• sylwka

hjälp!!! bygga nytt hus!!! problem

Hej. Vi funderar på att bygga nytt hus..närmare sagt har vi redan bästemmt oss. Vi valde Älvsbyhus. Allt såg okej ut men så har jag sett i nyhets morgon en reportage (länk nedan, se det för att veta vad jag menar) och blev orolig lättare sagt. Vi ska dit på måndag för att skriva på kontraktet. SNÄLLA nån som har byggt där och har andra åsikter eller nån som har upplevt att allt går bara åt helvete.
    Tack för svar.

nyhetskanalen.se/lokalt/lulea

• Svar på tråden hjälp!!! bygga nytt hus!!! problem
  • 1 och 1 är 3

Älvsbyhus har fått MASSOR m kritik senaste tiden...

Det finns säkert många som är nöjda oxå men många missnöjda kunder gör att jag tycker företaget verkar oseriöst. Ibland är det bättre att betala lite mer...

080826 - Puma Teolin
  • skåne tjej

Jag hade inte heller valt att bygga deras budgethus.
    Bättre att köpa ett "riktigt" hus om man ändå tagit steget och bestämt sig för att bygga hus.

• Moyo

Vi valde Älvsbyhus och är 98% nöjda, särskilt nöjda är vi med deras priser som gjorde att vi faktiskt hade råd att bygga nytt hus på bara en lön. Jag har hela tiden sagt att man på nåt vis måste vara nöjd med hela deras billighetskoncept för att "tjäna" på att välja dem, annars finns många andra tillverkare. När vi byggde var det i alla fall så att de lejde ut själva monteringen till olika byggfirmor så i många fall är det deras underentrepenörer som gör fel. Detta borde inte få hända.

Att ett så stort företag som Älvsbyhus inte har en fungerande praxis/försäkring för dessa eventuella problem, tycker jag är helt galet.

"Våra" snickare skyndade på resningen av våra takstolar och plastningen av taket just för att vi väntade regn dagen därpå. De var noga med att berätta att när de väl börjat montera finns ingen återvändo, börjar det regna så är det bara att jobba på och hålla tummarna för begränsade skador helt enkelt. Det är kanske det som hänt för det äldre paret i inslaget.

Kan bara säga att vi hade tur och fått njuta av de fördelar som finns med att få ett hus som under så gott som hela byggtiden befunnit sig under tak. Har man otur så kan det bli riktigt illa, som för dem på nyheterna, och det är jättetrist.

• 1 och 1 är 3
    Moyo skrev 2009-05-07 19:02:04 följande:
    Vi valde Älvsbyhus och är 98% nöjda, särskilt nöjda är vi med deras priser som gjorde att vi faktiskt hade råd att bygga nytt hus på bara en lön. Jag har hela tiden sagt att man på nåt vis måste vara nöjd med hela deras billighetskoncept för att "tjäna" på att välja dem, annars finns många andra tillverkare. När vi byggde var det i alla fall så att de lejde ut själva monteringen till olika byggfirmor så i många fall är det deras underentrepenörer som gör fel. Detta borde inte få hända.Att ett så stort företag som Älvsbyhus inte har en fungerande praxis/försäkring för dessa eventuella problem, tycker jag är helt galet."Våra" snickare skyndade på resningen av våra takstolar och plastningen av taket just för att vi väntade regn dagen därpå. De var noga med att berätta att när de väl börjat montera finns ingen återvändo, börjar det regna så är det bara att jobba på och hålla tummarna för begränsade skador helt enkelt. Det är kanske det som hänt för det äldre paret i inslaget.Kan bara säga att vi hade tur och fått njuta av de fördelar som finns med att få ett hus som under så gott som hela byggtiden befunnit sig under tak. Har man otur så kan det bli riktigt illa, som för dem på nyheterna, och det är jättetrist.
    Men helt ärligt,... om man bygger hus för låt oss säja 2 milj, då ska man väll va 100 % nöjd!?
    080826 - Puma Teolin
  • Moyo

Jag tror inte att det finns 100% nöjd i nybyggnationer - alltid är det nåt man kommer på i efterhand att man skulle ha haft - typ extra eluttag i köket eller nåt.
    Jag har hakat upp mig på att jag helst inte hade velat ha trappen till övervåningen innanför ytterdörren (bra ur exempelvis brandsynpunkt, men kasst med tanke på blöta barnafötter på vintern). Det kan inte Ä-hus lastas för direkt.
    Och vi byggde 185 kvadrat för 1,5 miljoner inklusive allt och då fick jag svälja att trappen är där den är.

• sylwka

tack för svar.problemet är det att vi kanske inte har råd med ett dyrare hus.
    har hittad en tård här och det verkar att det finns många nöjda oxå.
    har hamnat verkligen i knippa.
    vet inte själv

• sylwka
    Moyo skrev 2009-05-07 19:02:04 följande:
    Vi valde Älvsbyhus och är 98% nöjda, särskilt nöjda är vi med deras priser som gjorde att vi faktiskt hade råd att bygga nytt hus på bara en lön. Jag har hela tiden sagt att man på nåt vis måste vara nöjd med hela deras billighetskoncept för att "tjäna" på att välja dem, annars finns många andra tillverkare. När vi byggde var det i alla fall så att de lejde ut själva monteringen till olika byggfirmor så i många fall är det deras underentrepenörer som gör fel. Detta borde inte få hända. Att ett så stort företag som Älvsbyhus inte har en fungerande praxis/försäkring för dessa eventuella problem, tycker jag är helt galet. "Våra" snickare skyndade på resningen av våra takstolar och plastningen av taket just för att vi väntade regn dagen därpå. De var noga med att berätta att när de väl börjat montera finns ingen återvändo, börjar det regna så är det bara att jobba på och hålla tummarna för begränsade skador helt enkelt. Det är kanske det som hänt för det äldre paret i inslaget. Kan bara säga att vi hade tur och fått njuta av de fördelar som finns med att få ett hus som under så gott som hela byggtiden befunnit sig under tak. Har man otur så kan det bli riktigt illa, som för dem på nyheterna, och det är jättetrist.
    det här med att välja egen hantverkare.??kan man det?
    kostar det nåt mera eller?
  • sylwka

tänker oxå på det att det finns många nöjda som du sa 98*/, men man bli ju rätt orolig

• Moyo
    sylwka skrev 2009-05-07 19:16:53 följande:
    det här med att välja egen hantverkare.??kan man det?kostar det nåt mera eller?
    Nej, de lägger ut på anbud, så en viss byggfirma tar på sig att sätta upp ett visst antal hus under en viss period. Det ingår i Ä-hus entrepenad och det kan man inte som köpare påverka (vad jag vet i alla fall).
  • sylwka

uff...får magkramp när jag sitter här och vet inte in eller ut.
    det är inte länge tills måndag!
    tack för alla vår förresten

Svar på tråden hjälp!!! bygga nytt hus!!! problem