åt mig precis ALLT .

Hälsningar från moralkärringen
  • LPW
    precis skrev 2009-05-08 17:41:40 följande:
    Micke54, jag förstår precis vad du menar och du la ju till att du satsar på skidkläder och var lika fåfäng som oss där. Jag misstänker att LPW bara är trött på att höra här på forumet att så fort en tjej vill ha något fint så är hon märkvärdig och måste visa att hon är något. Tjejer är bättre än killar på att försöka trycka ner en när det gäller sånt. Läs mitt inlägg 30 så kanske du förstår. Jag läste för någon vecka sen om en tjej som hade väldigt dyra smycken och väskor och det är inte klokt vad påhoppad hon blev och sen togs tråden bort. Ditt svar angående kläder var intressant. I USA så verkar det som om minst 80 % av skidåkarna använder något North Face. Det anses vara det bästa märket rent tekniskt har dom förklarat för mig. Det är inte töntigt att ha NF i USA iaf.
    Det är ju inte klokt att någon blir påhoppad bara för att hon har fina smycken eller väskor.
  • tossesnurran

en diamant är en diamant. så länge man är påläst o helt medveten om sitt val av diamant o vad man själv värderar högst av de 4 c:na så spelar det väl ingen större roll, tycker jag.
    Gradering och värdering av diamanter är uppfunnet av människan.
    Ju vitare o renare desto dyrare o mer beundransvärd (desto mer tjänar ngn på att du är villig att betala priset för den)...
    Jag däremot bryr mig i livet inte så mycket om färg,- o lite skräp i vrårna som ändå ingen ser.
    Du är purist på ditt sätt att tänka o vill ha en ren o vit diamant.
    Jag är purist på mitt sätt då jag finner skönhet i symmetri.
    Jag skulle inte vilja ha en flawless river med rutten slipning m a o.

Jag personligen anser att cut är det som verkligen avgör en diamants lyster. ( och det enda som är påverkbart av en mänsklig hand) En infattning som gör diamanten rättvisa är oxå viktigare för mig.
    Jag är supernöjd med min ring som är specialgjord för mig (inget cartier alltså) med en diamant som jag har VALT UT SJÄLV " 0.53ct I VS2 Hearts and arrows Ideal" o jag lovar att den inte ser ett dugg gul ut... o den sprakar vill jag lova!
    Däremot har jag svårt för clarityenhanced o färgade diamanter, det förstör det fina o "personliga" med en diamant.
    Då kan man lika gärna ha plast.....
    Så visst, jag kan ändå först hur du tänker, men vi tänker inte likadant

• precis

Visst är det sanslöst? Det roligaste var att hon var anonym så vad är meningen att "skryta" då som alla avundsjuka människor skrek?

LPW skrev 2009-05-08 20:24:29 följande:
    precis skrev 2009-05-08 17:41:40 följande: Det är ju inte klokt att någon blir påhoppad bara för att hon har fina smycken eller väskor.
    Tossesnurran, jag vill ha allt perfekt och det inkluderar slipning.
  • LPW
    precis skrev 2009-05-08 22:05:29 följande:
    Visst är det sanslöst? Det roligaste var att hon var anonym så vad är meningen att "skryta" då som alla avundsjuka människor skrek?

Tossesnurran, jag vill ha allt perfekt och det inkluderar slipning.
    Det låter ju om möjligt ännu dummare i så fall.
  • precis

Vart vill du komma med den frågan?

tossesnurran skrev 2009-05-08 23:04:57 följande:
    väljer du allt i livet på samma sätt som du väljer din diamant, TS?
  • Micke54
    LPW skrev 2009-05-08 20:16:01 följande:
    Jag tog åt mig precis ALLT . Hälsningar från moralkärringen
    Härligt! :)
  • PrettyGirl

Jag skulle välja det jag tyckte var fint helt enkelt, och passade min plånbok. Jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna spendera 10 000- 20 000 kronor på smycken! Om inte jag vunnit presentkort då eller så. Jag har strass-smycken som jag använder då jag vill vara fin, det går så bra så.

Jag älskar fina kläder och allt det där, men vi lever nog i olika världar tror jag.

• k girl

Couldn't care less, ärligt talat.

Jag stör mig lite på att du i din trådstart talar om "dålig kvalitet". Jag tycker inte att det riktigt går att tala om "dålig kvalitet" när man diskuterar sådant här. De flesta diamanter som säljs i Sverige upp till en halv carat är wvs eller wsi, och det går väl knappast att säga att det är "dålig kvalitet". Du ställer kanske högre kvalitetskrav - men det är en annan sak.

Min egen vigselring har fem stenar, 0,1 ct WSI. Det duger jättefint för mig och jag älskar den ringen. Min man tyckte att den var lite futtig, men huvudsaken för mig att den sitter bra på fingret, inte känns klumpig och att jag tycker att den är vacker. Något som gör den distinkt från min förlovningsring ville jag också ha.

Min förra vigselring har tre stenar, 0,5 ct. Ur kvalitetssynpunkt är den helt fantastisk och diamanterna ÄR otroligt vackra och det liksom bara lyser om den när man har den på fingret. Men... jag gillar den inte för att den bara fastnar överallt, den känns klumpig, den är inte min stil. Jag antar helt enkelt att känslan på ringen betyder mer än diamanternas kvalitet, helt enkelt.

• tossesnurran

jag ville bara ruska om i tanken lite , och provocera dig till att
    kanske för en minut få dig att ändra paradigm o se saken med andra ögon i ett större perspektiv.
    inte för att du ska byta åsikt utan för att det är det en diskussion ska leda till
    -nya tankar
    Det var väl därför du skrev ditt inlägg?

• Charlien

Rolig diskussion, men för att hålla topic så kan jag säga att jag håller med din kompis.. Jag hade hellre gått ner lite på vissa w för en större sten. Av de hundra människor som jag dagligen har runt mig är den EN som kan nåt om stenar o kan bedöma om kvalite är lägre el högre. Resten kan väl i princip inte se skillnad på strass från hm och cartier liksom.. Jag gillar stora stenar men har inte obegränsat med pengar så valet är lätt för mig.

Svar på tråden Vilket väljer du? Kvalitet eller inte?