• sylwka

hjälp!!! bygga nytt hus!!! problem

Hej. Vi funderar på att bygga nytt hus..närmare sagt har vi redan bästemmt oss. Vi valde Älvsbyhus. Allt såg okej ut men så har jag sett i nyhets morgon en reportage (länk nedan, se det för att veta vad jag menar) och blev orolig lättare sagt. Vi ska dit på måndag för att skriva på kontraktet. SNÄLLA nån som har byggt där och har andra åsikter eller nån som har upplevt att allt går bara åt helvete.
    Tack för svar.

nyhetskanalen.se/lokalt/lulea

• Svar på tråden hjälp!!! bygga nytt hus!!! problem
  • 1 och 1 är 3

Vi har valt en husfirma som sköter allt! RUBBET!

Dom tillverkar väggarna i fabrik, har egna gjutare till grunden, egna elektriker, egna vvs killar, målare, golvläggare, allt! De känns väldigt tryggt! Ingen kan skylla på någon annan utan EN firma har allt ansvar.

080826 - Puma Teolin
  • sylwka

när jag såg på detta extrema fallet så verkar det att just snickare var inte helt kvalificerade...ni hade väl tur med eran.

• Moyo
    sylwka skrev 2009-05-07 19:18:36 följande:
    tänker oxå på det att det finns många nöjda som du sa 98*/, men man bli ju rätt orolig
    Jag var sjukt nervös! Först när vi skrev på kontraktet (kom nästan inte ihåg vad jag hette) och sen när husbitarna började rulla in på kvarteret. Jag blev helt skakis, mer skakis än jag var på vårt bröllop till och med. Men jag tror att har man kommit så långt att man beslutat att köpa ett visst hus av en viss leverantör så har man nog bearbetat många "what-ifs" och ändå kommit fram till att det är ett bra val.
    Vad har ni tänkt er för modell? (halvt OT, men jag är nyyyyfiken)
  • sylwka

1 och 1 är 3 skrev 2009-05-07 19:24:36 följande:

Vi har valt en husfirma som sköter allt! RUBBET! Dom tillverkar väggarna i fabrik, har egna gjutare till grunden, egna elektriker, egna vvs killar, målare, golvläggare, allt! De känns väldigt tryggt! Ingen kan skylla på någon annan utan EN firma har allt ansvar.
    vilken tillverkare har ni vald och om man får fråga vad gick allt på.och hur stort huset var osv.
    utan tomt(den köper vi kontant)och minus bygglov(detta ingår i priset) så klarar vi oss på 1,3-1,4...1 1/2plan hus på 100 kvm
  • 1 och 1 är 3
    sylwka skrev 2009-05-07 19:28:57 följande:
    1 och 1 är 3 skrev 2009-05-07 19:24:36 följande: vilken tillverkare har ni vald och om man får fråga vad gick allt på.och hur stort huset var osv.utan tomt(den köper vi kontant)och minus bygglov(detta ingår i priset) så klarar vi oss på 1,3-1,4...1 1/2plan hus på 100 kvm
    Vi bygger med ÅSBO hus. ett En plans på 125 kvm, 2 helkaklade badrum, rostfria vitvaror från miele, kamin, vattenburen golvvärme med jordvärme... om vi räknar bort garaget så TROR jag vi landade på 1,9.. vet inte riktigt hundra säkert då vi har ett garage på 80 kvm oxå...

Sen kunde vi kommit billigare undna om vi tex valt siemens vitvaror, valt bort kaminen, tagit en annan uppvärmningsform...
    080826 - Puma Teolin
  • 1 och 1 är 3
    sylwka skrev 2009-05-07 20:07:46 följande:
    känner ni till såna fall hos andra hus tillverkare??
    Hur menar du? Andra hustillverkare som sköter allt själv? Nej dessvärre inte....
    080826 - Puma Teolin
  • sylwka

hur menar du sköter allt själv?
    gör inte ä-hus det?
    som jag fattade så står dem för allt från grunden tills huset är färdigt byggt...eller har jag fattat helt fel.
    det är ju inte så lätt att prata med försäljare som vill ha varan såld!

• 1 och 1 är 3
    sylwka skrev 2009-05-07 20:34:22 följande:
    hur menar du sköter allt själv?gör inte ä-hus det?som jag fattade så står dem för allt från grunden tills huset är färdigt byggt...eller har jag fattat helt fel.det är ju inte så lätt att prata med försäljare som vill ha varan såld!
    Men sen e de snickaren fel.. de e vvs gybbens fel.. alla skyller på alla, de e de jag fått höra från andra som byggt m dom, tyvärr...
    080826 - Puma Teolin
Svar på tråden hjälp!!! bygga nytt hus!!! problem