• Snusmumrikens mamma

Hemma läääänge

Jag mår illa av att se barn som inte ens kan prata lämnas bort i en grupp. Vi har bestämt att jag ska stanna hemma länge minst 2-3 år innan jag återgår till arbetslivet. Jag får höra så mycket gott om pedagogiken på förskolan mm. Berövar man barnet något? Är det något jag kan göra själv? Är det något jag ska tänka på när vi låter sonen vara hemma länge under de formativa åren?

• Svar på tråden Hemma läääänge
  • bondi

smuhlan
    Har också tänkt på dagmamma, men tror inte att jag orkar.
    Vårdnadsbidraget gäller för barn mellan 1-3 år.

• Smuhlan
    bondi skrev 2009-05-13 09:58:59 följande:
    smuhlanHar också tänkt på dagmamma, men tror inte att jag orkar. Vårdnadsbidraget gäller för barn mellan 1-3 år.
    ok.. jo jag skulle orka, men det är tuffa tider i de flesta yrken nu...men än så länge har jag tid på m ig;) föräldraledig o kan ha mina tre skatter hemma med mig:)
  • Snusmumrikens mamma

Jag tänkte läsa vidare på distans i ca 2 år efter föräldraledigheten tar slut. Vår kommun har skjutit vårdnadsbidraget på framtiden pga dålig ekonomi. Sen får man spara på lyxsaker som nya kläder till barn (tror inte att små barn ens märker att kläderna är använda tidigare), billigare semestrar och klippa kuponger. Jag har svart bälte i kupongklippning och är med i alla klubbar (barnmat, blöjor mm).

Skönt att det finns flera som tänker annorlunda. De flesta jag känner pratar om hur bra förskolan är. Det känns för mig så helt FEL.

• bondi
    Smuhlan skrev 2009-05-13 10:01:26 följande:
    ok.. jo jag skulle orka, men det är tuffa tider i de flesta yrken nu...men än så länge har jag tid på m ig;) föräldraledig o kan ha mina tre skatter hemma med mig:)
    jag har tvillingar på 2 år och 4 mån och en liten prinsessa på det som är 14 mån. så jag ser inte hur jag ska kunna stimulera ytterligare barn, när jag knappt klarar av mina vildar ibland
    hur gamla är dina tre?
  • bondi
    Snusmumrikens mamma skrev 2009-05-13 12:03:56 följande:
    Jag tänkte läsa vidare på distans i ca 2 år efter föräldraledigheten tar slut. Vår kommun har skjutit vårdnadsbidraget på framtiden pga dålig ekonomi. Sen får man spara på lyxsaker som nya kläder till barn (tror inte att små barn ens märker att kläderna är använda tidigare), billigare semestrar och klippa kuponger. Jag har svart bälte i kupongklippning och är med i alla klubbar (barnmat, blöjor mm).Skönt att det finns flera som tänker annorlunda. De flesta jag känner pratar om hur bra förskolan är. Det känns för mig så helt FEL.
    Tycker också det känns fel.. iaf så länge barnet inte kan prata och förklara hur dagen varit osv.. och om den VILL vara på dagis, elr inte..
  • Snusmumrikens mamma
    bondi skrev 2009-05-13 12:54:41 följande:
    Tycker också det känns fel.. iaf så länge barnet inte kan prata och förklara hur dagen varit osv.. och om den VILL vara på dagis, elr inte..
    Precis - hur kan man finnas till för ett barn som inte har ett språk när man inte är nära. För att finnas till krävs då närhet.
  • katrina

Jag tror inte heller bar i allmänhet behöver förskola! det enda jag tänker på är att det är vettigt att man nån gång är i en större barngrupp för att vänja barnet vid detn speciella situationen. dit måste ju alla förr eller senare (skolan..) lycka till!

• HemmaHosSofi

Vad synd att jag gör dig illamående för att min dotter började på förskola tidigt.
    Du har aldrig tänkt tanken att alla kanske inte kan stanna hemma länge pga ekonomiska skäl, hur gärna man än skulle vilja?

• Smuhlan
    bondi skrev 2009-05-13 12:53:00 följande:
    jag har tvillingar på 2 år och 4 mån och en liten prinsessa på det som är 14 mån. så jag ser inte hur jag ska kunna stimulera ytterligare barn, när jag knappt klarar av mina vildar ibland hur gamla är dina tre?
    mina är 4,5 år 2,5 år och 5 månader. Jag arbetar somsagt på förskola, men ha rlänge haft tankarna på att bli dagmamma, kanske blir det det jag blir då:) för jag kan ju akdrig tänka mig att arbeta med något annat än barn...
  • jana69

Hej!
    Du berövar verkligen inte barnet något...tvärtom.Jag tror det är fördelaktigt för barnet.

Svar på tråden Hemma läääänge