• sylwka

hjälp!!! bygga nytt hus!!! problem

Hej. Vi funderar på att bygga nytt hus..närmare sagt har vi redan bästemmt oss. Vi valde Älvsbyhus. Allt såg okej ut men så har jag sett i nyhets morgon en reportage (länk nedan, se det för att veta vad jag menar) och blev orolig lättare sagt. Vi ska dit på måndag för att skriva på kontraktet. SNÄLLA nån som har byggt där och har andra åsikter eller nån som har upplevt att allt går bara åt helvete.
    Tack för svar.

nyhetskanalen.se/lokalt/lulea

• Svar på tråden hjälp!!! bygga nytt hus!!! problem
  • Billabong

Hur är det med kvaliteten på lite äldre Älvsbyhus, ca 10 år gammalt?

Vad är det som är problemområdet med dem? Grunden? Fukt? Ngt man ska tänka på kring det?

• Moyo

TS: Hur gick det i måndags? Snart nya husägare eller? *nyfiken*

• SandraLinnea

Jag och min familj bor i ett älvsbyhus. Dock på Åland, så det gick genom Finska älvsbyhus även om vårt hus är byggt i Sverige. Vet inte om det är någon skillnad.
    Hur som hellst så är vi super nöjda. Inga problem alls med det. Hitills iaf ;)
    Fick ett pris, inga tillägg på det. Inga andra obehagliga överaskningar.

Det är min personliga erfarenhet iaf. Sen så får tv, media och folk i övrigt säga vad de vill.

• Billabong
    EKJ76 skrev 2009-05-16 16:31:30 följande:
    Älvsbyhus är ökända, jag skulle aldrig bygga med dem.
    Men vi ska ju heller inte bygga (om det är av betydelse). Huset finns redan och tio år gammalt.
    SandraLinnea skrev 2009-05-16 17:12:33 följande:
    Jag och min familj bor i ett älvsbyhus. Dock på Åland, så det gick genom Finska älvsbyhus även om vårt hus är byggt i Sverige. Vet inte om det är någon skillnad.Hur som hellst så är vi super nöjda. Inga problem alls med det. Hitills iaf ;) Fick ett pris, inga tillägg på det. Inga andra obehagliga överaskningar. Det är min personliga erfarenhet iaf. Sen så får tv, media och folk i övrigt säga vad de vill.
    Tack för input.
  • sylwka
    Moyo skrev 2009-05-16 17:07:01 följande:
    TS: Hur gick det i måndags? Snart nya husägare eller? *nyfiken*
    hejsan. jo jag tror det gick bra. vi var i Vännersborg och skrev på om söknad om bygglov etc. så det är väl i gång. men det bli inget höner. vi får inte bygga 1 1/2 plan där vi vill bo så det bli en tyr i stället, men vi var i en sånt och tittat på och tyckte faktiskt mycket bättre om den.stor, fin öppen yta i kök/vardagsrum...precis det vi vill ha.
  • sylwka
    SandraLinnea skrev 2009-05-16 17:12:33 följande:
    Jag och min familj bor i ett älvsbyhus. Dock på Åland, så det gick genom Finska älvsbyhus även om vårt hus är byggt i Sverige. Vet inte om det är någon skillnad. Hur som hellst så är vi super nöjda. Inga problem alls med det. Hitills iaf ;) Fick ett pris, inga tillägg på det. Inga andra obehagliga överaskningar. Det är min personliga erfarenhet iaf. Sen så får tv, media och folk i övrigt säga vad de vill.
    tack. skönt att höra att dem flesta är faktiskt nöjda med ä-hus.
    vi tittade nu på två hus från dem och har inte heller sätt nåt extremt..som denna blogg som skrämmer alla blivande husägare he he.(dem fick sparken på momangen förresten...snickarna alltså)
  • Rigmor Mortis
    Billabong skrev 2009-05-16 20:38:40 följande:
    Men vi ska ju heller inte bygga (om det är av betydelse). Huset finns redan och tio år gammalt.
    Jag svarade TS (och Älvsbyhus hade inte bättre rykte för tio år sedan)

Gå in på byggahus.se och kolla i forumet där, det finns ganska många trådar om just Älvsbyhus.
  • Moyo
    sylwka skrev 2009-05-17 10:32:00 följande:
    hejsan. jo jag tror det gick bra. vi var i Vännersborg och skrev på om söknad om bygglov etc. så det är väl i gång. men det bli inget höner. vi får inte bygga 1 1/2 plan där vi vill bo så det bli en tyr i stället, men vi var i en sånt och tittat på och tyckte faktiskt mycket bättre om den.stor, fin öppen yta i kök/vardagsrum...precis det vi vill ha.
    Ah, Tyr är ett jättefint hus, "samma" som vårt fast vi har 1½ plans. Lycka till med allt!
  • Billabong
    EKJ76 skrev 2009-05-17 10:42:26 följande:
    Jag svarade TS (och Älvsbyhus hade inte bättre rykte för tio år sedan) Gå in på byggahus.se och kolla i forumet där, det finns ganska många trådar om just Älvsbyhus.
    Sorry! Var för ego och glömde TS ursprungsfrågeställning...
    Fast på den sajten är det ju nybyggen. Vårt är ju 10 år gammalt. Eller menar du att de som byggde hus för 10 år sedan hänger i det forumet och svarar på frågor?
  • Susanne905

När det gäller husbygge har man aldrig några garantier oavsett om man bygger med en billig eller dyr tillverkare, det finns allt som oftast saker att anmärka på.

Men därmed inte sagt att man inte får vad man betalar för...

Svar på tråden hjälp!!! bygga nytt hus!!! problem